Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Bel me niet

01 oktober 2009 - 07:36OpinieCloud & Infrastructuur
ir. Pierre Ottenheim
ir. Pierre Ottenheim

Wie heeft er geen hekel aan? Een telemarketingbedrijf dat altijd op het moment dat het niet uitkomt, probeert een dienst of product te slijten.

Bedrijven die aan telemarketing doen zijn verplicht per 1 oktober om de consument te informeren over het bestaan van het bel-me-niet-register en zelfs de consument in het register op te nemen als deze hier om vraagt. De consument kan zich per categorie zoals auto, boeken, muziek, energie, financiële dienstverlening, etc. afmelden. Om de kosten te beperken kunnen de telemarketingbedrijven ook gebruik maken van een integrated voice responce- (IVR-)systeem die de consument automatisch telefonisch uitvraagt voor welke categorieën hij of zij zich wil afmelden.

Als een telemarketingbedrijf zich niet aan de regels houdt, kunnen er zware boetes door de Opta worden opgelegd. De telemarketingbedrijven raken mogelijkheden kwijt om consumenten te kunnen bellen en moeten extra kosten maken voor het inrichten van de IVR en het aanmelden bij het bel-me-niet-register.

Is dit het einde van telemarketing? Stel dat iedereen zich massaal afmeldt? Het is een grote industrie geworden waarin veel mensen werkzaam zijn en de belangen zijn groot. Ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen. De telemarketingbedrijven zullen creatief genoeg zijn om ons te verleiden om toch gebeld te worden of misschien ons zelf te laten bellen. Hoe de toekomst eruit komt te zien weten we niet precies, maar bij mij zal het 's avonds om 19.00 uur lekker rustig zijn.

Pierre Ottenheim
Consultant IPT
Dimension Data

Meer over

ConsultingDienstenTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    2 reacties op “Bel me niet”

    1. ewout schreef:
      5 oktober 2009 om 11:26

      Een beetje mosterd na de maaltijd maatregel omdat de ongewenste telefoontjes van telemarketing bedrijven vaak al technisch eenvoudig zijn tegen te houden. Simpelweg de dienst anonieme bellers blokkeren bij je provider.

      Niet genoemd en net zo storend zijn de mails van allerlei bedrijven met ongevraagde informatie. Deze komen ivm met dezelfde telecomwet nu met de vraag of ze deze ‘zakelijke spam’ mogen continueren. Maar ook dit is net zo makkelijk met een eenvoudige technische maatregel te ondervangen. Want uiteindelijk is mondiale wetgeving hierover echt nog een utopie.

      Login om te reageren
    2. RV schreef:
      6 oktober 2009 om 06:11

      Ik zie hier een opbloeiende markt voor telecomdevices die een INCOMING CALL FIREWALL hebben geintegreerd 🙂

      Hoe werkt het?
      1. Vanuit het centraal, landelijk Bel-me-Niet register (bijv bijgehouden door de OPTA) kan dan dagelijks een blacklist met call-center telefoonnummers gedownload worden naar je mobieltje, telefoon, huiscentrale of PABX (bedrijfscentrale) of VOIP-server.

      2. Deze blacklist word automatisch toegevoegd aan de “blocklist van incomming telefoonnummers”.

      3. Tuurlijk is er ook nog de handmatige mogelijkheid om zelf telefoonnummers toe te voegen aan je incomming call blocklist” van je telecom device.

      Zo kan ict technologie gebruik worden om deze “tele-marketeers” en hun telefoonverkeer vanzelf – automatisch – de nek om draaien.

      Wie gaat dit opzetten?

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    Barco introduceert nieuw vergadersyste...

    Videoconferencing is volledig ingeburgerd in de vergaderzaal. Met ClickShare heeft Barco een oplossing om gemakkelijk en draadloos videovergaderingen te starten...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Software & Development

    Vibe coding en het lot van de developer

    Cloud & Infrastructuur

    Eurofiber en Open Dutch Fiber slaan handen verder ineen

    EU digitale
    Cloud & Infrastructuur

    Nederland in Europees consortium voor digitale gemeenschapsgoederen

    Software & Development

    Verkeerde configuratie bij Azure leidt tot veel storingen

    Nexperia
    Cloud & Infrastructuur

    Nexperia-topman wilde 40 procent personeel in Europa ontslaan

    Overheid

    VVD: wij willen een ‘AcICT on steroids’

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs