Managed hosting door True
Making IT Exceptional
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

De rol van de CIO 2.0 bij vergaande innovatie

 

Expert

Ronald Ostendorf
Customer Marketeer Office, Canon Nederland N.V.. Expert van voor het topic .

Nederland is Europees koploper wat betreft ict-investeringen. Er is geen land waar de infrastructuur zo uitgebreid is als in ons land. Breedbandnetwerken zijn onmisbaar voor Nederlandse consumenten. Via onze smartphones versturen we ruim 12MB aan data per dag. Dat biedt perspectief voor innovatie. Perspectief voor vergaande technologische innovatie gericht op de klant. En wel met de cio in de hoofdrol.

Deze stelling sluit naadloos aan bij de conclusies van het recent verschenen onderzoek van Harvard Business Review. Hierin geeft één derde van de bedrijven aan dat hun ontwikkeling de komende drie jaar volledig gebaseerd is op nieuwe technologie. Deze bedrijven worden in het onderzoek ‘innovation accelerators’ genoemd. Het blijkt dat zij op een nieuwe manier met innovatie omgaan, waarbij een hoofdrol voor de ‘CIO 2.0’ is weggelegd.

Succesvolle technologische innovatie is volgens deze ‘innovation accelerators’ gebaseerd op een aantal belangrijke principes:

  • Het commitment begint bij de directie, de ceo.
  • De werkwijze is gestructureerd en geborgd maar laat bureaucratie achterwege en verkies snelheid boven perfectie.
  • Er is veel ruimte voor verschillende denkwijzen, ervaring en multidisciplinaire samenwerking buiten de bestaande structuren om.
  • De cio besteedt aanzienlijk meer tijd aan businessdoelstellingen.
  • De it-afdelingen leveren een actieve en productieve bijdrage aan de totale innovatieagenda van de organisatie.
  • Er wordt niet alleen meer geïnvesteerd in innovatie, maar dit wordt ook beloond.

Een tweede opvallend gegeven in het rapport, is de veranderende positie van technologische innovatie. Respondenten geven aan dat nieuwe technologie zich met name zal richten op de manier waarop zij met hun klanten omgaan. Maar ook dat innovatie hun producten zal veranderen en grote invloed heeft op eindgebruikerprocessen. It staat dus steeds dichter op de klant.

Hoewel het niet voor ieder bedrijf relevant is om alle pijlers volledig te richten op technologische innovatie en niet ieder bedrijf hier klaar voor is, biedt de Nederlandse markt de ultieme randvoorwaarden om mijlen voor te lopen op de rest van de wereld. De Nederlandse consument voelt zich immers erg comfortabel in de digitale wereld.

Technologische innovatie en bedrijfsdoelstellingen

Belangrijk is om na te gaan welke voordelen vergaande technologische innovatie kan opleveren. Interne efficiency, verbeterde klanttevredenheid? Denk verder dan systemen, software en netwerken. En bepaal welke rol it hierin kan vervullen. Vanuit onze eigen ervaring en ervaring bij klanten, geven we drie tips om met behulp van technologische innovatie bedrijfsdoelstellingen naar een hoger plan te tillen. Geïnitieerd door it. 

1. Customer centricity is operational excellence 2.0. Veel processen kunnen worden vereenvoudigd door écht te luisteren naar klanten en de wensen van de klant toe te passen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan facturatie- en betalingsprocessen. Veel klanten geven tegenwoordig de voorkeur aan digitale facturen. Bedrijven die overgestapt zijn naar digitale facturering zijn niet alleen 30 procent minder kosten kwijt, ook het proces van factuur tot aan betalingsverwerking is verkort. Er zijn minder afdelingen bij betrokken en het digitale proces is minder foutgevoelig.

2. Maak optimaal gebruik van bestaande systemen. De technische mogelijkheden reiken veelal tot de hemel maar welke software wordt nu echt ten volle benut? Pakketten aanschaffen is één, maar er mee werken is een tweede. Door inzichtelijk te maken welke mogelijkheden de bestaande softwarepakketten bieden, voorkom je als it-afdeling verspilling. Dit is niet alleen goed voor je portemonnee maar scheelt ook een hoop getouwtrek bij it-gerelateerde initiatieven vanuit de business en kan je als it-specialist de organisatie te allen tijde voorzien van gepast advies.

3. Creëer ambassadeurs. Wanneer inzichtelijk is wat de mogelijkheden zijn van de software die in huis is, is het zaak collega-disciplines te betrekken. Ga met iedere afdeling om tafel, bekijk welke mogelijkheden benut worden en waaraan behoefte is. Door dit geregeld te doen, behoeftes te vervullen en collega’s wegwijs te maken in systemen, creëer je it-ambassadeurs in de organisatie. Het ten volle benutten van mogelijkheden die ‘jouw’ technologie biedt, maakt collega’s enthousiast; rapportages worden immers beter, processen meer gestroomlijnd en vragen concreter.

Slimme invulling van technologische innovatie is een must in Nederland en begint steeds vaker bij it. Hiermee verandert de positie van it en de rol van de cio. Waar it voorheen vaak ‘achter de schermen’ aan het werk was, draagt nieuwe technologie steeds directer bij aan organisatiedoelstellingen.

Ik ben benieuwd naar ideeën en inzichten uit het veld en ben geïnteresseerd in jouw antwoord op de vraag: Hoe lever je een concrete bijdrage aan organisatiedoelstellingen met behulp van technologische innovatie als cio 2.0?

Hoe ziet de rol van de ICT-beslisser er uit?

Canon Nederland en Computable willen weten wat ict-beslissers bezighoudt. Doe mee aan het onderzoek en maak kans op een Canon imageFormula P-215II mobiele scanner. Start het onderzoek!

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5191971). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 

Reacties

@Ronald
Ik vraag me af of je iets begrepen hebt van de rol van de CIO, de regels aanpassen aan het spel omdat niemand zich eraan houdt lijkt me niet raadzaam. Als ik me niet vergis is een advies aan CIO's om governance en management te scheiden zodat je niet in problemen komt met de complaince. Tenslotte is zelfs de facturatie onderhevig aan wetten omdat uiteindelijk de belastingdienst graag wil weten wat aan wie geleverd is en voor hoeveel:

1. Op de factuur moeten de wettelijk verplichte gegevens staan
2. U moet kunnen laten zien dat de factuur door de afzender is verstuurd en niet is veranderd
3. De Belastingdienst moet de factuur kunnen controleren

Eerste punt is niet al te moeilijk, wat je verkoopt breng je in rekening met de juiste toeslag voor de belastingdienst. Tweede deel gaat echter om controleerbaarheid en onweerlegbaarheid en wat dus juist zo bemoeilijkt wordt doordat de IT opgedeeld is in verschillende gebieden, de silo's die ontstaan doordat er teveel gedacht wordt vanuit een IT oplossing in plaats van het integrale proces zelf.

Een ander punt waar ik mijn vraagtekens bij zet is de 'accelerator' beloning waardoor juist vanuit corporate governance regels gelden aangaande de scheiding van machten, de CIO is kaderstellend om te voorkomen dat er al te innovatief omgegaan wordt met de digitale informatiestromen. Tenslotte blijken de Pavlov hondjes in bestuurskamers iets te vaak hun pootjes opgetild te hebben om tegen de normen aan te pissen om hun bonus te krijgen. Vergeet niet dat zowel in de corporate governance regels als framewerken zoals COBIT expliciet gesproken wordt over de lange termijn.

Bewaar die verlanglijstjes maar tot 5 december. Je kunt de duivelsdriehoek nu eenmaal niet wegmarkten.

@Ewout
Ik kan u verzekeren dat governance en compliance voor mij zeer belangrijk zijn. Sterker nog, de noodzaak om (beter) compliant te willen zijn, kan juist een reden zijn om zaken anders te willen en moeten managen. Door dan gebruik te maken van flexibele systemen die overweg kunnen met allerlei communicatieplatforms kun je dit juist vanaf het begin af aan borgen in je proces. Zo ben je in staat te bewijzen welke documenten, via welk kanaal in welke vorm en met welke inhoud verzonden zijn, volgens de dan geldende wet- en regelgeving. Als je klanten - als onderdeel van het proces - verschillende keuzemogelijkheden geeft hoe zij bijvoorbeeld hun factuur willen ontvangen, dan sla je drie vliegen in één klap. De klant is tevreden om dat hij wordt bediend zoals hij wil, je kunt de belastingdienst de benodigde informatie geven en het kost de financiële afdeling nog minder tijd ook.

Video

Canon Digitale Postverwerking

Met Canon Digitale Postverwerking kunt u al uw binnenkomende post, zowel papier, fax, social media als e-mail op eenvoudige en betrouwbare wijze digitaal vastleggen, beheren en verspreiden. Zo bespaart u kosten, voorkomt u fouten, voldoet u eenvoudig aan de eisen rond informatie opslag en verbetert u de dienstverlening naar uw klanten.


Video

Creëer beter cashflow management

Zorg ervoor dat de inkoop-en financiële afdeling beter met elkaar samenwerken via hetzelfde platform. Beheers uw uitgaven en creëer beter cashflow management.


Video

Information & Communication Management door Canon

De wereld van informatie en communicatie verandert in een rap tempo. Waar vroeger alles op papier ging, worden zowel processen als communicatie steeds meer digitaal.


Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×