Managed hosting door True

Discussie

Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

‘Dashboards zijn wassen neus’

 

Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over de teloorgang van dashboards voor ICT-projecten.

Het idee van een dashboard is nuttig, vaak zelfs nodig. Bijvoorbeeld voor overzicht en veilige bediening van complexe systemen zoals auto’s. Een dashboard kan ook veel betekenen voor het aansturen van ict-projecten. Zeker als die complex, veelomvattend en duur zijn. Zoals bij de overheid vaak het geval is.

Helaas zijn ict-dashboards in de praktijk nogal eens verworden tot een wassen neus. Het overzichtspaneel is dan meer een reclamebord dat moet uitdragen dat alles op orde is. Herdefiniëring van budgetten, implementatietijden en andere variabelen zorgen ervoor dat alles netjes op groen kan (blijven) staan. Of nog makkelijker: laat dergelijke details achterwege. 'Omdat de doelgroep heel divers is geeft het dashboard geen of weinig informatie over techniek, financiering of beleid.' Dashboards dienen zo geen goed doel meer. Wat vind jij?

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5603712). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 

Reacties

Deze stelling is eenvoudigweg te falsificeren: er zijn in bedrijven genoeg BI dashboards te vinden die wel relevant zijn ten aanzien van het beleid, de tactische en operationele planning en de veranderingen binnen een organisatie.

Maar deze BI dashboards zijn dan ook wel verbonden met andere relevante core ICT ERP, HR of produktieplanning systemen en niet met de spreadsheet van een hoge ambtenaar.

Dat de overheid faalt met hun dashboard ken ik gelukkig genoeg zinvolle implementaties.

Wat wil je dan terug naar de driemaandelijkse papieren rapporten?

Wassen neus dashboarden wijzen op zwak visieloos management.

Het probleem zit hem niet in de dashboards, maar in de angst dat bepaalde metertjes rood aangeven in plaats van groen.
Zoals al aangegeven, wordt door herdefiniëring van variabelen gezorgd dat alles weer op groen komt. Echter, vanaf dat moment biedt een dashboard slechts schijnzekerheid.

Een dashboard staat of valt met de acceptatie van slechte boodschappen.

De eerste vraag aangaande het gebruik van dashboards is het doel en de tweede vraag gaat om de doelgroep, gezien bijgevoegde plaatje lijkt het artikel te draaien om de waarde van het rijks ICT-dashboard welke nimmer als sturingsmiddel bedoeld was zoals ik in 2011 al schreef in een opinie. Rekenkamer heeft dit trouwens al meerdere malen geconstateerd omdat rapporteringen niet genormaliseerd zijn, de fictieve winsten en de vergeten verliezen zorgden ervoor dat de lichten altijd op groen bleven staan.

Dat alles zegt nog niets over de waarde van dashboards, zolang je de kennis hebt om de achterliggende cijfers op de juiste manier te interpreteren dan blijven ze informatief. Het feit dat ze manipulatief gebruikt worden zegt tenslotte dus weer wat over het beleid.

In de categorie 'klein leed' kom ik namelijk nog weleens dashboards tegen die gebaseerd zijn op foutieve omrekeningen, de stippen die aan de horizon gezet worden lijken daardoor opmerkelijk vaak op sterren. Gartner constateerde dat nog geen 1% van de organisaties hun EA tools aangesloten heeft op staande organisatie van beheer. Zolang de overheid blijft geloven dat ICT het wondermiddel is zullen alle lichten op groen blijven staan terwijl het licht aan het einde van de tunnel de koplampen van de aanstormende onderhoudstrein zijn.

Leuk statement. Ik ben het er niet mee eens. BI in welke vorm dan ook is een wezelijk onderdeel van ons dagelijkse werk. Sturen op basis van informatie en beslissingen nemen doe je soms op gevoel maar veiliger als je ze kan onderbouwen met cijfers. Juiste gebruik en voldoende kennis van de interpretatie van cijfers is echter cruciaal en soms onderbelicht door day-to-day activiteiten.

Of een dashboard een wassen neus is, hangt helemaal af van het doel dat je wil bereiken. Bij dit statement gaat men er enkel vanuit dat het doel een realistische kijk op performance is.
Maar het doel kan net zo goed promotie van iets zijn, of de schone schijn ophouden. Als er continue en geloofwaardig groene cijfers op het dashboard staan, is het uiterst succesvol als het doel "reclamebord" is.

Alles is wel gezegd.

v.w.b. dashboards is het wel belangrijk deze up to dat te houden.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×