Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

De klant eist zakelijke innovatie

Yann Toutant
29 november 2012 - 13:543 minuten leestijdOpinieSoftware & Development

Nieuwe technologie is de standaard en de evolutie hiervan kenmerkt zich vandaag de dag door een ongeëvenaard tempo. Bedrijven moeten deze ontwikkelingen wel volgen willen zij hun marktpositie behouden. De moderne klant, ongeacht of dit een bedrijf of consument is, verwacht en eist in sommige gevallen zelfs innovatieve oplossingen.

Neem bijvoorbeeld de banken. Begin jaren ’80 was de klant van de bank nog genoodzaakt om zijn saldo te checken op een papieren afschrift. Een paar jaar later kon er gebeld worden om het saldo op te vragen. Niet lang daarna kwamen de pinautomaten op in het straatbeeld. Tegenwoordig kunnen we deze informatie via internet en zelfs via onze mobiele telefoon raadplegen. Het bovenstaande is een mooi voorbeeld van bedrijven die in navolging van de concurrent wel mee moeten in de slipstroom van innovatieve ontwikkelingen.

Een ander goed voorbeeld is de 3D-trend voor televisies. Deze volgde maar wat snel nadat de connected televisies in de etalage stonden. Hotelketens zien zich genoodzaakt om kamers, die nog maar net zijn voorzien van een nieuwe televisie, alweer te vervangen voor modellen met een 3D-optie. En een minibar, dat is inmiddels meer dan een kleine koelkast om drank en snacks koud te houden. Vaak zijn er ‘slimmere’ versies beschikbaar die data over gebruik direct doorgeven aan de receptie, waardoor zij weten of er iets moet worden bijgevuld. De oude modellen moeten om efficiënt te blijven, wel worden vervangen.

Bovenstaande voorbeelden illustreren hoe het in de dienstverlening steeds vaker rond technische ontwikkeling van een apparaat draait.

Prijskaartje

Bedrijven zijn dus genoodzaakt te investeren in ‘smart devices’. Niet alleen om de interne organisatie naar een hoger plan te trekken, maar juist de core business. Deze apparaten, waar doorgaans een flink prijskaartje aan hangt en die meestal snel verouderen, zijn ook nog eens niet op stel en sprong terugverdiend. Toch moet er, om mee te gaan met de technologische ontwikkelingen, telkens een nieuwe investering gedaan worden.

Er dient eerst relatief veel geld te worden uitgegeven, om pas later te kunnen terugverdienen. Dat levert een scheve verhouding op tussen inkomsten en uitgaven. Het leasen van dit soort apparaten brengt deze verhoudingen weer in balans. De uitgaven worden immers beperkt als er maandelijks een bedrag wordt betaald. Het gevaar van verouderde technologie wordt afgewend, omdat het apparaat niet voor de volledige levenscyclus geleased hoeft te worden.

Bedrijven zijn al jaren gewend aan het leasen van een auto. Het wordt nu hoog tijd dat bedrijven van de gedachten afstappen dat ze alle ‘smart devices’ in eigen beheer moeten hebben.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Staat Digitale Connectiviteit Bouw- en Installatiebranche

    Connectiviteit is de kern van veel processen en van strategisch belang voor de toekomst. Waar sta jij?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Eén reactie op “De klant eist zakelijke innovatie”

    1. Herman Heller schreef:
      27 december 2012 om 11:29

      Technologische innovaties gaan nog altijd sneller dan menselijke adoptie hiervan. Acceptatie is bepalend, in plaats van technologie. Het tempo van innovaties in de consumentenmarkt ligt hoger dan in de zakelijke markt. Het succes van innovatie dient voldoende voordelen op te leveren voor aanbieder en gebruiker. Veel technologische ontwikkelingen ontberen een goede business-basis.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    ActueelOverheid

    Grote kwetsbaarheid Rijk bij uitval ict-dienstverlening

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelZorg

    Verschuivingen in ecd-landschap ouderenzorg

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Zo voorkom je te grote afhankelijkheid van cloudleveranciers

    basic
    ActueelSoftware & Development

    Kort: Back to Basic!

    lek muur dam
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Claude onthoudt langer, lekken groter, de omgekeerde ai-generatiekloof  (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs