Herken je dit? De dag voor je op vakantie gaat, merk je dat er iets ontbreekt. Je rent naar de winkel en ziet allerlei spullen die wel nodig zijn, maar waarvan je niet weet of ze al in de koffer zitten. Je koopt ze voor de zekerheid alsnog, maar thuis blijkt dan toch dat die spullen al zijn ingepakt.
Paniekaankopen zijn slecht voor de portemonnee. Iedereen weet dat het beter is om een lijst te maken van wat er mee moet op vakantie moet en alles bijvoorbeeld uit te spreiden op bed. Inventariseren en overzicht krijgen. Als het om een potje zonnebrandcrème van een paar tientjes gaat, vinden we deze aanpak heel normaal.
Als het om echt veel geld en grote belangen gaat, zoals bij een bedrijfsnetwerk, dan blijkt dat veel mensen vooraf inventariseren en overzicht creëren helemaal niet zo logisch vinden. Hoe is anders te verklaren dat onlangs uit het Network Barometer Report 2010 bleek, dat organisaties niet weten dat een aanzienlijk deel van de ict-netwerkcomponenten sterk verouderd is? Uit dat rapport bleek dat 35 procent van alle ict-netwerkcomponenten in bedrijven reeds niet meer te koop is (voorbij end-of-sale). Nog alarmerender is dat zelfs 31 procent van deze hardware niet meer door de fabrikant wordt ondersteund in geval van storingen (voorbij last-day-of-support). Tevens blijkt uit hetzelfde rapport dat vier op de tien netwerkcomponenten een bekende beveiligingskwetsbaarheid in zich hebben, waarvoor de fabrikant een aanpassing heeft aanbevolen.
Vaak kiezen bedrijven er bewust of onbewust voor om te wachten met de aanschaf van nieuwe hardware, al dan niet ingegeven door de crisis. Ze nemen de gok en proberen de aanschaf over de crisis heen te tillen. Maar vaker is het onwetendheid. Bedrijven hebben eenvoudigweg geen zicht op wat ze in huis hebben, hoe oud het is, wat de levensduur is, of de software geüpdatet is en of er nog support voor te krijgen is.
Dus wat gebeurt er als een of meerdere componenten uitvallen? Dan rent de ict-manager naar de winkel en koopt spullen om het netwerk weer aan de praat te krijgen. En hij koopt vaak meer dan nodig is, of onnodig dure middelen, zeker als de storing van invloed is op de veiligheid van het netwerk en de bedrijfsprocessen. Want tegenwoordig gaan niet alleen data, e-mail en applicaties over een netwerk, maar ook telefonie. Zo'n ad-hocreparatie is een weinig kostenefficiënte methode, want bij paniek speelt geld geen rol.
De netwerken van tegenwoordig zijn heel stabiel. Dat is gunstig, maar het zet netwerkbeheerders ook vaak op het verkeerde been. Want ze merken niet of een component de meest actuele patches heeft.
Een life cycle-analyse van de netwerkapparatuur binnen een bedrijf en van de software op die hardware kan een organisatie veel geld besparen. Zo'n analyse zorgt voor een stabieler netwerk en legt de basis voor het snel oplossen van storingen. Bovendien hoeft de ict-beheerder dan niet ad hoc de apparatuur te vervangen. Daarom vijf tips voor een adequaat life cycle-management.
1. Maak een inventarisatie van alle ict-middelen in jouw organisatie: hardware en software. Bepaal de life cycle ervan, dus ook de versie van elk besturingssysteem en de patches.
2. Maak een roadmap voor het vervangen van kwetsbare besturingssystemen en leg de prioriteit bij besturingssystemen die de grootste bedreiging vormen voor de bedrijfsvoering.
3. Ontwikkel een gedegen en goed gedocumenteerd configuratiebeleid (baseline).
4. Registreer de life cycle van elke hardwarecomponent per fabrikant, bepaal de status van de levenscyclus van elke component en bepaal de bedreiging voor de organisatie als deze uitvalt.
5. Maak een netwerk-life cycle-plan om het maximale te halen uit alle ict-middelen.
Heb je dit allemaal goed geregeld? Dan kan je met een gerust hart op vakantie gaan.
Pieter Molen
Manager consultancy services
Dimension Data