Managed hosting door True

Magazine

Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het redactionele gedachtegoed van de redactie.

Bouwstenen helpen overheid naar de cloud

De media-aandacht voor het gebruik van technologie door de overheid blijft groot. Nieuwe technologieën, zoals high speed networks, cloud, internet of things en samenwerkingsoplossingen bieden organisaties nieuwe kansen om zowel intern als met klanten/burgers op een efficiënte manier te communiceren. Vooral de adoptie van de cloud gaat een steeds grotere rol spelen in de publieke sector, en met een goede reden.

Er was de afgelopen jaren veel aandacht voor de belofte van cloudservices. Nu lijkt het erop dat de belofte is ingelost en dat organisaties de vruchten plukken van cloudgebaseerde oplossingen. Volgens onderzoeksbureau IDC besteedde de publieke sector wereldwijd in 2014 56,6 miljard dollar aan clouddiensten en zullen de uitgaven in 2018 zelfs groeien naar 128 miljard dollar.

Veel van de factoren die de adoptie van cloud computing binnen de publieke sector hinderden zijn nu opgelost, inclusief budgetcycli, inkoop en aanbesteding en bezorgdheid over de veiligheid. Vandaag de dag zijn afdelingen op alle niveaus van de overheid vaak bezig met het ontwikkelen van cloudmigratieplannen en het identificeren van nieuwe en traditionele applicaties die in de cloud kunnen worden ingezet.

Wie een goede strategie wil bepalen voor een overheidsinstelling die de overgang naar de cloud maakt, zal de volgende algemene bouwstenen goed in het oog moeten houden:

Budgettering, inkoop en aanbestedingen. Budgetten moeten door centrale overheidsafdelingen worden goedgekeurd, inkoopprocessen veranderen vaak van de aankoop van artikelen naar het kopen van end-to-end, on-demand oplossingen en cloudservices moeten worden toegevoegd aan bestaande of geheel nieuwe contracten. In Europa zien we vaak dat overheden overkoepelende overeenkomsten afsluiten met leveranciers om verschillende instanties binnen de overheid toegang te verschaffen tot bepaalde oplossingen en producten. Dit bespaart organisaties uit de publieke sector en leveranciers tijd en kosten die van oudsher geassocieerd werden met individuele opdrachten. Afnemers en leveranciers moeten echter nog steeds een soort contract tekenen voor elke dienst die onder een overkoepelende overeenkomst valt.

Compliance en veiligheid. Voorschriften en richtlijnen zijn essentieel om te helpen de juiste beslissingen te nemen over de fysieke en logische veiligheid van gebouwen, systemen en gegevens. Zo wordt de publieke sector van de Verenigde Staten gereguleerd door FedRAMP. Momenteel zijn er bijna dertig cloudplatformen die certificering door FedRAMP hebben bereikt. Dit biedt overheidsinstellingen een brede selectie van gecertificeerde cloudproviders om uit te kiezen.

Culturele overwegingen. De verhuizing naar de cloud gaat niet alleen over de aankoop van het netwerk, de systemen en de cyberveiligheid. De cloud vereist een culturele verandering in de manier waarop de overheid it-middelen aanschaft en beheert. Deze cultuuromslag is een evolutionair en iteratief proces dat tijd kost en nooit stopt. Hierbij moet worden geconcentreerd op onderwijs, opleiding en openhartige discussies binnen de overheid en de industrie over best practices en de lessen die in het verleden zijn geleerd. Het is belangrijk dat de betrokken afdelingen een beter begrip krijgen van de voordelen en mogelijke valkuilen die de migratie naar de cloud met zich mee brengen. Dit gemeenschappelijk begrip en de gemeenschappelijke kennis zullen in de komende jaren hun vruchten afwerpen.

Geschiktheid van workloads. Bedrijfsapplicaties en workloads moeten klaar en gecertificeerd zijn voor gebruik binnen een cloud computing-omgeving. In veel gevallen zijn legacy government applications en data geschikt voor gebruik in de cloud. In andere gevallen moeten applicaties worden herschreven of vervangen. Bepalen welke applicaties geschikt zijn voor de cloud en welke niet zal voor veel overheidsinstellingen een continu proces zijn. Veel overheidsinstellingen passen it-application lifecycle management toe om te bepalen hoe en wanneer bedrijfskritische workloads naar de cloud worden gemigreerd.

De belangrijkste voordelen van cloudgebaseerde oplossingen zijn onomstreden: flexibiliteit, schaalbaarheid, meetbaarheid, het omvormen van kapitale uitgaven naar operationele uitgaven en de kans voor bedrijven en overheden om zich te concentreren op hun kerncompetenties. In de toekomst zal succes niet alleen worden bepaald door het verplaatsen naar de cloud. Er zal veel meer worden gekeken naar de combinatie van gunstige financiële resultaten en het effect voor de gebruikers door een betere samenwerking en het delen van informatie binnen een compleet ecosysteem. Regeringen die de cloud omarmen met alle consequenties die erbij horen, en een alomvattende strategie bepalen én uitvoeren, zullen de komende jaren als pioniers worden gezien.

Gavan Egan , managing director Cloud EMEA bij Verizon

Dit artikel is eerder verschenen in Computable magazine jaargang 48, nummer 8, oktober 2015.

Wie is Gavan Egan

Gavan Egan is managing director, Cloud EMEA bij Verizon. Hij heeft meer dan 25 jaar ervaring in de it. Hij leidt een organisatie die de groei van Verizon Cloud Services in EMEA aanjaagt. Voorafgaand hieraan was Egan verantwoordelijk voor Verizon’s Security Services-business in EMEA. Voordat hij bij Verizon in dienst trad werkte Egan onder meer als vice president en general manager EMEA voor securityspecialist Cybertrust, als vice president sales en services bij securityprovider Betrusted en als vice president technologie voor Industrial Development Agency (IDA) Ireland.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5631162). © Jaarbeurs IT Media.
?

 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×