Lost Boys doet geen stapje terug, en de groei gaat door. Controleer eerst uw informatie, voordat u publiceert, reageert Sytske Hermans.
Groot was mijn verbazing over het artikel over Lost Boys in jullie blad (Computable, 26 januari). De betreffende journalist heeft een stuk geschreven gebaseerd op onjuiste informatie. Helaas heeft hij beginsel 1 van de journalistiek niet toegepast (hoor/wederhoor) en heeft hij niet even gebeld of gemaild om te checken of zijn informatie juist was.
Voor de volledigheid wil ik die graag geven. Lost Boys doet geen stapje terug. Zoals aangegeven in artikelen in Elsevier en Freeware groeien we nog steeds. We denken aan een beursgang, maar wachten tot het moment dat het beursklimaat weer omslaat. Jan Mol schept geen orde, of is druk achter de schermen druk bezig. Mol senior heeft geen belangen in Lost Boys en houdt hier ook geen kantoor. Ook is hij, noch iemand anders, bezig met een reorganisatieplan of imagowijzigingen.
De tendens van het hele verhaal is dusdanig negatief en onjuist dat het veel onrust heeft veroorzaakt bij klanten en personeel. Door het checken van de informatie was dit te voorkomen.
Graag zou ik willen weten op welke informatie de betreffende journalist zich baseert, en met welke insider hij gesproken heeft. Ook ben ik benieuwd waarom hij niet even gebeld heeft om de informatie te controleren of om ons commentaar te horen.
Sytske Hermans Pr-manager Lost Boys
Naschrift redactie
"Lost Boys doet geen stapje terug. We groeien nog steeds, stelt Sytske Hermans.
De conclusie van ons artikel slaat echter niet op de omzetontwikkeling. Want het begin luidt: "Ook dotcommer Lost Boys moet financieel een stapje terug doen. De snelle expansie drukt zwaar op het bedrijf dat voorlopig niet aan een beursintroductie kan denken."
Dat het plaatje er financieel momenteel anders uitziet, kan moeilijk worden ontkend. Eind mei 2000 werd het voornemen aangekondigd om in de tweede helft van dat jaar naar de beurs te gaan. Lost Boys wilde tussen de 100 en 200 miljoen ophalen. Dat is erg veel voor een bedrijf dat in het jaar daarvoor zo’n 20 miljoen gulden omzet haalde.
Die beursgang is er niet gekomen. Het wachten is op het moment dat het beursklimaat omslaat, stelt Lost Boys. Maar hoe lang duurt dat? Zes maanden? Een jaar? De ambities waren vorig jaar torenhoog: sterke Europese expansie, top 5 in Europa. Mede gelet op de hoge kosten (sponsoring Formule 1, huisvesting in de duurste panden van Amsterdam, gebruik van Falcon 900 privé-jet met logo Lost Boys) lijkt me de conclusie dat Lost Boys financieel een stapje terug moet doen, zeer mild.
Van bedrijfszijde is meermalen meegedeeld dat Lost Boys meer structuur in de organisatie moet aanbrengen. Het artikel is gebaseerd op meerdere bronnen, die als hoog gekwalificeerd moeten worden aangemerkt. Dat geldt ook voor de passages in het artikel over de rol die Jan Mol thans speelt. Overigens is het geen publiek geheim dat deze ervaren ondernemer al langere tijd meer dan betrokken is. Zijn zoon Michiel Mol, directeur/oprichter van Lost Boys, heeft daar zelf in vraaggesprekken op gewezen.
Hermans schrijft dat Mol geen belangen in Lost Boys heeft. Welnu, in het artikel staat ook duidelijk vermeld dat hij financieel niet meer betrokken is.
Elke passage in het artikel is bij meerdere personen zorgvuldig gecheckt bij ervaren IT-managers die het bedrijf van binnen en van buiten kennen. Wellicht ware het beter geweest Lost Boys om een reactie te vragen op de door ons vermelde feiten. We zijn er echter zeker van dat zulks niet tot een andere strekking van het artikel zou hebben geleid.
Hermans schrijft het artikel een negatieve teneur toe. Het is knap dat Lost Boys in de zeer royale publiciteit die haar de afgelopen tijd ten deel is gevallen, telkens weer het beeld van glamour en succes heeft weten te scheppen. Ongetwijfeld een staaltje van knappe pr. Van een vakblad kunt u echter een meer nuchtere en ook af en toe kritische toon verwachten.