Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Wet op online-verkopen tast organisatie aan

 

Computable Expert

Gerda van Tongeren-Roelofsen
Directeur/Eigenaar, Tell-Me. Expert van Computable voor het topic Mobility.

We kennen ze allemaal, de voorbeelden van oude omaatjes die nietsvermoedend een nieuw contract afsluiten na een bezoek van een ‘vriendelijke’ meneer of een ‘vrijblijvend’ telefonisch advies. Vanaf volgende maand is dat voorbij. Consumenten worden vanaf dat moment beter beschermd bij verkopen op afstand.

Een telefonisch ‘ja’ is niet meer voldoende, er moet een handtekening op een contract. Daarnaast gaat de bedenktijd omhoog naar veertien dagen. Vooraf aangevinkte hokjes op je website? Vergeet het maar… en mocht je een bestelling op eigen initiatief bij de buren afleveren dan is het risico op vermissing of beschadiging voor jou, de verzender. Het is maar dat je het weet.

Zeg eens eerlijk ben je er klaar voor? Is je website aangepast, je betalingscondities? Heb je je salesprocessen aangepast aan de nieuwe wetgeving? Zijn je salesmensen getraind op het nieuwe gewenste gedrag? Heb je het retourproces onder de loep genomen? De kans is groot dat je klanten vaker of sneller aankopen terug sturen. Een eventuele betaling moet dan weer gecrediteerd worden. Kortom: deze wetswijziging heeft impact op je hele organisatie.

Als je dan toch bezig bent je processen aan te passen, doe het dan goed en pak ook die onnodige, klantonvriendelijke zaken aan. Nee, niet met een tijdrovend lean-traject. Ga gewoon eens op de stoel van de klant zitten. Bestel zelf een product en probeer dat te installeren. Snap je de handleiding? Probeer eens op je website een verhuizing door te voeren of bel je eigen klantenservice. ‘U spreekt met de Grote Boze Wolf…’

De wet beschermt tegen onvrijwillige aankopen. Bescherm je klanten ook tegen bureaucratie en kromme processen. Klantbeleving is geen sprookje. Tevreden klanten: ze bleven nog lang en gelukkig.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5087894). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Hoe meer regeltjes een overheid oplegt, hoe corrupter het systeem.

Of de regeltjes leggen de corruptie in een systeem bloot.

OT, een goed lean-traject hoeft niet tijdrovend te zijn omdat alles vanuit de toegevoegde klantwaarde wordt bekeken (in dit geval spreekt het artikel zichzelf een beetje tegen).

@Johan:
Natuurlijk heb je minder corruptie als je over een bepaalde zaak geen wet of regel hebt. Da's logisch.
Net zoals je minder illegale moorden hebt als je moorden legaliseert.

'Regeltjes' zijn er niet voor niks! Die zijn hard bevochten door de werknemers. Rutte en consorten schrappen veel regels maar wat al te graag. Zodat we de arbeiders nog verder kunnen uitbuiten, langer en harder laten werken in slechtere omstandighden (zodat we beter kunnen concurreren met China en India), ongeacht gevolgen voor ons eigen (leef)milieu. Zo snel mogelijk alle ons beschikbare aardse natuurlijke bronnen omzetten naar slechte producten; dat is waar Rutte voor staat.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×