Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Content moet altijd in dienst staan van het organisatieproces

07 mei 2008 - 12:23OpinieData & AIBEA Systems
Erik Hartman
Erik Hartman

Het toevoegen van context (waar komt het vandaan en waar gaat het over?) geeft waarde aan informatie. Maar informatie die niet is gekoppeld aan een bedrijfsproces heeft geen bestaansrecht. Toch blijkt men in veel ecm-trajecten nog huivering om business process management (bpm) als een vereiste mee te nemen.

Business process management (bpm) bestaat al langer in de markt. Er zijn bpm-spelers vanuit diverse disciplines en enkele ecm-spelers bieden al enige tijd redelijk volwassen bpm-modules in hun ecm-pakket. 
Opvallend genoeg blijkt bpm een marginale rol te spelen in veel ecm-trajecten. Wist je bijvoorbeeld dat slechts 6 procent van de veranderingstrajecten – en daar schaar ik ecm-projecten zeker onder – leidt tot een continue verbetering van de bedrijfsprocessen? In 94 procent van de gevallen is er dus niet of slecht bpm bedreven!
BEA Systems concludeerde in een onderzoek dat verbetering van de processen van de organisatie – oftewel bpm – de belangrijkste prioriteit is voor ict-beslissers. De markt voor bpm-producten groeit dan ook snel, van 500 miljoen dollar omzet in 2006 tot naar verwachting 6 miljard dollar in 2011. Op dit moment zijn bedrijven vooral nog bezig met kleinschalige experimenten. Misschien dat – het al meer dan twee jaar oude – Enterprise 2.0 en internettechnologie een nieuwe impuls geven aan de toepassing van bpm-systemen.
Bpm zou standaard moeten worden meegenomen in elk ecm-traject. Niet voor niets is het bedrijfsproces dé kern van de CM Lifecycle Poster. Dat organisaties grote moeite hebben met het koppelen van content aan het bedrijfsproces, moet niet worden genegeerd. Volgens mij ligt hier voor de ecm-experts een schone taak om (het belang van) procesanalyse en bpm te meten, te promoten en te trainen.   

Meer over

ECM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Trek AI uit de experimenteerfase

    Een gids over AI als strategisch instrument en op welke manier je écht waarde toevoegt aan je organisatie.

    Computable.nl

    Slim verbonden en veilig georganiseerd

    Waarom connectiviteit en security onlosmakelijk verbonden zijn.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    NIS2: Europese richtlijn maakt cyberse...

    De Europese NIS2-richtlijn zet cybersecurity definitief op de strategische agenda. Organisaties in vitale sectoren krijgen te maken met strengere eisen...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Software & Development

    Developer relations beweegt zich op snijvlak van business en tech

    Girhub
    Data & AI

    GitHub Copilot agents veranderen ontwikkel-workflow

    agentic ai
    Data & AI

    Fundamentele transformatie in 2026 door agentic ai

    Innovatie & Transformatie

    Neuro-adaptieve ai: volgende tech-revolutie start in Delft en Berlijn

    online zero trust
    Data & AI

    Kort: Nederlander vertrouwt online niet meer, DSO-data moeilijk toegankelijk (en meer)

    hackers ai cybercrime
    Security & Awareness

    Trend Micro: cybercriminelen in 2026 volledig geïndustrialiseerd

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs