Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Cloudadoptie lijkt volwassen te worden

 

Computable Expert

L. de Graaff
Lead Solution Engineer, Salesforce. Expert van Computable voor de topics Datamanagement, CRM en Internet.

Veel bedrijven overwegen of stappen in hoog tempo over naar cloudoplossingen. Uit een recent onderzoek van Capgemini (in combinatie met Coleman Parkes Research), op basis van meer dan vierhonderd cxo-interviews, blijken veel bedrijven volwassen in de adoptie van cloudoplossingen.

Naast de bekende voordelen van economy of scale en time to market, is een cloudstrategie erg in trek bij het realiseren van nieuwe bedrijfsinitiatieven met nieuwe applicaties. Veel van dergelijke oplossingen zijn te kenmerken als ‘edge’applicaties, applicaties die zich aan de randen (waar vaak interactie met klanten, medewerkers of burgers plaatsvindt) van de bedrijfsvoering begeven als uitbreiding op de kernprocessen. Meer dan 78 procent van de onderzochte bedrijven geeft aan dat deze applicaties direct op een nieuw cloudplatform worden gerealiseerd. Traditioneel was de focus qua cloud vaak gericht op de migratie en uitfasering van legacy toepassingen en systemen. Uit dit onderzoek blijkt ook weer dat deze toepassingen juist  vaak met rust worden gelaten (‘Hands-off’strategie), zolang ze nog naar behoren functioneren.

Gelaagdheid

Deze tendens werkt de behoefte aan goede orchestratie van de it en cloudarchitectuur in de hand. Door verschillende van elkaar gescheiden lagen te onderkennen en logisch in te delen, kunnen nieuwe applicaties snel worden uitgerold, met inachtneming van de beveiligings-, performance en masterdata eisen. Cloudapplicaties bevinden zich vaak in de bovenste laag van de architectuur, waar de interactie en gebruikerservaring het meest belangrijk is. Hoe meer applicaties zich gedragen als wat de gebruiker ook kent uit zijn eigen omgeving (Facebook, Google, Twitter of bijvoorbeeld mobile apps), hoe groter de adoptie zal zijn, en hoe productiever de gebruiker wordt.

Best Practices

Een andere prominente business driver om naar cloudapplicaties te bewegen is de adoptie van industry best practices om de operatie zo efficiënt mogelijk te laten draaien. De meeste cloudoplossingen dekken 'out of the box' al veel van de bestaande bedrijfsprocessen af; processen zoals crm, erp, hrm of finance. Met de adoptie van een cloudoplossing met voorgedefineerde werkstromen, conformeert een bedrijf zich niet alleen aan een ‘industry standard’ in een domein, maar blijft het ook in de toekomst in lijn met de eisen en wensen die deze industrie of markt verlangt. Dit gold al voor start-ups, maar dezelfde dynamiek ontstaat nu bij de grotere corporates en enterprises. 

Hoe meer ‘template-driven’ en met minimale configuratie een bedrijfsproces kan worden gerealiseerd in een oplossing, des te sneller kan een wererldwijde uitrol plaatsvinden  en des te groter zal de return on investment (roi) zijn.

Application Platform as a Service

Dit verklaart ook de positie van salesforce.com ( rechtsboven) in het meest recente Gartner Quadrant voor Application Platform as a Service (aPaaS). Salesforce.com heeft met het eind vorig jaar gelanceerde salesforce1 platform alle tooling vrijgegeven waar ook de salesforce.com producten zelf mee ontwikkeld zijn. Daarnaast richt het platform zich duidelijk niet alleen op de software-ontwikkelpartijen, maar ook op de eindgebruikers van een gebouwde oplossing (meestal ‘de klant’), interne medewerkers en beheerders. Met deze pure ‘Platform Play’ van salesforce.com, krijgen bedrijven een platform in huis met enerzijds krachtige producten voor sales, service en marketing, maar ook direct een ‘business agility layer’ om nieuwe en toekomstige applicaties op te ontwikkelen.  Waar men vroeger met een lege pagina begon een applicatie te schrijven, klik je met salesforce1 via configuratie objecten, velden, werkstromen en rapporten in elkaar.

Voordeel van deze point&click aanpak is dat er veel dichter op de business wordt gezeten om een applicatie goed te laten functioneren, bijkomend voordeel is ook dat de (it-) budgetten verschuiven naar de business. Lange requirements-workshops, scoping sessies, watervalprojecten of maandenlang programmeren zijn er niet meer bij; met live prototyping ziet de business user meteen het resultaat!

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5000528). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Lennart,
Salseforce is niet het enige product dat je als bedrijf via je applicatiecataloog aan je gebruikers aanbiedt. Wanneer je andere applicaties uit cloud naast je bestaande applicaties zet dan zou je applicatielandschap, ROI en je architectuur anders worden dan wat je hierboven voorstel.
Je bekijkt dit onderwerp vanuit je positie als softwareleverancier. Als je je verplaatst naar de positie van ict-manager dan zou je zeker andere onderwerpen zien die misschien nu onzichtbaar voor je zijn.
Om je inlevingsvermogen te stimuleren verwijs ik je naar het onderstaande artikel:
SaaS het oerwoud van de toekomst!

http://www.computable.nl/artikel/opinie/infrastructuur/4923342/2379248/saas-het-oerwoud-van-de-toekomst.html

Misschien ligt het aan mij maar bij het lezen van dit artikel krijg ik het gevoel van: "wij van wc eend adviseren wc eend"

@Reza
Iemand van Salesfore.com die een opinie heeft over Salesforce.com dat ruikt inderdaad naar: 'Wij van WC-eed....'

Jij hebt het over IT-manager maar hoe zit het eignelijk met de CIO die met migraties naar de cloud toch wel een flink aantal uitdagingen krijgt. Niet alleen betreffende governance maar ook aangaande de integratie zitten er nog wat 'desillusies' aan aPaas oplossingen zoals salesforce.com. Voordat ik Henri weer boos aan de lijn heb, er zijn nog wat kinderziekten die opgelost moeten worden voordat de gewenste adoptie werkelijkheid wordt.

Verder krijg ik het idee dat in Magic Quadrant appels met peren vergeleken worden, Microsoft CRM oplossing is zowel on-premise als vanuit de cloud te gebruiken en andere namen lijken me niet allemaal spelers op de CRM markt. Afvegen en doorspoelen dus maar?

Ewout,
Ik probeerde me in te houden :-) en de schade te beperken tot wat ict-manager op z`n bord krijgt. Ik denk in dat artikel (Saas en oerwoud) en de reacties veel zaken rondom SaaS goed benoemd en gediscussieerd zijn.
Uiteraard wat je hierboven aangaf is ook een aspect van dit verschijnsel.

Spijtig dat verschillende cloudleveranciers zeer eenzijdig, lees vanuit hun positie, naar deze grote wijziging kijken. Een verandering waarin je als afnemer flink in moet investeren (bekijk het in de hele architectuur), waarvoor je je bedrijfsprocessen moet aanpassen, waardoor je (ict)organisatie geraakt wordt, waarna je juridisch op vele punten aansprakelijk wordt gesteld, wordt heel luchtig door cloudleveranciers bekeken en besproken.

Doe de groeten aan Henri als je hem aan de lijn hebt :-)

Reza,
Henri zal wel komen met het geleende: "Nu doe je het weer...." wat gezien de partijgenoot van orginele auteur steeds lachwekkender wordt, dat minister 'Tapsterk' weinig kwaad ziet in het verstrekken van Call Detail Records (metadata) is voor een microbioloog niet vreemd omdat deze een enorme tunnelvisie heeft door het kleine oculair van zijn beroepsgroep. Maar een 'kinderziekte' bij cloud oplossingen is toch de onzekerheid aangaande meekijkende ogen, je klantenbestand delen is misschien niet zo'n goed idee als je zaken doet met bedrijven die misschien ergens op een lijst staan.

Ik insinueer hierbij niet dat Salesforce.com gegevens doorspeelt maar ik verbaas me er over hoe een core assets zoals je klantenbestand zomaar in de cloud gezet wordt. En al lever je alleen maar komkommers bepaalde diensten hanteren een omgekeerd rechtsbeginsel, je bent schuldig tot tegendeel bewezen is. Neem me dus niet kwalijk dat ik enigzins sceptisch ben aangaande bepaalde diensten omdat de put meestal pas gedempt wordt als Kalff al verdronken is.

Dus...Zolang Lennart als thought leader met de gebruikelijk sales pitches komt en mijn zorgen onbenoemd laat denk ik aan schapen die gescheerd worden: 'Saving as a Service' Maar dat is misschien ook wel mijn aversie tegen CRM, ik ben wel wat meer dan een contract tenslotte.

Ik voel me vereerd met zoveel aandacht. "Ze kunnen beter over me lullen dan van me eten" zegt mijn schoonvader altijd.

Ik geloof in gebruik versus bezit en niet in zelf doen waardoor je snel terecht komt bij online diensten ook wel cloud genoemd. Zelf zie ik me niet als fundamentalist.

Cloud adoptie is IMO niet volwassen en dat gaat ook nog wel een tijd duren, alleen de trend is heel duidelijk.

@Reza en @Ewout, dank voor jullie reacties vanuit je expertrol! Goed om te zien dat dit onderwerp zo leeft in onze markt, en een leuke bijdrage van jouw hand, Reza, waar je tweemaal naar verwijst!

Echter, jullie trekken wel een aantal voorbarige conclusies, ik werk niet bij salesforce.com noch bij een softwareleverancier, maar bij een System Integrator / Consulting Partner. Daarnaast heb ik het in mijn opinie niet over salesforce.com als CRM, maar als Application Platform as a Service (aPaaS) platform, Salesforce1. Dit is een hyperproductivity platform waarmee je business apps kunt bouwen, integraties kan doen, direct mobiel beschikbaar en met een duidelijke sociale component. CRM staat hier los van, daarom loopt inderdaad een vergelijking die @Ewoutm maakt met Microsoft CRM in deze spaak. (alhoewel daar ook voor salesforce.com een plek rechtsboven is, maar dat is off-topic hier).

Zoals jullie in het rapport hebben gelezen, gaat dit niet over technologie of vendors, maar over cloud adoptie bij grotere bedrijven in het algemeen. 78% van de bedrijven geeft aan nieuwe applicaties direct in een Cloud omgeving te realiseren. Als je kijk naar alle wereldwijde trends en onderzoeken, kan je moeilijk ontkennen dat veel van de bestaande bedrijfsprocessen, met standaard SaaS oplossing goed kunnen worden gerealiseerd tegenwoordig, met alle integraties vandien.

Verder haal ik juist orchestratie aan, en een meerlagen-architectuur, dit zijn qua Cloud belangrijke randvoorwaarden.

@Henri, waar baseer je jouw aanname op dat Cloud adoptie niet volwassen zou zijn, is dat alleen jouw mening of is dat gefundeerd? Ik zie dat nl. nergens meer, dat bedrijven niet bezig zijn met cloud adoptie!

@Lennart

Om in de WC-eend vergelijking te blijven: "If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck."

Zeggen dat het niet om technologie of vendor gaat lijkt me moeilijk vol te houden want je hebt het toch over één specifiek product, maar goed sommigen hebben een hamer en zien daardoor alles als een spijker. En prachtig dat 78% van de bedrijven nadenkt over Cloud, de mogelijkheden ervan wil adopteren maar dat lijkt me niet veel anders dan met welk ander product dan ook.

Nu even de bezwaren die adoptie toch wel wat lijken te remmen zoals de governance en dan met name rond data, Henri heeft het over gebruik en bezit maar juist hier ligt dus een 'terra incognita' op de cloud kaart.

@Ewout, leuke metafoor, maar je argumentatie is wel erg dun en elke vergelijking loopt uiteindelijk spaak. Jij hebt het over hamers en spijkers, klanten willen vaak gaten en geen boren, jij kijkt wel erg door de IT bril naar mijn opinie...

Ik haal in mijn laatste alinea de leider uit het meest recente aPaaS quadrant aan, de rest is inderdaad algemeen, over andere producten denken bedrijven zeker anders, denk maar aan aanschaffen van hard - en software of het zelf doen van catering of facilities. En jij haalt wel de stokpaardjes van stal, dat de cloud "niet veilig" zou zijn, terwijl de investeringen die (enterprise) cloud leveranciers in security doen, een hoop bedrijven onmogelijk kunnen doen. Er zijn zat architecturen waarbij veel hybride vormen van cloud bestaan, het simpelweg deponeren dat data cloud adoptie remt, is wel wat kort door de bocht. Ergo, hele bedrijfsmodellen zijn op dit aspect (Master Data Management) zelfs geend!

Lennart,
1) Als we zo veel voorbarige conclusies uit je artikel trekken dan zou ik me afvragen of het aan ons ligt of aan jouw artikel met zoveel verwarring waardoor twee verschillende lezers (of misschien meer) op verkeerde been gezet worden. Het juist overbrengen van je boodschap is een kunst, onderschat het niet.


2) Persoonlijk kan ik geen waarde aan een aantal beweringen in je artikel hechten. Ik betwijfel of je bij je veel zaken rekening hebt gehouden met alle componenten in de cloud-keten of heb je alleen maar gekeken naar de laatste schakel in die keten?
Bijvoorbeeld je zei:
"de investeringen die (enterprise) cloud leveranciers in security doen, een hoop bedrijven onmogelijk kunnen doen."

Als wat je zegt waar is dan heb je niet alle componenten in de keten meegenomen maar alleen er een deel van. De keten wordt nog langer als klant gebruik gaat maken van cloud escrow.

Ik heb trouwens andere verhalen over beveiliging gehoord van iemand die werkzaam is bij een grote Enterprise System Integrator van Nederland die ook cloud-diensten aanbiedt.

3) In je reactie heb je gezegd: "Als je kijk naar alle wereldwijde trends en onderzoeken, kan je moeilijk ontkennen dat veel van de bestaande bedrijfsprocessen, met standaard SaaS oplossing goed kunnen worden gerealiseerd"


Cloud is niet geschikt voor legacy van bedrijven en met legacy bedoel ik niet alleen de applicaties maar ook bedrijfsprocessen.

Misschien zijn er veel bedrijven bezig met het proberen van SaaS oplossingen. Dat zegt niks over de geslaagdheid van de oplossing! Wie trekt hier voorbarige conclusie?
Als je denkt dat je bestaande bedrijfsprocessen met standaard SaaS-oplossingen kan ondersteunen dan zal ik je adviseren om even te wachten tot eind van dit jaar of begin van volgende jaar.

Mijn reactie is gebaseerd op wat en hoe ik je artikel en reacties gelezen heb. Daar zitten zeker veel miscommunicaties en eigen aannames in. Discussie over een wollig onderwerp (cloud!) op deze wijze kan niet altijd optimaal, correct, handig en efficiënt zijn.


Tip: kijk uit voor de schoonvader van Henri :-)

"Voordeel van deze point&click aanpak is dat er veel dichter op de business wordt gezeten om een applicatie goed te laten functioneren, bijkomend voordeel is ook dat de (it-) budgetten verschuiven naar de business. Lange requirements-workshops, scoping sessies, watervalprojecten of maandenlang programmeren zijn er niet meer bij; met live prototyping ziet de business user meteen het resultaat!"

- Waarom is er dan toch zo'n verwacht tekort aan technici ?
- Hoe kan je in de commerciele markt het verschil maken als al je concurrenten dezelfde applicaties point@clicken ?
- Hoe serieus nemen Cloud leverenciers de privacy/security aspecten waar overheidsinstellingen mee te maken hebben ?
- Waarom willen bijna al mij klanten maatwerk, terwijl ik dat nooit aanraad ?
- Waarom denkt men dat iedere Business blaataap ff zijn bedrijf met alle continuiteits, security, loose/tigh coupling, legislation, vendorlockin, SLA details in de Cloud clickt ?

@Reza : dank voor je uitgebreide mening en opvattingen, waardevolle inzichten! De voorbarige conclusies gingen over dat ik voor salesforce.com danwel een softwareleverancier zou werken, en dat ik met salesforce.com in mijn opinie, het CRM product zou bedoelen. Gelukkig is dat misverstand de wereld uit...

En het is je persoonlijke mening dat legacy en dus bedrijfsprocessen niet naar de cloud kunnen, zelf doe ik al jaren dergelijke transities, en duizenden collega's met mij!

en dan voor de tip, Henri's schoonvader is geen onbekende! :-)

Dag Mauwerd, dank voor je vragen, zie hieronder ook puntsgewijs mijn antwoorden op je vragen :
- Waarom is er dan toch zo'n verwacht tekort aan technici ?
[Lennart] : de meeste coderegels worden altijd nog in Cobol geschreven, en er staan nog veel servers in datacenters te snorren, en ook Cloud vraagt om technici (Security, Interfacing). De rol van de traditionele software-ontwikkelaar zal wel veranderen de komende 5 jaar, dat wordt meer de platform ontwikkelaar dan applicatie ontwikkelaar.
- Hoe kan je in de commerciele markt het verschil maken als al je concurrenten dezelfde applicaties point@clicken ?
[Lennart] : het verschil maak je nog altijd door als eerste met een product of dienst op de markt te komen, degene die het eerst een nieuwe dienstverlening kan uitrollen, heeft een voordeel (Zie succes iPphone, iedereen had het idee en de middelen al..)
- Hoe serieus nemen Cloud leverenciers de privacy/security aspecten waar overheidsinstellingen mee te maken hebben ?
[Lennart] : zeer serieus, daar vertrouwen de het meest bepalende element is, kijk ook maar naar alle hybride cloud oplossingen, of offload capaciteiten van cloudplatforms, en het ontstaan van europese datacenters (Microsoft in Noord-Holland aan de A7, salesforce.com in London en straks Parijs). Ook zaken als safe harbour en wetgeving wordt hard aan gewerkt, in Microsoft Azure kun je in de toekomst het land van opslag aangeven bv.
- Waarom willen bijna al mij klanten maatwerk, terwijl ik dat nooit aanraad ?
[Lennart] : omdat elk bedrijf uniek placht te zijn, en zich moeilijk weet te plooien naar Industry Best Practices die je in SaaS oplossingen terugziet. Dit is ook een belangrijke Business Change component. Tegenwoordig zie je dit bij bedrijven wel steeds meer worden gevraagd, dat een 'template' leidend zal zijn, itt processen. Kijk ook naar het snelgroeiende SAP HANA model (Business By Design).
- Waarom denkt men dat iedere Business blaataap ff zijn bedrijf met alle continuiteits, security, loose/tigh coupling, legislation, vendorlockin, SLA details in de Cloud clickt ?
[Lennart]: Wie blaat dit in jouw optiek?

Hopelijk beantwoord dit zo voldoende je vragen, Mauwerd!

Read more: http://www.computable.nl/artikel/opinie/internet/5000528/1282763/cloudadoptie-lijkt-volwassen-te-worden.html#ixzz2to1nbrpI

@Lennart
Dat klanten gaten willen zal best want hoewel ik niet beweer dat de cloud per definitie onveilig is stel ik wel dat je (data) governance moeilijker wordt. En dat is nog niet eens zo zeer een technologische uitdaging maar meer een juridische want kijkend naar 'overmachtsclausules' die de meeste cloud providers hanteren zitten er nog wat stapelingen waardoor je uiteindelijk maar weinig controle hebt. Zie ook mijn eerdere opinie:

http://www.computable.nl/artikel/opinie/cloud_computing/4546441/2333364/cloud-beheersbaar-maar-niet-beheerbaar.html

Zeker haal ik mijn stokpaardjes aan, data is de core asset van een bedrijf maaar juridisch wordt het begrip eigendom alleen gebruikt voor stoffelijke/fysieke zaken. Men kan gebruiksrechten hebben en data kan beschermd worden maar er blijft een risico van discontinuïteit. Genoemde aPaaS oplossingen bestaan uiteindelijk uit hosting waarbij de leesbaarheid van je data afhankelijk is van de intellectueel eigendommen van provider.

Aangezien je in laatste reactie opeens de hybride architecturen aanhaalt wordt discussie een beetje troebel, je lijkt zelf terug te komen op mijn eerdere reactie over CIO's en governance als je opeens over Master Data Management begint. Nu schijnt het dat MDM nog niet echt volwassen is, zeker niet de cloud-based oplossingen zoals analisten stellen. Het wordt een beetje als bankiers die het bankieren uitbesteden en dan verrast zijn dat de boekhouding niet klopt.

Nu lijkt laatste zin een raar sprongetje maar ooit werd verteld dat ons geld veiliger op de bank was dan in een oude sok, dat het daar meer waard werd. Nu kan ik het mis hebben maar kijkend naar de realiteit zie ik toch wat anders doordat er eerder sprake was van een pyramidespel dan fatsoenlijk financieel beheer. Niet in de laatste plaats doordat de governance niet zoveel voorstelde, het was meer marketing dan een fatsoenlijk proces.

Stellen dat ik met een IT bril op naar je opinie kijk is namelijk maar ten dele waar want ik kijk ook naar proces en daar zie ik veel 'disconnected' oplossingen. Juist doordat er zo met techniek gesmeten wordt zonder te kijken wat het nu uiteindelijk toevoegd, oftewel alles wordt een spijker als je een hamer hebt. Maar misschien moet ik hier zeggen dat als je een hamer koopt je nog geen timmerman bent want je laatste reactie slaat naar mijn opinie de plank volledig mis.

Enig idee waarom steeds vaker een 'template' leidend maar ook weer NIET bepalend moet zijn?

@Ewout, ik zie in al je vaak lange reacties een negatieve teneur ten opzichte van Cloud en alles wat met SaaS te maken heeft, wellicht omdat je aan IT-zijde werkt? Waarom trek je zoveel in twijfel?

Dan het antwoord op je vraag; waarom er meer en meer gevraagd wordt om templates, is omdat hier vaak jarenlange en wereldwijde best-practices per industrie inzitten, die bedrijven graag overnemen bij vervanging van bepaalde applicaties, of bij optimaliseren van bedrijfsprocessen of introductie van nieuwe bedrijfsmodellen of dienstverleningen. In SaaS oplossingen zit veel domeinkennis, en wensen en eisen van legio andere, vaak overeenkomstige bedrijven. Je kan het zien als 'waarom het wiel weer opnieuw uitvinden".

De template is niet bepalend, daar bedrijven en gebruikers zich er wel in moeten blijven herkennen, en je altijd lokalisatie hebt bij global roll-outs, ook op het vlak van wetgeving en financiele verslaglegging, laat veel SaaS toepassingen dit nou eenvoudig kunnen aanpassen...

Nogmaals dank voor je persoonlijke inzichten en feedback, altijd waardevol!

Lennart,
Grappig dat je mij een eenzijdige IT blik verwijt, ik verwijt jou niet dat je technologie nog niet herkent als je erover struikelt. Want dit laatste gebeurt namelijk nog weleens als dingen te snel geadopteerd worden zonder dat de werking ervan volledig begrepen is. Het lijkt misschien dat ik een negatieve teneur uitdraag aangaande cloud maar dan heb je het niet goed gelezen, ik wijs op de gebrekkige governance met dit soort delivery modellen. Zie ook:

http://www.slideshare.net/edekkinga/get-your-house-on-order

Maar laat ik eens mee gaan in jouw Tought Leader denkwijze en niet een kindje adopteren maar een volwassen persoon, zomaar iemand uit een ander land die een andere taal spreekt en culturele achtergrond heeft. Vervolgens ga ik de hele familie dwingen zich aan te passen door deze nieuwe aanwinst niet alleen de beste kamer te geven maar ook de meeste rechten, dus zomaar een nieuwe pater familia introduceer.

Want stellen dat SaaS aangepast kan worden naar lokale wetgeving is nogal bedenkelijk als je niet weet onder welke wetgeving je data nu precies valt, welke rechten je hierbij hebt en of je voldoet aan de (lokale) wettelijke verplichtingen.

Lennart, allereerst hulde voor je reacties! Je schrijft niet alleen, maar neemt ook goed deel aan de discussie en gezien dat er discussie is betekent dat de meningen verdeeld zijn.

Ik reageer even op jouw reactie naar mij (@Henri, waar baseer je jouw aanname op dat Cloud adoptie niet volwassen zou zijn, is dat alleen jouw mening of is dat gefundeerd? Ik zie dat nl. nergens meer, dat bedrijven niet bezig zijn met cloud adoptie!)

Dat praktisch ieder bedrijf dat ik zie bezig is met het adopteren van SaaS, maar ook kijkt naar iets meer dan hosting en het omarmen van diensten zoals Windows Azure en Amazon Webservices of het onderbrengen van virtuele servers bij Rackspace, Cloud VPS en dergelijke is absoluut waar.

Maar waar ik over val is het stukje "volwassen" als synoniem van volgroeid en hebben we verwarring op welke stukje dat slaat.

Adoptie is zelf namelijk ook een stadium of fase. Voorbeeld: Eerst kijkt een bedrijf naar de mogelijkheid om servers te virtualiseren. In de adoptie fase worden er een aantal servers gevirtualiseerd. In de groei fase wordt er een virtualisatie als voorkeurstechniek gehanteerd, in de management fase wordt het beheer en beheersing volwassen en in de laatste fase of de commodity fase realiseert met afname van virtuele servers op basis van zelfbediening.

Als je kijkt hoe bedrijven momenteel met cloud om gaat zitten we in de adoptie fase. Er wordt nog veel geklooid, onvolwassen fouten gemaakt zoals het niet goed uitvoeren van governance en integratie tussen de diensten. Er zijn maar zeer weinig bedrijven die volwassen zijn in het consumeren van cloud diensten. Daarnaast zoals je zelf schrijft vind de adoptie van tools plaats aan de rand en nog niet in de kern, dus in dat opzicht vind ik niet dat cloudadoptie volwassen is.

Ik heb geen bronnen of cijfers, wel zeer veel ervaring met veel verschillende bedrijven. Cijfers is een marketing daglicht zijn sowieso moeilijk te vertrouwen (Simpson paradox anyone?).

Maar dat de vraag en interesse en het beginnen van het consumeren van online diensten zeer breed plaatsvind, daar is geen speld tussen te krijgen.

Oja, nog één mening over Salesforce.com . Zij zijn de eerste saas dienst voor CRM die uiteindelijk zeer groot geworden is. Met force.com en dergelijke zijn zij inderdaad Platform as a service pur sang, toch draag ik Saleforce.com geen warm hart toe.

Salesforce.com is in mijn ogen een Oracle in een nieuws jasje. Zij baseren de prijs niet op kostprijs plus marge, maar meer wat de markt er voor over heeft. Een vrije keuze welliswaar, maar ik raadt Salesforce af. Ten eerste kunnen de kosten extreem oplopen, is het een vendor-locking en vind ik het product niet in verhouding staan met de prijs, ondanks dat er best succesvolle businesscases gemaakt worden.

Booking.com is ook een dienst die zeer veel hotels gebruiken maar waarvan de prijs schandalig hoog is. Het is hun goed recht, maar de prijs is niet klantvriendelijk en hetzelfde vind ik van Salesforce.com.

Ewout, ik ga verder niet meer in op al je vergelijkingen (WC-Eend, bankier, timmerman, adoptiekindje), dat voegt professioneel en zakelijk niets toe aan mijn opinie.

Maar met het aanpassen aan lokale wetgeving bedoel ik het snel kunnen uitrollen van lokale policies, legislations, accounting en tax regels, iets wat in finance, CRM, HRM en ERP SaaS oplossingen vaak variabel in te richten is, wat global roll-outs enorm bespoedigd, nog los van taalaspecten en lokale procesinrichting.
Een recent voorbeeld is bv. de invoering van SEPA, en hoe in legacy systemen hiermee wordt geworsteld, daarom heeft het Europese Parlement de overgang ook uitgesteld tot 1 augustus, om banken en bedrijven meer tijd geven. Het Europees Parlement hoopt hiermee verstoringen van de betalingen als gevolg van onvoldoende aanpassing aan het nieuwe systeem te voorkomen. Zelfde als de vermeende millenniumbug, invoering Euro, fiscale bijtelling ingehouden door werkgever en noem ze maar op....

Ik kijk duidelijk naar SaaS als bedrijfstoepassing, jij als een nog te maken keuze bij het herinrichten van bedrijfsprocessen, vaak vanuit IT. Ooit worden we het ongetwijfeld eens :-)!

@Henri, dank voor je opbouwende reactie, het verheugd me te zien dat jij wel het onderscheid weet te maken tussen salesforce.com als CRM product en het onderliggende platform, waar ik veel potentieel zie (en veel business apps op ontwikkeld worden of zijn).

Je hebt in die zin gelijk over de adoptie, de cloud is volwassen als domein, en wordt meer en meer geadopteerd in de volle breedte. Een van de opvallende feiten uit het genoemde onderzoek, is dat vooral nieuwe oplossingen als eerste naar de cloud gaan, waar men eerder voornemens was legacy 'over te zetten'. In die zin is Cloud / SaaS of PaaS een toevoeging / laag op bestaande architecturen, in plaats van een turn-key aanpak, fasering en gelaagdheid zijn daar de begrippen.

En qua kosten / licenties, dat is voor eenieder verschillend, en ook niet het enige aspect van TCO; tel al het ijzer maar eens op bij een on-premise tegenhanger! En je moet niet uiteindelijk je bestaande businessprocessen als maatwerk in bv. salesforce.com opnemen, zoals Mauwerd stelde, hier komt Business Process Redesign en Change Management om de hoek kijken, maar daar weet jij gezien je staat van dienst alles vanaf!

Lennart,
Wat ben je weer onaardig, je hebt in reacties toch al aardig wat sales pitches kunnen doen terwijl je begon met de stelling dat het allemaal heel volwassen was. Maar zoals ik het nu begrijp moet je wel eerst Master Data Management invoeren, je Business Processes Redesignen, een stuk Change Management inrichten en dan nog is het allemaal geen turn-key oplossing maar bespaar je gelukkig wel op het ijzer.

Ik weet niet waarom maar ik moet in één keer denken aan die reclamespot van Klaverblad verzekeringen: We bellen u nog maar niet te lang hoor....

@Ewout, ik reageer gewoon op de vragen en opvattingen uit de reacties op mijn artikel, er heerst hier blijkbaar veel sceptisch als het gaat om Cloud en SaaS (vooral bij jou en Reza overigens), en over salesforce.com in het bijzonder. Dit zegt niets over volwassenheid van Cloud en adoptie. Het is alleen gewoon het 'nieuwe IT', want er zijn duizenden succesvolle adopties (wereldwijd, wellicht gaat het in NL minder hard, Ewout? Maar kijk hier eens naar de PostNL case bijvoorbeeld).

En ik denk zelf ook dat je hart meer in de reclame ligt met al je slogans en one-liner gebruik :-)!

@Lennart
Het is goed dat je reageert en je mag een mening hebben maar een beetje jammer dat je zo snel in conclusies springt want in de reactie van Henri - toch de grootste cloud evangelist - lees ik ook enige kritiek aangaande je verhaal. En dat ik sceptisch ben gaat trouwens niet zo zeer om het delivery model van de cloud zelf maar de wijze waarop deze 'gadapoteerd' wordt.

Een verwijt dat Henri me altijd maakt is dat ik steeds met de uitzonderingen kom, in het ene domein zorgen genoemd en het andere risico's welke echter beiden wel geadresseerd zullen moeten worden. Al je reacties lezend heb je dus veel geroepen maar nog weinig gezegd hierover en kom je alleen maar met wat kreten waarvan je volgens mij de inhoud en reikwijdte niet eens van kent. Betreffende je vraag gaat adoptie van de cloud inderdaad wat minder hard, Gartner laat dit ook zien in de Hype-cycle.

Reden daarvoor is dat de cloud namelijk helemaal geen 'Nieuwe IT' is maar dezelfde IT met enkel een nieuw delivery model, net als eerder met Internet toen die 'new economy' uiteindelijk gewoon ten onder ging aan oude regels. Betreffende je case van PostNL, lees eens mijn expertverslag van Ovum congres waar 'feeding the monkeys' ook ter sprake kwam;-)

@Ewout, jij ook dank voor je reacties en meningen, en link naar je eigen expertverslag. We verzanden in een discussie over vorm ipv inhoud, en er is geen waarheid of goed of fout hier. Jij stelt nu alweer dat cloud geen "nieuwe IT" is, maar ook dat is puur jouw mening hierover. Met Cloud en SaaS, veranderen namelijk ook de (spel)regels en daarmee 'het speelveld'. Dat is ook de aanleiding van bovenstaande artikel, anders gaat inderdaad alles 'gewoon' ten onder wat non-IT is. Dat is o.a. mijn rol als Thought Leader in dit domein. Er zijn zat succesvolle New Economy bedrijven, en zat bedrijven die ten onder gingen aan waar wij in ons vak aan refereren als "het KODAK-effect", daar is geen speld tussen te krijgen!

Met betrekking tot je opmerkingen over uitzonderingen, lees mijn alinea over Best practices of maatwerk op de reactie van Mauwerd, en dat heb ik toch echt gezegd, en zeg ik ook dagelijks....alle reacties lezend, dus nuttig en goed zendelingenwerk!

@lennart

Ik wens je veel succes met je 'Thought toughts' maar vandaag een heel ander rapport in mijn mail-box, de wens is nog teveel de vader van de gedachte. Neem me niet kwalijk dat ik dit artikel categoriseer onder 'het kan vriezen, het kan dooien' want ik denk niet dat CIO/CTO/CCO zit te wachten op dit soort verhalen. Je laatste reactie doet me namelijk denken aan de uitspraak van een zekere overste Karremans:'Huid en beer maar geen geweer' om nog een laatste doordenker te geven;-)

@ewout, jij ook het allerbeste met je "business prevention" aanpak.

In navolging van jouw reacties, nog een doordenkertje mijnerzijds; "It does not matter how slowly You go, as long as You do not stop", Confucius

Lennart,
Ik betwijfel de juistheid van je reactie omtrent transitie van legacy naar cloud (19-02-2014 22:28). Ik denk dat je Cloud en Outsourcing doorelkaar gooit.
Je kunt de huidige vorm van legacy niet inpassen in het deliverymodel van cloud / je kunt niet de legacy met cloudconcept opvangen maar wel met een oplossing in een outsourcingmodel. Er is een groot verschil tussen Cloud en Outsourcing!

Ik ben niet tegen cloud! Wat ik probeer aan te geven is dat
- cloud kan in deze vorm niet waarmaken wat er door leveranciers toegezegd wordt.
- cloud is nog in de ontwikkelingsfase. Het model is nog niet volwassen en goed doorontwikkeld. Het duurt nog ff om de beloftes te kunnen waarmaken,
- we zijn nog ergens tussen einde van eerste fase en begin van de tweede fase van "adoptiecurve" van cloud. Leveranciers doen ons geloven dat we al de 3e fase zijn ingegaan!

Cloud is misschien de toekomst maar nu nog niet!

@Reza; nee hoor ik haal niks door elkaar, maar kijk eens Cloud wél voor ja kan betekenen, denk niet in problemen maar in oplossingen. Cloud is volwassener dan jij denkt en stelt, los van of dit in faseringen in te delen is! En bekijk het ook mondiaal qua ontwikkelingen eens goed.

Lennart,
Het gaat niet om in problemen of oplossingen denken, maar wel realistisch zijn en niet de kop in het zand steken! Met enige kennis en ervaring van ict-architectuur zie je direct in welke uitdagingen in een cloud-concept zitten. Lees de reacties van Ewout terug en zoek de rode draad in zijn reacties. Verbreek je cloud-betovering, verlaat de wolken en kom met beide benen op de grond staan, kijk naar de huidige ict-architectuur, legacy, uitdagingen en pas daarna zoek een brug naar cloud. Denk vanuit de klant en niet vanuit cloud-leverancier.

Deze waren mijn laatste woorden. Voor de rest zie ik geen reden meer om op dit artikel te reageren.

@Reza, ik ook niet, dank voor je reactie.

Reza, ik ben er verder ook klaar mee, maar kan de verleiding niet weerstaan om op je "Verbreek je cloud-betovering" in te gaan.

Mijn antwoord is dat "verbreek je beperkte kijk dat de cloud niet volwassen is".

Ten eerste generaliseer je, wat is cloud? De cloud bestaat helemaal niet.

Je hebt gewoon diensten die je online kunt afnemen, virtuele servers, applicatie, al dan niet gestructureerde storage en vaak lijken deze producten op iets wat er on-premises ook bestaat. Dus waar haal je niet volwassen nu vandaan? Omdat er ook dienstverleners bestaan die er een potje van bakken?

To cloud or not to cloud is de verkeerde discussie. Alles wat "normaal" wordt is veelal als een dienst af te nemen en dat is veelal een goed idee. Waarom zou een bedrijf zelf de kennis op willen doen om zijn eigen catering uit te voeren? Waarom zou een bedrijf zijn pakketjes zelf versturen? Waarom zou een bedrijf zijn interne datacenter willen hebben?

Wake up,

De trend is om IT niet volledig zelf meer te doen, *alle* signalen wijzen die kant op dus waar heb je het over met je cloud betovering en niet volwassen? Er is zelfs iets als Gemeente As A Service (whatever it may mean), noem je PinkRoccade Local Government nu onvolwassen?

Dit neemt niet weg dat er nog genoeg projecten gewoon lopen voor on-premises en dat er veel cases te maken zijn voor zelluf doen, zijn er grote bedrijven die groot genoeg zijn om het zelf te doen en is er iets als overheid die het zelf moet doen.

Maar onvolwassen? Verbreek die betovering en wake up in the real world en noem man en paard als je over onvolwassen spreekt.

Ict-reus IBM investeert 1 miljard dollar in een nieuw ontwikkelplatform voor cloudapplicaties. Dat Platform-as-a-Service (PaaS) is gericht op ontwikkelaars van bedrijfssoftware die programmatuur ontwikkelen voor gebruik in een cloud computing infrastructuur.

Read more: http://www.computable.nl/artikel/nieuws/cloud_computing/5005736/2333364/ibm-pompt-miljard-in-platform-cloudapps.html#ixzz2uL3l0EQL

Cloudadoptie lijkt volwassen te worden? Als er na decennia nog op deze wijze over deze materie gediscussieerd wordt (en niet alleen hier), dan heb ik mijn twijfels.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×