Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Tips om wendbaarder te worden

Het schaap met vijf poten

Computable Expert

Gert-Jo van der Heijden
Executive Service Delivery Manager , Cegeka . Expert van Computable voor de topics Management, Outsourcing en Loopbaan.

Veel organisaties zoeken nog steeds naar het schaap met vijf poten. Voor velen van ons lijkt dit niet haalbaar. Recent onderzoek van Yacht onder ruim dertienhonderd personen in het midden en hoger management toont aan dat kennis steeds belangrijker wordt voor het succes van de organisatie. Daarnaast is geconstateerd dat de traditionele manieren om die kennis te verwerven niet meer werken omdat ook de arbeidsmarkt de komende jaren sterk zal veranderen. Organisaties moeten wendbaar worden op het gebied van kennis om te zorgen dat ze ook in de toekomst over de juiste kennis kunnen blijven beschikken. Als ik bovenstaande goed interpreteer, moet dit voor professionals kansen ‘schapen’. Oftewel: als organisaties wendbaarder worden, hoe zorg je dat je zelf ook wendbaar en daarmee een schaap met vijf poten wordt?

1. Opleiding: het blijft noodzakelijk om zelf kennis te verwerven en deze kennis up to date te houden. Ben je systeembeheer in een Microsoft-omgeving, dan moet je MSCE zijn. Ben je servicemanager, dan moet je gecertificeerd V3 zijn. Dit klinkt heel logisch, maar dat is het niet altijd. Velen van ons zullen immers genoeg voorbeelden weten te noemen waarbij in het verleden opleidingen betaald werden door de werkgever en dit anno 2010 niet meer zo vanzelfsprekend is. Maar gelukkig biedt de Belastingdienst nog voldoende mogelijkheden om hier op een creatieve manier mee om te gaan.

2. Competenties: iedere opdracht is direct gerelateerd aan één of andere ict-competentie en vindt zelfs vaak plaats binnen één (staf)afdeling of unit. Dit lijkt in eerste instantie een beperkt speelveld. Maar dat is het juist niet. Dit schept namelijk ook kans om kennis te verkrijgen van andere vakgebieden. Aan welke opdracht is bijvoorbeeld geen financiële component gekoppeld? Ook al is het speelveld vaak beperkt, het biedt nog altijd voldoende kansen om je juist breder te oriënteren. Ik heb nog geen organisatie gehoord die niet geïnteresseerd is in financiële doorbelasting om investeringen beter te onderbouwen. Je toont hiermee aan dat je over omgevingsbewustzijn beschikt door je eigen expertise in het grotere geheel te plaatsen. Met een beetje creativiteit zijn er linken te leggen naar vakgebieden als HRM, Marketing & Communicatie en Legal, wat leidt tot een verbreding van je inzetbaarheid.

3. Inhoud: binnen je rol verlies je wel eens uit het oog dat kennisdeling je ook kan helpen om de opdracht tot een goed einde te brengen. Lid worden van een branchevereniging kan je hierbij helpen. Een voorbeeld is het NGI. Zij organiseren veel sessies over diverse onderwerpen en bieden ook mogelijkheden om te netwerken. Hiermee kun je niet alleen jouw kennis delen, maar je leert ook vakcollega's kennen die bereid zijn om jou te helpen bij vergelijkbare vraagstukken. Dit kan je diverse oplossingrichtingen voor een specifiek vraagstuk opleveren.

4. Thematieken: in veel organisaties worden innovatieve onderwerpen op de managementagenda behandeld op basis van thematieken. Om aansluiting te houden op de actuele thema's in de markt is het verstandig om regelmatig seminars bij te wonen. Een onderwerp dat op dit moment actueel is, is ‘het nieuwe werken'. Dit thema zie je op bijna alle vakgerelateerde seminars op de agenda staan. Wij ict'ers denken vaak dat ons vakgebied het enige is waar dit thema actueel is. Maar op een ict-seminar over dit onderwerp, was het voor mij een behoorlijke eye-opener om te zien dat dit thema voor de vakgebieden HRM en Management behoorlijk wat meer impact heeft dan het realiseren van een werkplek en een aantal applicaties op moment dat de gebruiker dat wenst. Door het bezoeken van dergelijke bijeenkomsten kun je de impact van de een thema als ‘het nieuwe werken' voor de totale organisatie beter leren begrijpen. Dat maakt jou een betere gesprekspartner voor de diverse afdelingen binnen jouw organisatie.

5. Soft skills: last but not least,blijft dit gedurende je loopbaan een onderwerp waaraan je als professional aandacht moet schenken. Van jou wordt immers verwacht dat je binnen iedere vakgroep, afdeling en organisatie je prestaties levert. Deze prestaties zijn niet alleen gebaseerd op jouw kennis en kunde als individu, maar is altijd gerelateerd aan jouw rol in de (werk)omgeving.  Hoe presenteer je jezelf, wat is je persoonlijke effectiviteit, wat is je rol binnen de groep, hoe is je team samengesteld en hoe haal je het maximale uit het team? Dit zijn enkele voorbeelden waarbij soft skills een belangrijke rol spelen. Aandacht hiervoor is absoluut noodzakelijk om succesvol te zijn en te blijven.

Het schaap met de vijf poten zul je wellicht niet worden, maar met deze vijf tips kun je mogelijk je eigen ‘wendbaarheid' vergroten, wat je in staat stelt om in diverse veranderende organisaties een belangrijke bijdrage te leveren op het moment dat dit noodzakelijk is.

Gert-Jo van der Heijden
Sr. interim professional
Yacht

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Bij Stichting Mentrix - Nederlandbreed HR bedrijf zonder winstoogmerk - geloven wij niet in schapen met 5 poten: dat is een anomalie van de natuur en helemaal geen vrijbrief voor wendbaarheid!
Wij weten dat een medewerker met de juiste ervaringsdeskundige als hulp(mentor of mentrix) of met een gerichte opleiding (daar betalen wij overigens graag aan mee bij potentiële kandidaten) uitstekend functioneert en "wendbaar" blijft.

Wat een nieuwswaarde : Bedrijven zoeken schapen met 5 poten & Bedrijven hebben moeite met het vinden van juiste ICT-er...

Bijscholen heeft zin. Maar oude wijn in nieuwe zakken is gewoonweg geld verbranden en desinvestering ten aanzien van kundig personeel - en dat zie ik helaas meer dan me lief is, een slechte zaak voor werkgever en slecht voor de werknemer. Het resultaat is dan een stoelendans zonder einde waardoor competente mensen uitgerangeerd worden en broekies op basis van een vers papiertje - maar zonder kennis van zaken - de dienst uitmaken. Zoek de balans, denk na wat nu echt van belang is, namelijk een mix van papiertjes, kennis en kunde.

Dit is oud nieuws. Luisteren naar de klant en beter met hem samenwerken is het advies in een verzadigde markt. De banken zitten vol met beschikbaren. Het wordt tijd afscheid te nemen van de meesten van hen. Of te wel, scheid het kaf van het koren.

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2010-09-23T19:10:00.000Z Gert-Jo van der Heijden
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.