Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Uitbesteden of personeel aan je binden?

13 september 2009 - 19:093 minuten leestijdOpinieCarrière
Geert Wismans
Geert Wismans

In mindere economische tijden wordt door velen de kreet 'richten op je kerncompetenties' gebezigd. Een bedrijf moet zich specialiseren in het eigen kennisgebied en taken die niet tot de kerncompetenties behoren afstoten. Geldt dit ook voor ict-ontwikkeling en ict-beheer?

In elk bedrijf of organisatie werken mensen met verschillende capaciteiten en interessegebieden. Medewerkers van de financiële afdeling hebben andere kwaliteiten dan productiemedewerkers in bijvoorbeeld een automobielfabriek, schoonmakers, etc. Samen maken alle medewerkers het bedrijf of de organisatie tot dat wat ze is. Concurrentie wordt overwonnen door een goed product, maar door intern efficiënt te werken kan veel bespaard worden. Om deze besparingen te blijven realiseren en alsmaar effectiever te werken, kun je een verschil maken met je concurrent. Echter, in de trend van nu, richten op de kerncompetenties, worden erg veel taken uitbesteed, vaak met een tegenvallend resultaat. Vaak wordt vermeld dat een organisatie onvoldoende haar eisen en wensen heeft aangeduid naar de leverancier. De leverancier van zijn kant is genoodzaakt te acteren naar de letter van de overeenkomst, daar hij anders geconfronteerd zal worden met extra kosten of investeringen die bij de onderhandeling over de uitbesteding juist allemaal zijn gesaneerd.

Een van de andere oorzaken van het tegenvallende resultaat van uitbesteding is naar mijn mening betrokkenheid. Ik wil pleiten voor het behouden van ondersteunend personeel zoals bijvoorbeeld ict. Vaak hebben deze mensen kennis van, in geval van ict, de techniek maar ook van de organisatie en haar medewerkers. Zij kunnen vaak veel sneller als externe medewerkers de vragen en wensen vertalen naar oplossingen en eisen voor de toekomst. Ook zijn zij vaak in staat organisatiebreed te kijken en willen ten behoeve van een goed resultaat vaak een stapje extra doen. Bovendien zijn de eigen medewerkers betrokken bij een organisatie en haar producten. Een externe medewerker of dienstverlener zal in ieder geval ook zijn eigen werkgever moeten dienen. Vaak komt hierbij de klant op de tweede plaats.

Natuurlijk zal een interne medewerker van een ict-afdeling minder bedreven zijn in specialistische zaken zoals het inrichten van een serverpark, een storage-oplossing, een interne reorganistie, etc. Ik pleit ervoor dat zij in dit soort gevallen ondersteuning vragen bij de product- en dienstspecialisten. De specialisten kunnen hiermee nog verder uitgroeien tot specialist en de klanten beter bedienen tegen een goed tarief.

Kortom, behoud je medewerkers voor jouw bedrijf, investeer in kennisopbouw en benut de kennis en ervaring van jouw medewerkers. Vaak wordt er extern advies ingehuurd terwijl de kennis binnen de organisatie aanwezig is. Je eigen medewerkers en collega's kunnen je behoeden voor misstappen. Samen met de actuele kennis van de product- en dienstenspecialisten is er een gezonde toekomst voor de ict-medewerkers in de organisatie en de product- en dienstenspecialisten in eigen land.

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Handen
    ActueelSoftware & Development

    Workday en Randstad slaan handen ineen

    ActueelCarrière

    Veroordeelde ASML-spion overtrad sancties en pleegde computervredebreuk

    AchtergrondCarrière

    OR kritisch, UWV vastberaden: start reorganisatie met ‘Verandermotor’

    British Post Office
    AchtergrondOverheid

    Britse postkantoorschandaal: Fujitsu-software leidde tot rechtsdwalingen met tragische gevolgen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: groeigeld voor Conpend en Basetime, Odin koopt Assyst (en meer)

    Beursvloer Cybersec Netherlands
    EventsSecurity & Awareness

    Waarom Amerikaanse techreuzen geen soevereiniteit kunnen garanderen

    3 reacties op “Uitbesteden of personeel aan je binden?”

    1. Arie Scheurkogel schreef:
      15 september 2009 om 08:46

      “Zij kunnen vaak veel sneller als externe medewerkers de vragen en wensen vertalen naar oplossingen en eisen voor de toekomst.”
      Bedoelt de schrijver “sneller dan”? Nu staat er namelijk:
      “Als externe medewerkers kunnen zij vaak veel sneller de vragen en wensen vertalen naar oplossingen en eisen voor de toekomst.”
      Dat is dan in tegenspraak met de vorige zin.
      Onnozel foutje, grote gevolgen…

      Login om te reageren
    2. Anoniem schreef:
      15 september 2009 om 09:23

      Dus toch niet zo onnozel, dat foutje. Overigens lees ik iets anders:
      “Wanneer externe medewerkers de vragen en wensen vertalen naar oplossingen en eisen voor de toekomst, kunnen zij veel sneller.”

      Dit is toch wel een aardig voorbeeld van het belang van correct taalgebruik.

      Login om te reageren
    3. Geert Wismans schreef:
      16 september 2009 om 19:41

      Beste Arie en Anoniem,

      De bedoeling is aan te geven dat interne medewerkers effectiever vragen van collega’s kunnen vertalen dan externe medewerkers. Immers zij kennen vaak hun collega’s.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    Private AI helpt gemeenten met vertrou...

    In een tijd waarin gemeenten geconfronteerd worden met groeiende verwachtingen van burgers, toenemende wet- en regelgeving en druk op budgetten,...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs