Ten tijde van recessie wordt veelal gekeken naar mogelijkheden om op kosten te besparen, of dat nu is bij huishoudelijke aankopen in de supermarkt of bij ict-investeringen. Ook is er een constante discussie over het koopgedrag in de huidige economie en de impact die deze houding kan hebben op de mogelijkheden voor bedrijven om te innoveren. Een natuurlijke reactie van kopers en beslissingmakers is om zich conservatief op te stellen. Maar zijn er eigenlijk voordelen van een actievere en innovatiegedreven houding ten aanzien van inkoop en investeringen? Wie zullen er aan het eind van de economische malaise aan het langste eind trekken?
Mijn persoonlijk visie is dat de overwinnaars die partijen en personen zijn die de wil hebben om te veranderen en innovatie toepassen. Je zal het met mij eens zijn dat de beslissing om een huis te kopen in een tijd dat de rentestand en de huizenprijzen relatief laag zijn, op de lange termijn gunstig kan uitvallen. Door te kijken en te handelen naar gunstige marktcondities kan men voordeel halen uit economisch uitdagende perioden.
De economie speelt vaak een belangrijke rol als het gaat om veranderingen en innovatie. Ten tijde van economische voorspoed is de behoefte aan veranderingen relatief beperkt onder het mom van 'never change a winning team'. In perioden van stagnerende groei zullen bedrijven in toenemende mate gaan kijken naar innovatie, naar manieren om zaken efficiënter en kosteneffectiever aan te pakken om marges en omzetten te handhaven. Het is minder gebruikelijk in deze moeilijke tijden om groei te verwezenlijken, terwijl het misschien wel het beste moment is om voordeel te halen uit de veranderende marktomstandigheden.
De conclusie voor elke zakelijke verandering is dat ict het verschil kan maken en bedrijven in staat stelt om de beoogde doelstellingen te behalen en de positie van de interne en externe ict-organisatie te versterken. In mijn optiek is er een kans voor leveranciers, dienstverleners en andere partijen in het verkoopkanaal om hun klanten te helpen om de mogelijkheden te zien en innovatie door te voeren om new business en meer omzet uit bestaande klanten te genereren. En om de befaamde woorden van de nieuwe Amerikaanse president te gebruiken: 'The time for change is now.'
Rob van Kerkwijk
Partner manager Noord-Europa
OutSystems
Eerder verschenen op Channelweb.
“In perioden van stagnerende groei zullen bedrijven in toenemende mate gaan kijken naar innovatie, naar manieren om zaken effici?nter en kosteneffectiever aan te pakken om marges en omzetten te handhaven”
Misschien is het handig om je bedrijfsmodel – in deze krisis – eens tegen het licht te houden. Waarom je “altijd van groei” uit moet gaan. Waarom niet jezelf focussesn op meer stabiliteit, betere en diepere klantenrelaties, lagere kosten en voorals een EFFICIENTERE manier van ict gebruik en daarwerkelijk zoveel mogelijk automatiseren..
Dat levert nu en op langere termijn meer bewustwording (en dus meer euries) op als je markt (ooit nog) aantrekt
“Meer is niet altijd beter, want het legt de ware pijnpunten niet bloot”