Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Cloud computing: maak de cirkel rond

 

Computable Expert

Maurice van der Woude
Strategie Consultant, Personal Consult Holding B.V.. Expert van Computable voor de topics Outsourcing en Cloud Computing.

Als een bedrijf een cloud-oplossing aanbiedt, zeker als het een wat kleiner bedrijf is waarvan er in Nederland behoorlijk veel zijn, is het niet verstandig om alles zelf te willen en te blijven doen. Cloud computing-aanbiedingen kennen een kleine marge en niet ieder bedrijf heeft zelf het vermogen de gehele keten te kunnen besturen. Partners zoeken is daarbij essentieel. Maar hoe doe je dat en waar moet je op letten?

Met het schuiven van licenties was het eenvoudig, je verkocht een doos, verkocht ook consultancy, je implementeerde de oplossing en je rekende jaarlijks een bedrag aan onderhouds- en licentiekosten. Los van het feit dat dit met cloud-oplossingen niet meer op die manier werkt, moeten er manieren gezocht worden om het product te hosten, te leveren en te onderhouden. Daarnaast spelen tal van andere factoren een rol die een onderneming waarschijnlijk niet eens meer zelf in kan vullen. Het zoeken van een partner die zijn specifieke stukje voor haar rekening neemt, is dan een logische volgende stap.

Vier tips

Het vinden van die partners kan een helse zoektocht zijn, maar als men gebruik maakt van de juiste uitgangspunten om tot partnership te komen, zou dat best nog wel eens mee kunnen vallen. Een aantal tips hieronder:

1. Maak een SWOT-analyse
Zaken doen is vaak een onderbuikgevoel. In dit specifieke geval is het raadzaam om weer eens naar de veranderende markt te kijken en de mogelijkheden en uitdagingen die specifiek voor de eigen organisatie zijn gaan gelden als gevolg van die veranderende markt. De SWOT-analyse is een goed hulpmiddel om te identificeren waar de omissies zijn of kansen liggen. Om te voorkomen dat je dit wiel zelf uit moet vinden, kan het beste een onafhankelijke partij ingehuurd worden die in een kortlopend onderzoek en met een neutrale bril de organisatie kan doorlichten op de kansen, bedreigingen, sterke en zwakke punten.

2. Identificeer wat het bedrijf nodig heeft en ga op zoek
Zodra het voorwerk gedaan is met de SWOT-analyse, weet je waar de focus moet komen. Laat vooral aan de omgeving weten wat je zoekt. De meeste bedrijven zijn geneigd zelf de zaken op te lossen maar, zoals reeds aangegeven, de business van cloud computing bestaat uit het zoeken van partijen die toegevoegde waarde aan elkaar kunnen leveren. Hierbij is het noodzakelijk dat juist niet in de productlijn van de eigen onderneming gedacht wordt, maar in toegevoegde waarde áán het product of aan de klanten ván het product, of de dienst uiteraard. Dit proces zal het meest tijdrovend zijn en ook hier kan onafhankelijke expertise ingehuurd worden om die zoektocht voor jou te doen. Uiteindelijk zal deze zoektocht een lijst op moeten leveren met mogelijke kandidaten. Kijk hierbij niet alleen naar de eigen waardevermeerdering maar zeker ook naar die van de beoogde partner. Zonder een win-win situatie zal het lastig worden de juiste partij(en) erbij te krijgen.

3. Laat de partner in zijn waarde(keten)
Jij hebt klanten, het partnerbedrijf ook. Belangrijk is dat je beiden voor die andere markt geen bedreiging bent, daarmee levert iedere partner de eigen waarde in het gezamenlijke ondernemen en houdt iedereen zijn eigen klanten en de eigen plek in de waardeketen. Beschouw iedere partner in de keten als toeleverancier van die keten. Hiermee creëer je afhankelijkheden naar elkaar waardoor een werkelijke waardeketen ontstaat. Die waardeketen is de toegevoegde waarde naar de eindklant toe. Maak daarover in de partnerovereenkomst heldere afspraken. Ieder behoudt de eigen klant. Omdat de partners bij voorkeur in andere segmenten opereren, lijkt dit logisch, maar dat hoeft niet altijd zo te blijven.

4. Denk niet enkelvoudig
Het hoeft niet zo te zijn dat de waardeketen die jou voor ogen staat uit één enkele partner bestaat. Het hoeft ook niet zo te zijn dat je iedere partner bij elke nieuwe klant nodig hebt. Soms kun je sommige stappen in de keten overslaan, in het andere geval weer niet. Denk hierbij bijvoorbeeld aan consultancydiensten. In het ene geval kan het zijn dat er behoefte is aan een business development consultant, in het andere geval kan het zijn dat u meer behoefte heeft aan een beveiligingsexpert of technisch consultant. Verschillende disciplines, verschillende partners. Dit geldt overigens ook voor de gun- en succesfactor. Denk niet alleen aan je eigen inkomsten, maar ook aan die van de partner, ook dat is waardevermeerdering.

Verschillende disciplines

Met het denken naar succesformules met betrekking tot cloud computing zou ook het denken naar partnerships moeten toenemen. Voor de ict-markt is dit denken nog niet zo diep ingedaald als ik zou wensen. Gezien het globale karakter van cloud computing is het een utopie om te denken dat we nog steeds alles alleen kunnen doen. Uiteindelijk draait cloud computing om samenwerking, in welke vorm dan ook en met verschillende disciplines. Zodra de markt dat ook ziet zal er voor de eindklant meer value-add ontstaan die het werken in de cloud als transparanter zal ervaren, waardoor het vertrouwen toe zal nemen en meer cloud-oplossingen hun plek naar de eindgebruiker zullen vinden. Dan is de cirkel pas echt rond.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4503959). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Maurice,

Kijkend naar je actiepunten zou ik de volgorde omdraaien door eerst goed te kijken naar wat je nodig hebt zodat je vooraf een weging aan de verschillende punten in je SWOT analyse kunt geven. Want de dertien in een dozijn 'cloud' aanbieders zijn meestal de oude ISP's die hun business model een upgrade gegeven hebben. De markt is, zeker op het gebied van standaard oplossingen dus alweer een vechtmarkt waar zeker van geprofiteerd kan worden.

Voor service/waardeketens die meer vragen dan een dertien in een dozijn oplossing is inderdaad vertrouwen belangrijker dan een SLA of contract. Want hoewel techniek niet het probleem mag zijn zit het risico voor zowel aanbieder als afnemer in de applicaties en processen. Beide zullen namelijk toch engizins het wiel opnieuw uitvinden waarbij synergie vooral in een partnership zit waarin beide partijen elkaar respecteren. Hierbij is het natuurlijk belangrijk dat elke schoenmaker bij zijn eigen leest blijft maar zorgt juist een andere blik ook vaak voor nieuwe inzichten.

Als ik als klant dit artikel lees en zie dat achter een Cloud oplossing een keten van verschillende externe partijen ligt, met hun afspraken, SLA`s, regels etc dan verlies ik mijn vertrouwen in deze oplossing!

Dit zou voorkomen kunnen worden wanneer er een officiële instantie toezicht houdt op alles van A tot Z van een Cloud aanbieder (ontzorging en keurmerk). Hierdoor zal het me niet uitmaken hoeveel partijen in de keten opgenomen zijn, of de aanbieder met de juiste partijen contract heeft etc!

Ik zal me meer concentreren op hoe ik de weg naar Cloud kan bewandelen en niet naar de zaken rondom de wegdek van de weg naar de Cloud.

Als je kijkt naar communicatie-infrastructuurmodellen, dan is het logisch dat verschillende lagen door verschillende partijen ingevuld worden. Een ieder heeft zo zijn eigen specialisme in het werkveld. Dat is nu ook zo in alle grote netwerken.

Het verschil is echter dat je er als afnemer niets van wil zien, beter gezegd je wil er niets van merken. merk je er wel wat van dan is één aanspreekpunt het maximum en het minimum....

Op zich, wat er aangegeven is, is vrij synoniem voor elke netwerk-computing infrastructuur of die nu cloudcomputing heet of niet.

Leuk verhaal, echter waarom staat er cloud computing in de titel? Het zoeken naar partners is met name in de ict al jaren van belang. Niet voor niets heeft bijna ieder ict-bedrijf tientallen partnerstatussen op haar website vermeld.

Daarnaast is het verkennen van de markt door middel van een SWOT-analyse natuurlijk vaste prik voor een bedrijf. Ik zou eerder een stakeholdersanalyse uitvoeren als partners erg belangrijk voor je zijn.

Het stuk is weer een mooi voorbeeld van oude wijn in nieuwe zakken!

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×