Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Lead Nurturing in zeven stappen

07 augustus 2013 - 16:553 minuten leestijdOpinieSoftware & Development
Bart van Maarseveen
Bart van Maarseveen

Uitblinken in lead nurturing betekent 50 procent meer sales ready leads met een 33 procent lagere investering in marketing, aldus Pardot (Salesforce). Oftewel een 'no brainer'. Lead nurturing is eigenlijk volstrekt logisch. Het gaat erom dat je in contact komt met prospects, dat je in contact blijft en dat je door relevante interactie het contact uitbouwt naar een enthousiaste klantrelatie. Maar hoe gaat dat 'lead nurturen' dan in zijn werk?

Ik heb zeven stappen voor je uitgewerkt:

1. Relevante leads
Het begint altijd met relevante leads. Je kunt hiervoor aansluiting zoeken bij bedrijven die leads voor je werven, maar je kunt ook zelf aan inbound marketing doen of een advertentiecampagne opzetten. Vraag jezelf af waar je doelgroep waarde aan hecht. Bied vervolgens waardevolle content aan via een formulier. Het aanbieden van deze wat we noemen ‘gated content’ kun je vrij gemakkelijk en voordelig opzetten.

2. Automatiseer respons
Zorg dat wanneer een prospect informatie aanvraagt, deze meteen op een persoonlijke wijze geleverd wordt. Dit contact vormt de eerste indruk, maak de communicatie dus snel en prettig. 

3. Gebruik je kennis
De aangevraagde informatie zegt iets over de prospects. Is de aanvraag algemeen informatief? Dan is er meestal behoefte aan meer informatie. Gaat de aanvraag over prijzen en referenties? Dan is er al snel behoefte aan contact. Neem ook bezoekersgedrag en frequentie mee in je benadering. Het kan niet persoonlijk genoeg en de plank hier misslaan is dodelijk. 

4. Blijf in contact
Zorg dat je, afgestemd op de lead, in contact blijft. Maak het persoonlijk en relevant. Met marketing automation tools ben je in staat de e-mailcommunicatie tot in detail in te stellen en ook met crm-pakketten kun je vaak met campagnes en workflows op persoonlijke wijze in contact blijven.

5. Focus op relevantie en waarde
Het maakt niet uit bij wie; of het nu prospects, leads of klanten zijn. Relevantie en waarde leveren wint altijd. Ga alleen voor een verkoop als de lead of klant daar aan toe is, dan heeft het waarde. Weet wanneer je lead sales ready is.

6. Luisteren
Vergeet niet te luisteren. Stel je leads en klanten vooral vragen, die helpen je immers meer waarde en relevante content te leveren. Gebruik bijvoorbeeld een poll.

7. Track, track, track
Een winkelbediende kent zijn klanten en ziet wanneer ze binnenkomen, waar ze in geïnteresseerd zijn en wanneer hij de helpende hand kan bieden. Het is belangrijk dat je online hetzelfde doet. Marketing automation en crm zorgen dat je dit kan en dat je het inzicht altijd bij de hand hebt.

Wellicht wek ik de indruk dat lead nurturing niet mogelijk is zonder geavanceerde software, maar dat is het natuurlijk wel. De software maakt het verschil als de aantallen groter worden, maar met geduld en handwerk is absoluut een start te maken.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Staat Digitale Connectiviteit Bouw- en Installatiebranche

    Connectiviteit is de kern van veel processen en van strategisch belang voor de toekomst. Waar sta jij?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    2 reacties op “Lead Nurturing in zeven stappen”

    1. Fedor Achterkamp - TriMM schreef:
      15 augustus 2013 om 09:08

      Bedankt voor je artikel Bart. Mis alleen een beetje de “hoe” in deze. Tuurlijk, je website, e-mail marketing en CRM zijn een aantal core aspecten van je marketing automation landschap. Echter kan je ze niet als alleenstaand zien.

      Onze ervaring laat zien dat het op het juiste moment aangaan van de dialoog met de juiste persoon, erg goede conversie oplevert. Hiermee doel ik met name op niche campaigning en behavioural targeting, en niet zozeer op e-mail marketing.

      Login om te reageren
    2. Bart van Maarseveen schreef:
      16 augustus 2013 om 06:06

      Bedankt voor je reactie Fedor. Inderdaad moet je je website, e-mail, crm en ook content creatie niet als alleenstaand zien. Het gaat vooral werken als je alle instrumenten bespeelt met dezelfde focus in gedachten.

      Je hebt overigens gelijk dat het moment allesbepalend is of een conversie wel of niet slaagt. Ik doel daar op in ’track, track, track’; weet wanneer je contactverzoek of ‘gated content’ relevant is, en biedt het alleen dan aan. Ik zou hier een apart artikel aan kunnen wijden, zo interessant is dat. Je kan namelijk ook heel erg veel afleiden uit dit moment, de plek en het type contact wat je krijgt. Met name de voor veel salesmensen prangende vraag of iemand sales ready is of niet.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    ActueelSoftware & Development

    Value8 wil totale controle over Ctac

    ActueelData & AI

    Kort: Innobrix wint Google-prijs, anonieme ai helpt zorg nog meer (en nog meer)

    ActueelData & AI

    Kort: ai op universiteit nu riskeert onoplosbare problemen later (en meer)

    ActueelOverheid

    Grote kwetsbaarheid Rijk bij uitval ict-dienstverlening

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelZorg

    Verschuivingen in ecd-landschap ouderenzorg

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs