Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Hybride analytics leiden tot succes

Analyse
26 augustus 2015 - 08:553 minuten leestijdOpinieData & AI
Timo Fine
Timo Fine

Nogal wat it-afdelingen zien zich geconfronteerd met de wens vanuit de business om zo snel mogelijk te starten met analytics, het liefst met big data en dan ook nog on demand. Begrijpelijk, maar er bestaat niet zoiets als een ‘big bang approach’ voor analytics. Vooraf zal eerst huiswerk moeten worden gemaakt, want om succesvol te kunnen zijn met analytics moeten alle randvoorwaarden kloppen.

Dat begint al met iets dat op een dilemma lijkt. Feitelijk zijn er met analytics twee paden te bewandelen: die van innovatie, op zoek naar nieuwe diensten en businessmodellen, en die van optimalisatie van de bestaande dienstverlening. Maar een echt dilemma is het niet, want het is wel degelijk mogelijk een tweesporenbeleid te voeren.

Twee sporen

Voor beide sporen is veel te zeggen. Enerzijds voelt de business de druk vanuit de markt en zal aandringen op het geven van de hoogste prioriteit aan de innovatie van producten; de vrees bestaat immers anders kostbare time-to-market te verliezen en achterop te komen bij de concurrentie. Aan de andere kant biedt het bestaande klantportfolio nog erg veel ruimte voor optimalisatie. De uitkomsten uit analyses kunnen leiden tot kostenbesparingen in de operatie en de optimalisatie van de bestaande dienstverlening. Goed realiseerbaar, zonder al te grote investeringen.

Dat laat onverlet dat de druk die de business vanuit de markt voelt, aanhoudt. De drang om te innoveren, en op zoek te gaan naar nieuwe businessmodellen blijft. Ideeën zijn er meestal genoeg. Het analyseren van een grote hoeveelheid gevarieerde data van binnen en buiten de organisatie oefent grote aantrekkingskracht uit op de business, en met name marketing. Er zullen echter maar weinig it-afdelingen zijn die snel een it-omgeving kunnen faciliteren die geschikt is voor mature analytics.

Het optuigen van een dergelijke omgeving vraagt een investering, waarvan bij voorbaat al twijfelachtig is of die zichzelf zal terugverdienen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel organisaties ervoor kiezen een externe partner in te schakelen. De daardoor vrijgekomen resources kunnen door de it-afdeling worden ingezet voor optimalisatie van de dienstverlening. De meeste it-afdelingen kunnen vrijwel direct beginnen om samen met de business historische data te analyseren. Aan de hand daarvan kunnen customer journey en customer experience worden verbeterd en de dienstverlening uitgebreid, bijvoorbeeld met extra services zoals ‘next best buy’. Daarnaast kan de it-afdeling werken aan het verkrijgen van een eenduidig klantbeeld, één view van de klant ongeacht welke divisie, unit, of afdeling de systemen raadpleegt.

Analytics-as-a-service

De Iit-afdeling moet een strategie voeren die door Gartner ‘bi-modal’ wordt genoemd. Aan de ene kant optimaliseert it de legacy, aan de andere kant wordt de business een end-to-end concept aangeboden dat analytics-as-a-service (AaaS) zou kunnen worden genoemd. In een proeftuin in de cloud wordt aan een proofs of concept gewerkt, buiten de bestaande it-omgeving om. Op die manier kan de business direct aan de slag en verliest niet zoals gevreesd, de in deze markt zo belangrijke time-to-market. Hybride analytics is de sleutel tot succes.

Timo Fine, directeur Benelux bij Wipro.

Meer over

ECM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slim verbonden en veilig georganiseerd

    Waarom connectiviteit en security onlosmakelijk verbonden zijn.

    Computable.nl

    Beveiliging van AI in de praktijk

    AI is hot, maar de praktijk binnen grote organisaties blijkt weerbarstig. Stop met brandjes blussen; zo schaal en beveilig je met succes.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Surf: gebruik Copilot kan, maar wees voorzichtig

    ActueelData & AI

    Kort: ai op universiteit nu riskeert onoplosbare problemen later (en meer)

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    Luchtfoto van het datacenter-complex van Microsoft in Middenmeer.
    ActueelData & AI

    Microsoft breidt datacenter in Wieringermeer fors uit

    OpinieData & AI

    Van uitvoerder naar regisseur: hoe ai werk en talent samenbrengt

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs