Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

In de ICT bestaat ‘de’ niet

15 augustus 2013 - 18:574 minuten leestijdOpinieSoftware & Development
Pa Va Ke
Pa Va Ke

Bij het lezen van de diverse artikelen op deze website wordt er vaak gesproken over DE business, DE klant, DE sector enzovoort. Niet zelden leidt dit tot een stroom van reacties, waaruit keer uit keer blijkt dat ‘DE’ (wildcard, voor de niet-techneuten) niet bestaat.

"DE" bestaat niet

Waar hebben we het eigenlijk over wanneer we praten over, laten we er eens eentje uit lichten, ‘DE business’? Is dit een eBay of een Amazon, welke middels DevOps meerdere malen per dag allerlei wijzigingen aanbrengt op zijn website om klanten te verleiden nog meer bij hun te kopen, of hebben we het hier over software die zorg draagt voor het goed functioneren van airbags in je auto. In het eerste geval wordt een foutje doorgaans snel gevonden, en is deze ook zo weer aangepast. In het andere geval kan een fout in de software leiden tot zeer dure terugroep-acties van betreffend model wereldwijd. Dit is op zich al een kostbare gelegenheid, om nog maar niet te spreken van reputatie- of merkschade in zo’n geval.

Een andere veel voorkomende is ‘DE klant’. Als deze al zou bestaan, is hij of zij op z’n minst schizofreen. Hoezo dat? Laten we een hartchirurg als voorbeeld nemen. Deze heeft net iets besteld via Amazon (klant type 1), rijdt een paar dagen later met zijn auto (met die ene airbag van zojuist, klant type 2) naar een afhaalcentrum om zijn bestelling op te halen. Daar aangekomen belt hij met zijn smartphone (klant type 3) naar zijn werk dat hij wat later is omdat hij een pakketje op moet halen. Op het zijn werk aangekomen logt hij in op het bedrijfsnetwerk (klant type 4) om zijn afspraken te checken om vervolgens met een geavanceerd röntgensysteem een patiënt te dotteren (klant type 5).

Deze gebruiker zal in alle vijf de gevallen een ander verwachtingspatroon hebben. Als een website even niet werkt, proberen we het doorgaans even later nog een keer.  Als er een landelijke telefoonstoring is, kan dat vervelend zijn (tenzij de chirurg net gebeld moet worden voor een spoedgeval) maar meer dan dat is het meestal niet. Ach, en een storing op het bedrijfsnetwerk … hmm, daar kom ik zo nog even op terug. Vervelender wordt het al als, mocht je een botsing hebben, de airbag niet werkt. Nog een graadje erger is het als, tijdens de dotterbehandeling, het beeld blijkt haperen en de chirurg hierdoor een ader lek prikt, met alle ellende van dien voor de patiënt.

Dit brengt me bij ‘DE sector’. Zonder afbreuk te willen doen aan welke sector dan ook, maakt het nogal een verschil of facebook op je smartphone blijft hangen, of het röntgenbeeld van die chirurg van zojuist. Zo maakt het ook nogal verschil of je je mail niet kunt lezen doordat er een storing op het bedrijfsnetwerk is, of dat een complete fabriek die vrachtwagens maakt stil komt te vallen door diezelfde storing.

Dit alles maakt het vakgebied ict juist zo interessant, maar daarmee ook heel lastig onder één noemer te vatten. Wat bij de één het ei van Columbus blijkt te zijn, kan voor de ander compleet onbruikbaar zijn. Een afkorting die in de ene sector ingeburgerd is, kan in de andere sector iets heel anders betekenen. Ontwikkelprocessen voor sterk gereguleerde omgevingen zijn vaak veel te ‘zwaar’ voor de creatieve omgevingen en vice versa, en zo zijn er nog talloze andere voorbeelden te bedenken.

Door ict nu in te willen zetten als DE oplossing voor alle problemen van DE business in DE sector lijkt het wel de bekende Haarlemmerolie. Enige nuancering op zijn tijd zal het imago van ons vakgebied daarom zeker goed doen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    OpinieSoftware & Development

    Softwareontwikkeling: tijdperk van óf kopen óf bouwen is voorbij

    ActueelSoftware & Development

    Rodeo Software-oprichter Vos veroordeeld tot 63 mln schadevergoeding

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Proximus en Thales vernieuwen it bij Navo, ASR in zee met Outsystems (en meer)

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Cybercrimineel ligt op de loer in hoogseizoen, Centric verkoopt Belgische detachering (en meer)

    toetsenbord met security-icoontjes in de vorm van sloten die open en dicht zitten.
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: European Security Program Microsoft, Atos ondersteunt Nations League, ai-assistent in A&H-winkels (en meer)

    ActueelSoftware & Development

    Kort: 10 miljoen voor Wuunder, TCS kennispartner verzekeraars, Frans factuurplatform naar Benelux (en meer)

    13 reacties op “In de ICT bestaat ‘de’ niet”

    « Oudere reacties
    1. Ruud Mulder schreef:
      19 augustus 2013 om 20:39

      @ PaVaKe,

      Leuk artikel. Leest lekker weg en een keer heel wat anders dan wat we hier standaard te lezen krijgen.

      Login om te reageren
    2. Johan Duinkerken schreef:
      20 augustus 2013 om 06:56

      Nuancering en zelfreflectie is nooit verkeerd. Als je er maar niet in zwelgt. (Daar zijn psychologen voor. (Eigen bescheiden mening.))

      Lekker fris artikel is het zeker.

      Login om te reageren
    3. Reza Sarshar schreef:
      20 augustus 2013 om 20:03

      @Pa Va Ke,
      Wat vind je van “de” redactie? ;-p

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs