Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

SOA is niet altijd de oplossing

16 april 2010 - 10:433 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Bert Hooyman
Bert Hooyman

Een service-oriented achitecture (soa)wordt door velen geprezen als dé oplossing om verschillende bedrijfssystemen flexibel via internet of een bedrijfsnetwerk met elkaar te laten communiceren. Het zou voor wereldwijd opererende bedrijven dé oplossing zijn om diensten beschikbaar te maken voor diverse productlijnen en landen. Bedrijven die in soa een efficiënte, kosteneffectieve, allesomvattende oplossing zien voor hun it-infrastructuur kunnen echter van een koude kermis thuiskomen.

Soa is een technische oplossing die maar al te vaak slecht toegepast kan worden op het organisatorisch model van een bedrijf. Niet iedere afdeling gebruikt dezelfde diensten of stelt dezelfde prioriteiten aan een applicatie. Hierdoor ontstaat een situatie waarin vraag, verantwoordelijkheden en geldstromen niet parallel lopen.

Neem bijvoorbeeld een bedrijf waarbij it-budgetten per productlijn of regio worden vastgesteld. Vanuit het centrale kantoor wordt besloten dat de bedrijfsonderdelen in alle landen toegang moeten krijgen tot een dienst om postcodes te valideren. Hoewel de functie voor alle medewerkers noodzakelijk is, heeft niet iedereen dezelfde eisen. Sommige afdelingen hebben er baat bij als de gegevens 24/7 gecontroleerd worden, voor een ander is één keer per dag voldoende. Hierdoor is niet voor iedere budgetverantwoordelijke de gevraagde investering in verhouding met het afnameprofiel.

Beperkingen

Hier wringt duidelijk de schoen. De beperking van soa is voornamelijk gelegen in niet-technische redenen. Veel businessunits willen niet zomaar een oplossing opgedrongen krijgen. Een dienst moet aan bepaalde randvoorwaarden voldoen om als betrouwbare oplossing geaccepteerd te worden. De belangrijkste voorwaarden zijn wel persoonlijke relevantie en risico.

Bedrijfsculturen zijn er op ingesteld dat werknemers afgerekend worden op hun individuele succes. Wanneer een soa-concept bedrijfsbreed geïmplementeerd wordt, is het eigen succes echter niet meer duidelijk te bepalen en zijn werknemers minder bereid kosten of risico's te dragen.

Soa versus eda

Om voordeel te behalen uit een soa zit er een maximum aan de reikwijdte van de soa binnen een onderneming. Soa is alleen effectief als zoveel mogelijk mensen van een dienst gebruik maken. Denk hierbij aan een service die het mogelijk maakt om een e-mailaccount aan te maken. Bij veel huidige bedrijfsmodellen, waar geldstromen en verantwoordelijkheden bepalend zijn voor handelingen en beslissingen, is een event driven architecture (eda) effectiever.

Door de schaalbaarheid van deze architectuur sluit deze beter aan bij de filosofie dat bedrijfsonderdelen hun eigen eisen en budgetten kunnen bepalen. Bedrijven die overwegen een soa te implementeren, zouden daarom beter eerst hun bedrijfsstructuur kunnen reorganiseren en toewerken naar een model waarbij de dienstverlening bepalend is voor de inrichting van de it-infrastructuur.

Ondernemingen die een soa willen implementeren, doen er daarnaast goed aan bestaande grenzen binnen het bedrijf te respecteren. Een landsgrens is hiervoor een redelijke afrastering: door budgetten en beslissingen op landsniveau te bepalen, wordt een afhankelijkheid gecreëerd waarin het mogelijk is een balans te vinden tussen de aanbieders en gebruikers van diensten. Door eenzelfde technologie te kiezen voor eda en soa is het daarna een peulenschil om een soa over alle eda's heen te leggen.

Mengvorm

Er kan geconcludeerd worden dat een eda meer geschikt is voor het coördineren van informatiestromen tussen verschillende domeinen. Een soa kan beter ingezet worden binnen een domein. Voor veel bedrijven zou echter een mengvorm het meest geschikt zijn: een enterprise service bus (esb), beter bekend als MOM. Hierdoor kan een soa eerst geïntroduceerd worden binnen één domein voordat diensten verder uitgebreid worden. Het devies is dan ook: ‘follow the money' bij de keuze voor een soa of eda.

Bert Hooyman, chief architect Europe bij MphasiS

 

Meer over

ArchitectuurInformatiemanagementNetwerkbeheerSOA

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Vier doden bij brand Egyptisch datacenter

    Start
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Vergunning voor datacenter EvoSwitch, piepjonge Perry haalt 1,6 miljoen op (en meer)

    Filter
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Ddos-aanvallen (en waarom L3-filtering niet optioneel is)

    Handen, samenwerken, fusie
    ActueelOverheid

    Meer regie en samenwerking bij digitalisering overheid

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft: we zijn geen hulpsheriff

    ActueelCloud & Infrastructuur

    HPE-Juniper vormt blok tegen Cisco

    2 reacties op “SOA is niet altijd de oplossing”

    1. abraham schreef:
      19 april 2010 om 14:02

      Wij van idainnovatie zijn al langere tijd op de service oriëntatie gaan zitten; het is mede een manier van denken, een manier van “zijn”, een manier van naar de wereld kijken zelfs. We noemen wat we doen de “per”architectuur, vanaf de business doelen, processen, vereisten. Je wilt altijd weten wat de business wil doen: per klant, per dag, per incident, per overschrijding van een norm, per …, per … Vandaar dat begrip “per”architectuur. Je structureert hiermee op meer niveaus van detail tegelijk, en laat dat nu juist heel voor de hand liggend werken ipv. moeilijk. EDA en SOA als ontwerpprincipes vallen hierin samen. Je richt de business hiermee, en deze structuur voor de business is meteen bruikbaar als services-architectuur als je al dan niet je ICT service-georiënteerd wilt inrichten en realiseren.
      De optimale business-ict alignment is hiermee binnen bereik gekomen.

      Login om te reageren
    2. Ad Gerrits schreef:
      23 juli 2010 om 11:14

      Eens met Abraham. Soa is geen 0 of 1. Iets als “een soa implementeren” bestaat in mijn ogen dan ook niet. Denken en ontwikkelen met services kan altijd. Maar wel met gezond verstand op een manier die past bij de omstandigheden waarbinnen je werkt.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs