Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Cloud, tooling en use-cases succesvol dankzij ai

Computable 100

Dit artikel delen:
Glazen bol

De afgelopen jaren zetten de meeste organisaties volop in op het verzamelen van data. Op dit moment worden deze data vooral gebruikt voor het maken van rapportages en dashboards. Maar er is meer mogelijk, de informatie vormt namelijk de basis voor voorspelmodellen. Het is nu dé tijd om echt met artificial intelligence (ai) en machine learning aan de slag te gaan.

Door deze technologieën toe te passen gaan organisaties van voor data werken, naar de data voor hen laten werken. En kunnen ze technologie meer waarde toe laten voegen. Enkele ontwikkelingen zorgen ervoor dat deze stap nu is te zetten.

Gartner denkt dat het gebruik van de cloud in 2024 mainstream is geworden. Dit legt de basis voor een nieuwe grote golf van technologische disruptie in de vorm van artificial intelligence, aldus Gartner. Om voor te blijven op concurrenten is het zaak nu al gebruik te maken van de cloud en ai. De reeds verzamelde data is namelijk door de cloud makkelijk toegankelijk en aan elkaar te koppelen. Gekoppelde data levert nog meer inzichten op met behulp van de juiste tooling.

Smart herkenning

"Onderhoud aan machines vindt precies op het juiste moment plaats: niet meer te vroeg (preventief) of te laat (correctief)"

Ten tweede is de benodigde tooling om aan de slag te gaan met ai en machine learning inmiddels veel toegankelijker. Techbedrijven waaronder Microsoft hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het ontwikkelen van applicaties met de nieuwste technologieën. Aan bijvoorbeeld data opslagplatformen wordt ai en machine learning toegevoegd zodat de opgeslagen data gelijk leidt tot inzichten. Steeds meer applicaties krijgen een ai-component. Hierdoor hoeven organisaties zelf geen algoritmes te ontwikkelen of een volledige oplossing te bouwen. Wat de inzet van deze technologie minder kostbaar maakt.

Tot slot komen er steeds meer goede use-cases beschikbaar om organisaties te laten zien wat deze technologieën voor hen in de praktijk kunnen betekenen. Denk aan predictive maintenance. Via sensoren en metingen wordt onderhoud aan machines precies op het juiste moment uitgevoerd. Niet meer te vroeg (preventief) of te laat (correctief).

Een andere use-case is smart herkenning van bezoekers met behulp van visuele ai. Het systeem herkent een bezoeker vanaf het kenteken tot aan de balie waardoor een snellere en betere service geboden kan worden. Van het automatisch openen van slagbomen, een medewerker die een notificatie over zijn bezoek ontvangt tot het weergeven van de route naar de juiste vergaderzaal. Kortom, ai en machine learning gaan een vlucht nemen.

Auteur: Carlo van Haren, competence lead ai en machine learning Winvision

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-03-22T09:04:00.000Z Carlo van Haren
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.