Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

E-book, schoolvoorbeeld van ondoordacht digitaliseren

 

Computable Expert

Harm de Haan
Manager Consultancy, Telindus. Expert van Computable voor de topics Cloud Computing, Infrastructuur en Datacenters.

Het Erasmiaans Gymnasium in Rotterdam verving drie jaar geleden de klassieke schoolboeken voor iPads. Waarom een zware tas met boeken meesjouwen, als je al deze data op een iPad van ongeveer zeshonderd gram kan plaatsen. Toch kondigde dit Gymnasium uit Rotterdam begin dit jaar aan dat de oude, vertrouwde boeken weer terugkomen. Lees hieronder hoe het kan dat een oplossing die zo geschikt en van deze tijd lijkt, toch verkeerd uit kan pakken.

Tablets zijn machtig handige apparaten. Je kan er flink wat data op kwijt en deze bestanden kunnen eenvoudig doorzocht of geüpdatet worden indien er een nieuwere versie voorhanden is. Daarnaast zijn er tal van apps die het leren leuker maken en het mogelijk maken om projectmatig te werken, agenda’s te delen, stukken te schrijven, social media te onderhouden, noem maar op. Kortom een handig device om mee te werken en te communiceren. En een handzaam device die de scholier eindelijk verlost van die zware rugzak vol met boeken. Dat moet ook het bestuur bij het Erasmiaans Gymnasium in Rotterdam gedacht hebben. Overtuigd van de techniek, hebben zij in korte tijd een grote omslag weten te maken in de wijze waarop zij onderwijzen. Waarom ook niet, de techniek is immers zo veelbelovend, 'daar moeten we wat mee'.

Digitaliseren om te digitaliseren

Onlangs heeft de school deze nieuwe digitale leerwijze geëvalueerd. Docenten, leerlingen én ouders vulden een enquête in en het was opvallend dat de uitkomsten niet enkel positief waren. Het Gymnasium heeft zelfs besloten om de boeken weer deels uit de kast te halen. Het voornaamste probleem dat uit de enquête naar voren kwam, was dat vrijwel alle boeken ‘letterlijk achter glas staan’. Ze verschijnen als pdf-bestand op de tablet. Dit zorgde ervoor dat de leerlingen op het scherm steeds tussen tekst- en werkboek moeten wisselen. Het vele swipen, scrollen, zoeken en bladeren zorgde ervoor dat de leerlingen het overzicht kwijt raakten. Ook werd aangemerkt dat de pdf-boeken weinig interactief zijn. Er staan zelden linkjes of filmpjes in de teksten of ze werken geregeld niet.

De makers van de e-boeken zijn in veel gevallen ook de makers van de traditionele schoolboeken. De snelgroeiende interesse in tablets heeft hen in korte tijd doen besluiten om hun materiaal ook beschikbaar te maken voor dit nieuwe device. Echter is hier vooraf niet goed nagedacht over de wijze waarop het materiaal door de gebruiker uiteindelijk gebruikt wordt. Men was bang om de boot te missen en is gaan digitaliseren om te digitaliseren. Wanneer er op deze manier een nieuwe innovatie geïntroduceerd wordt, dan kan ik je op een briefje meegeven dat het vroeg of laat mis gaat.

Bimodal IT

Vergelijk het met de wijze waarop de it-infrastructuur is ingericht. Als je de berichten moet geloven in de kranten en op de it-platformen dan is nu de tijd om over te stappen naar de cloud, anders redt je business het niet. De cloud is fantastisch, begrijp me niet verkeerd, maar het moet wel in dienst staan van het doel dat je wil bereiken en niet een doel an sich zijn. Het is dan ook ontzettend belangrijk dat er, bij welke nieuwe innovatieslag dan ook, goed gekeken wordt naar de achterliggende strategie. Waar willen we naartoe met onze organisatie? Hoe en in welke mate kan de techniek ons daarbij helpen? Met betrekking tot het beheer van de it-infrastuur en de bijbehorende cloudtransitie geloof ik sterk in de bimodal-methodiek van Gartner.

Er zijn twee modes waarbinnen je it kan inrichten. Mode 1 is het traditionele it-level waarbinnen de it-infrastructuur draaiende gehouden wordt. Het zorgt ervoor dat je business up and running en veilig blijft. In deze mode hoef je niet voorop te lopen, als de omgeving maar stabiel is en bij kan blijven bij de groeistrategie die je voor ogen hebt. Wat is de meerwaarde om de it-onderdelen en applicaties die hiervoor verantwoordelijk zijn in de cloud te plaatsen als je het ook prima kan managen, met of zonder partner, op de plek waar het nu staat?

IT als innovator

Kijken we naar mode 2, dan houdt men zich daar met name bezig met activiteiten die gericht zijn op innovatie. Denk hierbij aan het ontwikkelen van nieuwe en innovatieve it-oplossingen waar dat voor de business vereist is om relevant te blijven in de markt. Mode 2 helpt om focus te geven aan de business, maar wordt bijgestaan door mode 1 om zo de huidige operatie niet te vergeten. Dit betekent echter niet dat beide modes door dezelfde it-manager gemanaged dienen te worden. Vaak zien we dat veel it-managers druk zijn met het draaiende houden van it (mode 1), waardoor zij nauwelijks tijd over houden om te innoveren (mode 2). Door het beheer van mode 1 uit te besteden, stel je de it-afdeling in staat om zich als business innovator te positioneren binnen de organisatie. Zo kunnen zij kansen die zich voordoen beter benutten.

Terug naar het e-book, of het schoolboek. Uit de enquête kwamen gelukkig ook positieve berichten over het leren met de iPad. Er werden lovende woorden gedeeld over een spelletje dat de leerlingen bij het vak scheikunde mochten spelen dat hen hielp om de elementen te leren. Of een filmpje voor het vak aardrijkskunde waarbij de zelfgemaakte graphics en ingesproken teksten van de leerlingen met Google Streetview gecombineerd kan worden.

Echter omdat lang niet al het leermateriaal goed doordacht gedigitaliseerd is, maar ook omdat sommige leerlingen stiekem met elkaar gingen chatten, hebben de scholieren bij een deel van de vakken nu weer hun papieren werkboek voor zich liggen. En zie daar, ze hebben een bimodal leermethode tot hun beschikking. Traditionele leermethodes (mode 1) worden verrijkt met innovatieve e-learning modules op de iPad (mode 2). Op deze manier staat de techniek echt in dienst van het doel, namelijk de scholieren van vandaag de dag klaarstomen voor de (digitale) toekomst die voor hen ligt.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5858630). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Thanks voor het artikel en ben het er vrijwel geheel mee eens.

Het blijft ook lastig als je de plek waarin je dingen verwerkt dezelfde is als waarin je consumeert. Ben benieuwd hoe dit in de toekomst opgelost word. Want twee ipads....

Toch werden leerlingen perfect klaargestoomd voor "de (digitale) toekomst die voor hen ligt".
Organistaties betalen veel voor het blindelings volgen van een trend en komen er dan op terug. Repetita ad infinitum.
Dit inzicht sluit perfect aan op de doelstelling van Gymnasia, het leren van klassiekers. De mode doet er niet toe.

Henri heeft een oplossing tegen het continu swipen. Twee ipads..
Beter nog. Alles printen :-)

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×