Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Zin of onzin van gedragsregels

09 september 2012 - 20:50OpinieInnovatie & Transformatie
ing. Robert Garskamp
ing. Robert Garskamp

Als burgemeester van Helmond – op vakantie – druk je op de 'Like- knop' van een foto op Facebook. Daarop een veetransportwagen met het Ajax-logo. Grapje. Moet kunnen. Je deelt de foto met je vrienden. De impact is enorm. Een rel is geboren…. de zoveelste in de wereld van sociale media..

Het is duidelijk. Het gebruik van sociale media blijft een grote vlucht nemen. Zowel privé als zakelijk. Werknemers van organisaties gebruiken dit medium steeds meer om hun mening te ventileren. Zij blijken nog steeds niet bewust te zijn van de kracht van sociale media. Het is een openbaar domein. Het is al vaak gebleken dat de gevolgen van dat gebrek aan bewustzijn desastreus kunnen zijn. Een ex-werknemer werd geconfronteerd met duizenden euro’s boete toen hij via linkedin contact legde met de relaties van zijn ex-werkgever en daarmee zijn relatiebeding overtrad. Een grappig bedoelde tweet over een moord op een bekende Nederlandse politicus leidde tot strafvervolging. Cornald Maas vloog eruit toen hij in een tweet meldde dat hij vond dat Nederland grappige exportproducten had (waaronder een politieke partij).

Het is dus niet onlogisch dat nog steeds veel organisaties Twitter, Facebook en LinkedIn geblokkeerd hebben voor gebruik door hun personeel. Toch is dat jammer. Wanneer sociale media door organisaties op een goede manier worden ingezet, kunnen deze grote meerwaarde leveren. De organisatie krijgt meer gezicht online en is nadrukkelijker aanwezig binnen de sociale media. Ook laat een werkgever zo zien vertrouwen te hebben in zijn mensen. Dat maakt hem een aantrekkelijker werkgever.

“Het is nuttig als een bedrijf samen met zijn werknemers gedragsregels met betrekking tot het gebruik van social media vastlegt. Zo worden problemen voorkomen en een meer solide basis gelegd voor online succes. Het gebeurt nog veel te weinig.”

Een aantal organisaties zoals Adidas, Gemeente Overijssel en Intel hebben inmiddels richtlijnen gedefinieerd. Maar veel organisaties zijn nog bezig om zich een beeld te vormen over het gebruik van zulke gedragsregels en uitvoering. En hulp is daarbij gebaat. Mijn organisatie organiseert daarom in samenwerking met Versteeg Wigman Sprey een seminar. Gerenommeerde en ervaren sprekers zoals SNSReaal – Deloitte en VWS zullen de verschillende aspecten van deze gedragsregels belichten en delen.

De burgemeester heeft uiteindelijk zijn excuses gemaakt. En wel via…… de sociale media.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Handelsoorlog zet druk op technologiesector, maar biedt ook kansen

    OpinieSoftware & Development

    Softwareontwikkeling: tijdperk van óf kopen óf bouwen is voorbij

    AchtergrondData & AI

    Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Stem nu voor de Computable Awards 2025!

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    ActueelCarrière

    Kort: Asus vangt bot bij rechter om thuiswerken, 145,5 miljoen EU-subsidie voor cyberbeveiliging (en meer)

    2 reacties op “Zin of onzin van gedragsregels”

    1. Pim schreef:
      12 september 2012 om 09:10

      Wat is het antwoord op de titel? Ik klikte juist op dit bericht omdat binnen ons bedrijf redelijk veel aandacht wordt gegeven aan gedragregels. Dus is dat nou zinnig van ons of niet?
      Misschien is het feit dat aan het einde van het artikel aangeboden wordt om een seminar te volgen een antwoord op die vraag. Je verkoopt toch geen onzin?

      Login om te reageren
    2. Michiel Croon schreef:
      12 september 2012 om 19:39

      Gedragsregels moeten niet alleen maar gaan over ver- of gebieden. Ze zouden volgens mij ook moeten verhelderen, stimuleren en motiveren.

      Deze regels vormen een onderdeel van Digitaal Verantwoord Ondernemen (DVO):

      * Besturen / behalen van de gestelde doelen voor de inzet van social media
      * Voldoen aan / rekening houden met wet- en regelgeving (intellectual property, privacy, data escrow)
      * Netiquette, voorkomen van social media stress en het bewaren van de balans tussen (top-down) organisatiedoelen en (bottom up) social media initiatieven van medewerkers
      * Een snel acterend escalatiemechanisme voor het bijsturen van activiteiten op social media (voorbeeld is de #McDstories waarbij het voor McDonalds een paar maanden geleden even niet zo goed ging op Twitter)

      Zie ook: https://www.computable.nl/artikel/opinie/internet/4517494/1282763/dvo-how-to-socialize-the-enterprise.html

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs