Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Klanten stappen op met SaaS… En dat is goed!

04 september 2008 - 17:01OpinieCloud & InfrastructuurLawson

Ik kwam laatst een interview tegen met Harry Debes, ceo van erp-softwareleverancier Lawson. Hij geeft SaaS niet langer dan twee jaar. Organisaties kunnen niet overleven, asp werkte niet, dus SaaS ook niet, winstcijfers van SaaS-leveranciers zijn ver ondermaats en klanten kunnen te makkelijk weglopen.

Vooral over dit laatste wil ik graag uitweiden. Debes argumenteert dat klanten door SaaS heel makkelijk klant kunnen worden, maar dat ze ook te makkelijk weer weglopen: voordat je ook maar één cent aan je klanten verdiend hebt, zijn ze alweer naar de concurrent. Wat je wilt, is dat ze afhankelijk van je worden, dat ze on-premise software afnemen en dat ze door de hoge switching costs wel klant van je blijven. En op termijn is het veel goedkoper, aangezien ze na de afschrijvingstermijn in principe gratis gebruik maken van je software… Ik denk dat eenieder die maar enig gevoel van klantvriendelijkheid bezit inmiddels enigszins verontwaardigd kijkt. Nu zul je mij niet horen zeggen dat SaaS de oplossing is voor elk bedrijf en verwacht ik niet dat alles binnen vijf jaar SaaS is, maar vooral de uitgesproken mening van deze man geeft je toch kippenvel.

Hij heeft een punt door te stellen dat je pas aan je klanten verdient, als ze langer klant blijven: klanten betalen immers geen hoog licentiebedrag, maar kleinere periodieke betalingen. Ik denk dat hier voor de afnemer alleen maar voordeel in schuilt: de producent moet, voor zover dat nu al niet gebeurde, goed zijn best doen om klanten tevreden te houden. Ik ben van mening dat ook de softwareleveranciers hier beter van worden: het houdt ze scherp en in plaats van achterover leunen en te wachten op het onderhoudsgeld dat wel binnen stroomt, moeten ze nu effectief aan customer retention doen. Het is voor de leverancier dus belangrijk om langetermijnrelaties aan te gaan. Maar goed, laten we niet vergeten dat enterprise software nooit voor minder dan drie jaar wordt ingezet.

Ook ik merk nog dat er enige scepsis bestaat over SaaS. In een onderzoek dat ik zelf heb gehouden onder het Nederlandse mkb komt het grotendeels door onwetendheid en onbekendheid. SaaS heeft in Europa inderdaad nog niet zo'n vlucht genomen als in de VS. Mij is de mening toegedaan dat leveranciers met een multi-channel strategie en die hun klanten durven te laten nadenken of ze SaaS of on-premise willen, een lang leven beschoren zijn.

 

Meer over

ASPDienstenSaaS

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Stoppen met SaaS… En dan?

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    ‘Pay as you go’ met SaaS

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    SaaS stelt eisen aan ontwikkelomgeving

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    ‘Software als product verdwijnt op de lange termijn’

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Vier regels om vendor lock-in te vermijden

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    SaaS: de evolutie die een revolutie blijkt te zijn

    Eén reactie op “Klanten stappen op met SaaS… En dat is goed!”

    1. Frans schreef:
      8 september 2008 om 10:14

      Goed verhaal, laat de Amerikanen maar denken dat het alleen om shareholders value gaat. Een slim bedrijf weet dat trouwe klanten je echte goudmijn zijn.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs