Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Klant neemt geen verantwoordelijkheid voor groene IT

 

Computable Expert

ir. Peter van 't Verlaat
Manager of Managed Services & Outsourcing, Fujitsu. Expert van Computable voor de topics Outsourcing, Cloud Computing en Infrastructuur.

Klanten die it inkopen kiezen leveranciers die bekend staan om hun groene productie en energiezuinige producten. Daarmee is de klant ook meteen groen bezig: hij is zich immers bewust van het groene gedrag van zijn leveranciers. Allemaal mooi en aardig, maar hij staat niet sti bij de hoeveelheden die worden ingekocht. Pas als ook de klant bewuster it inkoopt zien we een echte reductie in energieverbruik.

De klant dwingt groene producten af bij it-leveranciers en laat aanbieders die niet voldoen aan de standaarden en certificaten links liggen. Zo lijkt het alsof de markt het milieuvraagstuk serieus neemt. Maar terwijl it-leveranciers groenere producten op de markt brengen, is er helemaal geen sprake van groen inkopen. Opslag en testlandschappen zijn veel afgenomen diensten. Ze worden klakkeloos ingekocht om snel een stukje capaciteit te krijgen, terwijl tientallen systemen in het bedrijf functioneel niets doen, maar wel stroom verbruiken. Datzelfde probleem doet zich voor bij dataopslag. Opslag is een enorme energieslurper. Bij enterprise opslagsystemen is momenteel voor iedere 5 GB aan bruto opslagcapaciteit 1 watt energie nodig. Opslag in een datacenter moet voldoen aan veiligheidseisen zoals dataspreiding. Daarbij worden meerdere disks naast elkaar gezet. Bij bijvoorbeeld een raid5 storage-omgeving waar minimaal drie disks nodig zijn, betekent dit dat er circa 1 watt nodig is voor slechts 3 GB opslag. Bij een raid5-configuratie van tien disks is dit al teruggelopen tot 0,6 GB per Watt. Toch vinden veel klanten het nodig om documenten tien jaar te archiveren, deze vijf keer op verschillende plekken op te slaan en e-mail eindeloos te bewaren.

Het afnemen en gebruiken van it-diensten kost energie. Voor opslag gaat het energieverbruik lineair omhoog met de gebruikte capaciteit. Het inkopen bij een energiebewuste it-leverancier is uitstekend, maar wanneer vervolgens tien systemen worden besteld terwijl er maar zeven efficiënt worden gebruikt door de klant, of data oneindig veel keren worden opgeslagen op energiezuinige opslag wordt het uitgangspunt van groene it volledig teniet gaan.

Markt kent groene oplossingen niet voldoende

Het is niet vreemd dat klanten zich zo weinig bewust zijn van de energie die zij consumeren met it. Er zijn genoeg oplossingen in de markt. Het begint bij common sense: wat heb ik nodig? Bij opslag van data kun je gebruikmaken van deduplicatie-technologie, zodat je niet meerdere kopieën van documenten of data hebt staan. Op gebied van compliancy kun je nadenken over hoe lang data werkelijk bewaard dienen te worden. Eenvoudige tools maken zo een rapportje van data die al jaren niet zijn bekeken en elders op offline media kunnen worden bewaard. Beheerders kunnen met de huidige techniek computercapaciteit op- en afschakelen, zodat systemen die niet gebruikt worden niet nutteloos energie verbruiken. Zero-power apparatuur gebruikt geen energie wanneer het in standby mode staat.
Vergelijk het met de HR-ketel thuis. Leveranciers verkopen energiezuinige verwarmingsketels. Wanneer de klant vervolgens de verwarming op 25 graden zet en dan twee weken op vakantie gaat, is de doelstelling niet gehaald.

Groene it is de verantwoordelijkheid van ict-leverancier en afnemer samen. De leveranciers van it zijn goed op weg, maar het bewustwordingsproces moet bij de afnemers nog echt op gang komen. Wanneer ook die bewustwording is omgezet in daden, zullen we echt een reductie zien in het energieverbruik.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4211047). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Misschien heel cynisch, maar groen is toch vooral een manier om geld te verdienen?

Mensen en bedrijven zijn in mijn ogen vooral groen in naam, en niet in de praktijk.

Ik val zelf ook in deze categorie en ik denk vele met mij.

Zelf wil ik best een elektrische auto, mijn primaire reden hiervoor is dat ik dan geen bijtelling betaal. Zo komt Opel met de Ampera. Die heeft een radius van 80 Km, maar met een generator op benzine kun je dit oprekken naar boven de 500 Km.

Hopen dat mensen milieubewuster gaan leven gaat niet vliegen, niet zolang het geen pijn doet. Groen heeft dus pas zin als er economisch voordeel te behalen valt.

Sad but true.


Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×