Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Redactioneel commentaar

Leve de strippenkaart!

Al ruim een decennium praten de openbaar vervoersector en de politiek over de invoering van een chipkaart. Tot nu toe zijn alle plannen gesneefd door geldgebrek, drempelvrees en kongsies binnen de ov-sector.

Opvallend is ook dat de ministeries van Verkeer & Waterstaat en Economische Zaken regelmatig subsidies verlenen aan projecten die vervolgens een stille dood sterven. Recentste voorbeeld: de Tripperpas voor het openbaar vervoer in de stad Groningen, waar zonder duidelijke evaluatie een punt achter werd gezet. Kosten voor V&W: een slordige tien miljoen euro.
Het jongste plan is een nationaal chipkaartsysteem dat tussen april 2003 en 2007 (!) ingevoerd gaat worden. OV-bedrijven zijn overigens niet verplicht om er aan mee te doen. Ook hier geldt de illusie van de marktwerking. Nu al gilt branchevereniging Mobis dat de overheid met veel geld over de brug moet komen. De chipkaart dreigt eenzelfde lot als al die andere grote ict-overheidsprojecten: een bodemloze put.
Is het niet beter die vermaledijde strippenkaart te handhaven? Die is immers ook overal geldig. Dan mag de ov-sector het uitgespaarde geld steken in het houden van ouderwetse kaartcontroles, in plaats van problemen als zwartrijden en veiligheid op stations met een plastic kaartje te willen oplossen.

 
Rik Sanders

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2003-03-21T00:00:00.000Z Rik Sanders
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.