Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Standaardwerkplek is passé

 

Best kans dat je dit artikel leest op je tablet, in je bed om zes uur 's ochtends. Kun je daarna meteen je agenda checken, presentatie voorbereiden en je collega's mailen. Want jij bepaalt zélf wel waar je wat doet en met welk device. Voor jou vanzelfsprekend. Maar voor veel organisaties en hun ict-afdelingen nog niet. Met acht gouden regels kom je echter wel een eind verder.

Altijd en overal kunnen werken. Liefst met het device dat op dat moment het meest geschikt is. Voor medewerkers is dat steeds meer normaal, maar voor veel organisaties en hun ict-afdelingen betekent het een flinke omschakeling. Van een one-size-fits-all-werkplek met voor iedereen dezelfde devices en applicaties, naar een flexibele, gepersonaliseerde werkomgeving die rekening houdt met de rol van medewerkers in de organisatie, hun persoonlijke voorkeuren, manier van werken én de eisen die voortkomen uit de context.

One-size-fits-all-ict is passé

Met de opkomst van consumerization is de one-size-fits-all-werkplek passé. Wil je als organisatie voorop blijven lopen, dan moet je de mogelijkheden van mobiliteit en flexibiliteit benutten. Klanten verwachten mobiele toegang tot jouw dienstverlening en medewerkers eisen overal toegang tot bedrijfsinformatie en flexibele ondersteuning van hun werk. Organisaties moeten zoveel mogelijk een werkomgeving bieden die past bij de manier van werken - de werkstijl - van hun medewerkers. We onderscheiden vier soorten werkstijlen (zie figuur) waarop een organisatie moet inspelen. Aandachtspunten daarbij zijn:

  • De verschillen in medewerkers:
    • Zijn zij in hun werk plaatsgebonden of kunnen ze dit werk in principe overal doen (mobiel of locatiegebonden)?
    • Zijn zij vooral taakgericht (taakwerkers) of kennisgericht (kenniswerkers)?
    • Is hun werk duidelijk gestructureerd volgens vaste processen of niet? (gestructureerd versus ongestructureerd)
    • Zijn het eigen medewerkers of mensen die tijdelijk werkzaamheden ondersteunen of een subcontractingrol hebben?
    • Hoe zelfstandig zijn de medewerkers?
  • Ondersteuning door de ict-organisatie:
    • Deze moet flexibel kunnen inspelen op klantbehoeftes, nieuwe technologie, tools en beleid;
    • Deze moet rekening houden met een toenemend gebruik van oplossingen uit de cloud en extra aandacht schenken aan nieuwe securityvragen;
    • Deze moet de medewerkers nog steeds ondersteunen, maar steeds meer met selfservice en op basis van zelfredzaamheid van medewerkers.

Acht gouden regels

Voor organisaties die overwegen de overstap te maken naar een gepersonaliseerde werkomgeving zijn een aantal gouden regels opgesteld: 

  1. Benader ict vanuit het uitgangspunt dat werk en privé in toenemende mate vervlochten zijn.
  2. Maak weloverwogen beslissingen in wat je wel en niet aanbiedt en stop energie in een goede business case en richtinggevende ict-strategie.
  3. Bepaal met een ict-roadmap waar een flexibele werkplek toegevoegde waarde in de organisatie kan hebben en doe een proof of concept bij twijfel over bepaalde keuzes en waar dat juist minder van toepassing is.
  4. Betrek medewerkers actief bij ict-vragen, maak gebruik van hun relevante kennis en ervaring, binnen en buiten het werk.
  5. Richt de ict-omgeving in als een 'open ecosysteem': afhankelijk van de behoeftes van medewerkers moeten ict-diensten eenvoudig kunnen worden uitgebreid en ingekrompen.
  6. Medewerkers moeten zélf keuzes kunnen maken in bijvoorbeeld devices en apps. Dit is uiteraard afhankelijk van de aard van de werkzaamheden. Standaarden blijven nodig. Maar het gaat daarbij misschien eerder om werkafspraken dan harde technische standaarden. 
  7. Zorg voor een goede balans op het gebied van security tussen harde ict-maatregelen enerzijds en eigen verantwoordelijkheid anderzijds. Stimuleer alertheid en sta actief stil bij risico's.
  8. Zorg voor de juiste begeleiding van medewerkers bij het wennen aan nieuwe technologische tools. En kijk ook hier goed wat nodig is per type medewerker. Ongeacht hun rol of werkstijl hebben sommige mensen nauwelijks ondersteuning nodig en anderen weer veel.

Consumentenperspectief is leidend

Privé zit je al veelvuldig in de cloud met Facebook, Gmail en tal van apps die het leven makkelijker en interessanter maken. En waarschijnlijk had je privé eerder een iPhone dan voor je werk. De behoefte aan flexibiliteit en mobiliteit op het werk wordt sterk gevoed door ervaringen die mensen hebben als consument (consumerization). Een aantal kenmerken daarvan:

  • Nieuwe informatietechnologie duikt eerst op in de consumentenmarkt.
  • Zakelijke en consumenten ict-middelen vergroeien met elkaar.
  • Medewerkers zijn thuis met ict beter uitgerust, en vaak goedkoper, dan op hun werk.
  • Medewerkers stellen zich op als kritische consumenten van ict. Ze willen graag zélf kunnen bepalen hoe ze gebruik maken van ict
  • Medewerkers redden zich steeds vaker zelf met devices en applicaties, maar support blijft altijd nodig, vanwege de achterliggende ict-systemen én omdat er altijd medewerkers zijn die wat meer steun nodig hebben

Frans Coenders

Vergelijk het zélf

One-size-fits-all-werkplek

Gepersonaliseerde werkomgeving

Ict staat centraal - de ict-organisatie bepaalt

De medewerker staat centraal - de ict-organisatie voert regie

Gebruiker past werkwijze aan op (on)mogelijkheden van de werkplek

Aandacht voor klantbeleving, gewenning nieuwe tools en mogelijkheden voor selfservice

Niemand blij, behalve ict

Iedereen blij, want in principe open voor alle devices, applicaties en clouddiensten, mits veilig te ontsluiten

Rigide, dus snel verouderd

Flexibel, dus steeds actueel

Niet service- maar productgericht

Servicegericht in plaats van productgericht

Gebruikers zoeken continu naar manieren om af te wijken of te omzeilen

Gebruikers zoeken hoe ze maximale waarde uit het platform kunnen halen

Kostbaar in ontwerp en migratie

Hoger tco, maar ook hogere roi

Uitstekend geschikt voor organisaties met een homogeen, monomaan en constant business model

Uitstekend geschikt voor organisaties met een heterogeen en snel vernieuwend business model

Over de auteur

Frans Coenders is business consultant met jarenlange ervaring in innovatie en verandering op het gebied van nieuwe technologie, proces en organisatie. Hij is werkzaam bij KPN Consulting en heeft een belangrijke focus op Het Nieuwe Werken, Unified Communications en de werkplek.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5146909). © Jaarbeurs IT Media.

5,9


Lees meer over


 

Reacties

Heel erg eenzijdig verhaal en al weer achterhaald. Inmiddels begrijpen we dat werknemers ook rust nodig hebben om optimaal te functioneren.

Teveel verkoop Georiënteerd verhaal.

Bij de vergelijking :
-Niemand blij, behalve ict
versus
-Iedereen blij, want in principe open voor alle devices, applicaties en clouddiensten, mits veilig te ontsluiten

Als je het zo stelt dan zou dus bij de "Gepersonaliseerde werkomgeving" moeten staan: Iedereen blij, behalve ICT.

Ook "Hoger tco, maar ook hogere roi", kun je dat uitleggen?

In mijn ogen zou TCO omlaag kunnen gaan, je laat mensen immers eigen devices gebruiken (BYO gedachte). Return on investment is zeer slecht hard te maken en zonder toelichting verkoop verhaal.

Het is geen slecht verhaal of artikel, maar het is vooral niet compleet en eenzijdig zoals Jan al terecht opmerkt.

Foto bij opinie zegt meer dan duizend woorden!

@Redactie:
Kunnen opiniehouders op deze site patent aanvragen op hun stukken? :-)

http://www.computable.nl/artikel/achtergrond/mobility/4633076/1277034/byod-heeft-veel-onzichtbare-kanten.html


Wellicht ben ik te oud aan het worden voor dit soort trends, maar ik vind het eigenlijk wel handig dat ik niet het hele kantorencomplex af hoeft te struinen om mijn collega's te vinden; ook andersom vinden collega's het wel handig dat ze weten waar ik zit.

Ook is het best handig dat we allemaal dezelfde applicaties gebruiken, maakt uitwisseling van gegevens een stuk eenvoudiger.

Kijk ik hoeveel compatibiliteitsproblemen er voorbij komen, is het toch wel heel praktisch dat we allemaal hetzelfde type systeem gebruiken

Gelukkig zijn er nog omgevingen waar niet alles in de wolken verdwenen is, niet alles web-based is en je de draadloos het nog steeds aflegt tegen bedraad.

Zoveelste dram-artikel dat BYOD tot een bedrijfsdoestelling verheft...
Verder wordt er als vanouds weer geschermd met hogere productiteit en even traditioneel wordt dit ook weer niet onderbouwd.

Verder ben ik waarschijnlijk een 'ouderwetse' ITer, maar:
- om 6 uur s ochtends slaap ik nog
- probeer ik werk en prive nog altijd gescheiden te houden
- heb ik geen iPhone (veel te duur)

Niks zo makkelijk als een visie lek schieten omdat er voorbeelden zijn te vinden van waar het niet zo werkt. Dat laat onverlet dat veel van wat er staat aan het gebeuren is. Ook binnen bedrijven die het graag allemaal als 'hype' willen afdoen. Natuurlijk is het wat kort door de bocht, daar is het ook een kort artikel voor. Maar ik zou willen dat de genoemde 8 gouden regels wat serieuzer werden gelezen binnen bedrijven waar shadow-IT net zo belangrijk begint te worden als de officiële IT. En dat plaatje, ach, die saaie kantoorwerker achter zijn pc kennen we onderhand wel.

@Ad Gerrits: niks zo makkelijk als een trend poneren alsof het "het ei van Columbus" is.

Shadow-IT heeft vaak een oorzaak, maar ligt dit aan de houding van de ICT-organisatie of aan onwetendheid/kortzichtigheid van de gebruikers?

In bepaalde gereguleerde omgevingen is het volstrekt uit den boze dat gebruikers "eigen" software gebruiken om producten te ontwikkelen. Zo zullen er ook talloze bedrijven zijn die hun financiële informatie en/of intellectueel eigendom graag binnenshuis en onder controle houden, en liever niet op één of ander persoonlijk apparaat bij de plaatselijke mc Donalds zien verschijnen.

Ook wordt er voor mijn gevoel nogal eens voorbij gegaan aan schaalbaarheid. Zoveel mensen, zoveel wensen. Ofwel, hoe groter de onderneming, hoe meer smaken je zult krijgen.

Er is veel mogelijk, en veel van deze trends bieden zeker perspectieven, maar ik mis jammer genoeg een stukje context.

Wat me ook opvalt is dat er vooral veel trends beschreven worden, maar waar blijven de onderbouwde successtories?

@Ad
Er is niets mis met een visie die onderbouwd is met feiten die niet alleen bewezen maar ook onweerlegbaar zijn. Het verschil tussen de harde en zachte wetenschap zullen we maar zeggen. Betreffende het plaatje, ooit geprobeerd te werken met een laptop in de zon?

Betreffende de 8 gouden regels is het empirisch bewezen dat technologie geen medicijn is tegen domheid. En voordat de gebruikelijke ad hominem volgt, er valt veel af te dingen op de businesscase voor Het Nieuwe Werken als het knelt met de integriteit.

Aardig verhaal, maar ook met wat snelle jongens valkuilen. Dus daarom een paar opmerkingen.

“One-size-fits-all-ict is passé.” Is dit ooit het geval geweest? Ik heb het in meer dan 3 decennia nog nooit gezien, wel pogingen daartoe vanuit leveranciers om meer omzet te halen.

“Afhankelijk van de behoeftes van medewerkers moeten ict-diensten eenvoudig kunnen worden uitgebreid en ingekrompen.´ En hoe staat het met het bedrijf? Zou die ook behoeften hebben? En zouden die wellicht nog wat meer leidend moeten zijn?

“Standaarden blijven nodig. Maar het gaat daarbij misschien eerder om werkafspraken dan harde technische standaarden. Zouden medewerkers geen werkafspraken met leidinggevenden moeten maken, voor zover de laatsten dat nodig achten?

“Consumentenperspectief is leidend.” Betekent dat de gebruiker bepaalt en betaalt ook zelf voor die keuze. Of was het de werkgever die betaalt en een klein beetje mag meebepalen?

“Nieuwe informatietechnologie duikt eerst op in de consumentenmarkt.” Ik dacht altijd dat dit toch vooral bij de wetenschap, defensie en de inlichtingendiensten het geval was. Hebben zitten te slapen?

“Medewerkers zijn thuis met ict beter uitgerust, en vaak goedkoper, dan op hun werk. “ Zou dat niet vooral voor ICT-medewerkers gelden?


@PaVaKe @Ewout @John Ik ben, net als jullie, geen voorstander van "alles moet kunnen". Maar ik constateer in praktijk dat wat Frans beschrijft op veel plekken aan het gebeuren is en dat "ICT" er vaak (te?) weinig mee doet. De opmerking van John “Medewerkers zijn thuis met ict beter uitgerust, en vaak goedkoper, dan op hun werk. “ Zou dat niet vooral voor ICT-medewerkers gelden?" spreekt wat dat betreft boekdelen. Nee, het geldt niet vooral voor ICT-medewerkers. Er zijn volop niet-ICT'ers die thuis modernere ict gebruiken dan de standaard-pc die ze op het werk hebben.
Je kunt ontwikkelingen op dit vlak als bedrijf negeren, maar het lijkt mij verstandiger om er in ieder geval een visie op te ontwikkelen en die te communiceren met medewerkers.

Maar waarom zijn medewerkers thuis beter met ICT uitgerust ?
- ze hoeven niet verplicht te kopen bij de huisleverancier
- ze hebben geen support- en/of onderhoudscontract bij hun PC thuis
- ze hebben veel minder (dure) softwarelicenties nodig
- ze hebben niet altijd alles van premium leveranciers en/of A-merken
- daar waar pc's op de werkplek vaak (uit kostenoverweging) geminimaliseerd zijn qua specs, zijn ze thuis vaak overgedimensioneerd. Als ik zie wat voor high-end systemen sommigen thuis hebben staan, terwijl ze alleen maar een documentje tikken, mailtje sturen, internetten en wat vakantiefoto's bekijken dan is dit een behoorlijke overdimensionering
- ook andersom overigens: als je fanatiek gamer bent, en daarvoor een high-end systeem hebt, moet je dan op je werk ook maar een high-end systeem hebben terwijl je daar alleen (bij wijze van) de boekhouding doet?


Als je thuis een state-of-the art barista-waardig koffiezetapparaat hebt, mag je dit dan op je werk ook verwachten?
Als je thuis een 56" scherm aan je pc hebt hangen, moet je werkgever dan ook maar zulke schermen leveren?
Als je privé een dikke sportwagen rijdt, moet je werkgever je dan ook maar een sportwagen als leaseauto aan biede?

Privé en werk raken dan misschien steeds meer vervlochten, maar zijn nog wel 2 verschillende werelden! Werkgevers moeten uiteindelijk ook nog winst zien te maken, en dat doen ze niet door hun werknemers te verwennen met een overkill aan materiaal zodat werk meer en meer op thuis gaat lijken.

@ foto: de foto is gekozen door de vormgevers van Computable, doet mijzelf weer sterk denken aan HNW in de beginfase met al die mensen met laptops op het strand e.d. Vind ik zelf minder!

@ bovenstaande mensen, hartelijk bedankt voor jullie reacties. Na een dag heb ik behoefte om kort te reageren:

@Jan: ...behoefte aan rust...ik begrijp je punt, daarin verschillen mensen en ook organisaties (dynamiek). Indien je niet focust op 1 werkplek, maar kan differentiëren kun je kiezen voor vooral zelfredzaamheid maar ook voor maximum comfort, dus dat is niet bij voorbaat uitgesloten.

@Henri: commercieel als je daarmee bedoelt aan sluiten bij wat er in de markt leeft, ja, misschien vanwege de lengte (en beschikbare ruimte) van het stuk hier en daar iets te kort door de bocht: eens.

@Raza: liever geen patent op dit stuk :) Maar open dialoog

@ad: het is niet de ambitie van dit stuk om iets te bewijzen, eerder gaat het om herkenbaar maken van een beweging in ons ICT landschap en een handreiking hoe daarmee om te gaan

@ John & Pa Va Ke: belangrijke punten die je inbrengt, ook punten die ik vaak in eigen praktijk benoem, privé en thuis zijn 2 werelden, maar de vervlochtenheid is onmiskenbaar, de mate van vervlechting is sterk persoonlijk bepaald, de vervlochtenheid in termen van kennis en ervaring -wat doe je thuis en wat neem je daarvan mee naar je werk en vice versa - is denk ik ook een belangrijk thema, dat voor personen en organisaties op verschillende manieren meetelt.

Frans,
Van een "business consultant met jarenlange ervaring in innovatie en verandering....." verwacht ik een nieuw artikel en geen herhaling van herhaling. Als je ook jarenlange ervaring in innovatie hebt dan ben je het probleem voor, in je artikel loop je achter het probleem aan.

Je volgt naar mijn mening in dit artikel de aanvliegroute van leveranciers die hun product/dienst willen verkopen (zo komt het bij me over) Iets zoals, we hebben een oplossing, zullen we er een probleem voor bedenken!
Dit wordt door PaVaKe in zijn reactie van 10:46 bevestigd.

Beetje kort, flexibiliteit van je business, iets wat vandaag de dag het fundament van besparing/efficiëntie/korte Time-To-Market is, moet je in een bedrijfsplan en met een visie door verschillende onderwerpen realiseren. Een van deze aspecten is de ict als je ondersteuning laag.

Zo naar het vraagstuk kijken is heel anders dan roepen dat de gebruikers uitgerust willen worden met nieuwe spullen/diensten.
In dit kader zou je vanuit veranderingsmanagement en innovatie andere wegen en aanpak benoemen dan wat in dit artikel beschreven is.

Ben benieuwd naar je volgende artikel.





Persoonlijk vind ik dit artikel veel te laag gewaardeerd; misschien kunnen 10 punten van mij dit nog een beetje rechttrekken. Want ik lees genoeg rake onderwerpen: klantbeleving, selfservice, kenniswerkers, servicegericht ipv. productgericht etc.

Zelf las ik dit artikel voor het eerst een weekje geleden in mijn appartement in Molyvos (Lesbos), dus zo gek vind ik die foto bij het artikel niet gekozen.

Terecht merkt de auteur op dat de grenzen tussen hobby (thuis, privé) en werk steeds meer vervagen, dus ook op vakantie blijf je gewoon opiniestukken op deze site lezen. Ok, het gaat mij net even te ver om tijdens de vakantie ook reacties te plaatsen, dus daar heb ik dan nu weer tijd voor.

Zeer sterk vind ik in het gegeven overzicht als kenmerk van de Gepersonaliseerde werkomgeving: Servicegericht in plaats van productgericht.

Hierbij moet “servicegericht” beslist niet verward worden met “procesgericht”; dat laatste is er nu juist de oorzaak van dat “servicegericht” nog steeds niet goed van de grond komt!

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×