Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het redactionele gedachtegoed van de redactie.

ICT als profit center?

Vorige week was ik op het Gartner-congres 'Portals, Content and Collaboration' en de sfeer was meteen gezet in de eerste presentatie: de crises is nog niet voorbij.

Weinig verrassend en je kunt er ook niet zoveel mee, de meeste kostenbesparende maatregelen zijn al lang genomen en de markt kijkt alweer vooruit. Toch was er wel een aardige 'call to action' door Gartner: ict moet ervoor zorgen als profit center te worden gezien en uit de hoek van cost center vandaan komen. De groei in ict-uitgaven zal met name daar gebeuren waar er een directe relatie is met omzetverhoging. De meeste toehoorders van dit congres zagen deze mogelijkheden wel, ze waren immers bezig in het vakgebied portals, cms, etc. De organisatie die een portal managed met bijvoorbeeld een online shop en een volledig workflowsysteem erachter zal al snel als profit center ervaren kunnen worden. Een content management systeem waarbij je content naar narrow casting-systemen pushed met advertentieinkomsten zit dan ook aan de goede kant van de streep. Maar hoe gaat dat met toepassingen zoals bijvoorbeeld Microsoft Office? Voor de eindgebruiker zeker productiviteitsverhogend, maar of je er nou direct omzet mee gaat maken... Veelal vertalen de voordelen van deze ict-categorie zich in meer tijd voor de eindgebruiker om zich bezig te houden met zijn/haar vak en daardoor dus omzetverhogend kunnen werken. Niet een één-op- één directe relatie dus.

Niet persé ict als profit center dus, zelf ben ik meer gecharmeerd met de beweging die met 'het nieuwe werken' wordt gemaakt. Daar waar de ict-industrie met onderwerpen als business ict alignement (BIA) aansluiting zocht met de business, ervaarde ik het toch meer dat ict de trekker was en niet zozeer de business. In tegenstelling tot BIA voel ik met het nieuwe werken een sterke pull uit bijvoorbeeld facilities en hr, zo zat ik laatst aan tafel bij de facilitymanager van een grote bank om te praten over smart building-concepten en de impact op ict en hr. Een hogere kantoorbezettingsgraad, minder reistijd voor de medewerkers, behoud van sociale contacten waren de zaken waar het over ging, het woord profit center is niet gevallen.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3074049). © Jaarbeurs IT Media.
?

 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×