Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Ontologieën moeten zich gaandeweg verdiepen

10 juni 1999 - 22:003 minuten leestijdOpinieData & AI
M.V. (e.a) Jonkers
M.V. (e.a) Jonkers

Er moet niet gestreefd worden naar een zaligmakende business-ontologie; dit is de oude fout van het ondernemingsbrede datamodel. M.V. Jonkers en M.E. Sanders over het ambitieniveau van ontologieën.

De toepassing van ontologieën voor gegevensontsluiting roept bij de heer König vragen op, zo blijkt uit zijn reactie op ons artikel ‘Het nieuwe gegevenspakhuis gaat bovengronds’ (Computable, respectievelijk 30 en 2 april). In dat artikel geven we een overzicht van een aantal nieuwe technieken die op het punt staan een rol te gaan spelen bij het oplossen van gegevenspakhuis-achtige problemen.
Voor een succesvol gebruik van een gegevenspakhuis zijn goede beschrijvingen van de beschikbare gegevens, metagegevens, essentieel. De correctheid van deze metagegevens is alleen op economische wijze te garanderen als ze gekoppeld zijn aan de feitelijke gegevens. De metagegevens moeten leidend zijn: zij bepalen hoe gegevens in het pakhuis tot stand komen.
De door de business gehanteerde begrippen kennen wel degelijk exacte definities, de omzet wordt niet uit de losse pols berekend. Het probleem zit erin dat op uiteenlopende wijzen tegen dezelfde gegevens wordt aangekeken: de ene afdeling ziet een en/of-rekening als één rekening, de andere als twee. Automatiseerders moeten niet proberen de business tot dezelfde definities te dwingen, maar hen de middelen geven om zelf, in business-terminologie, hun gegevensbehoefte te specificeren. Op dat niveau kan de business zelf achter het stuur gaan zitten.
De huidige metagegevens lenen zich hier nauwelijks voor. Ze zijn het antwoord van de automatiseerder aan de zakenman in de ballon, die vraagt waar hij is: ‘Je zit in een rieten mand, die hangt onder een ballon, op 30 meter boven de grond’. De metagegevens beschrijven slechts de structuur van gegevens. De betekenis ervan is hooguit in natuurlijke taal gegeven. Maar daarmee is het slecht specificaties maken.

Gegevensintegratie

Met een ontologie wordt beschreven hoe concepten samenhangen: een ballon is een voertuig, met een locatie en een bestemming. Niet alleen voor de gebruiker kan de betekenis van gegevens zinvol worden vastgelegd; het is een beschrijving in een kennissysteem waarover geautomatiseerd geredeneerd kan worden. Hiermee zijn deze hogere-orde metagegevens bij uitstek geschikt voor de actieve, leidende rol waaraan behoefte is. De wetenschap grijpt ontologieën dan ook aan als de oplossing voor intelligente gegevensintegratie. Maar ook het bedrijfsleven begint ontologieën op te pakken, bijvoorbeeld voor gegevensuitwisseling met partners (voor meer commerciële voorbeelden, zie http://www.ontology.org).
In hun nieuwe rol worden ontologieën pragmatisch benaderd. Er moet niet gestreefd worden naar een zaligmakende business-ontologie; dit is de oude fout van het ondernemingsbrede datamodel. Incrementeel en toepassingsgericht kunnen de concepten van een bronsysteem gerelateerd worden aan die uit de belevingswereld van een gebruikersgroep. Natuurlijk zal het ambitieniveau van deze ontologieën in het begin niet hoog zijn en zullen de ontologieën aanvankelijk nog sterk de bronsystemen weerspiegelen. Gaandeweg kan verdieping worden aangebracht – het resultaat staat voorop.
Drs M.V. Jonkers en Ir M.E. Sanders,
Ordina Utopics Innovatiecentra


Meer over

ECM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Fokken met data

    OpinieSecurity & Awareness

    Inzicht in kwetsbaarheden aanvalsoppervlak gaat voor budget

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Eigen datacenter, colocatie of cloud?

    ciso
    ActueelSecurity & Awareness

    Nova Advisor Agent: gamechanger voor ciso of ai-hype?

    AdvertorialData & AI

    Private AI helpt gemeenten met vertrouwen, veiligheid en efficiëntie

    ActueelSecurity & Awareness

    Belang digitale soevereiniteit in Europese cybersecurity neemt toe

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    Private AI helpt gemeenten met vertrou...

    In een tijd waarin gemeenten geconfronteerd worden met groeiende verwachtingen van burgers, toenemende wet- en regelgeving en druk op budgetten,...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs