Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Succesvolle outsourcing door motivatie van de leverancier

 

Expert

Marcel Duijnisveld
Principal Consultant, Yellowtail. Expert van voor het topic .

Het buzzword in outsourcingsland is Regie; veel artikelen over outsourcing en congressen gerelateerd aan outsourcing, hebben Regie als belangrijkste onderwerp. In de context van outsourcing gaat Regie over de inrichting van de eigen organisatie voor afstemmen van de vraag uit de business op de diensten die (externe) leveranciers leveren. Regie wordt op dit moment gezien als meest belangrijke voorwaarde voor het succesvol uitvoeren van outsourcing.

Uit onze ervaring blijkt dat een andere factor minstens zo belangrijk is. We weten al jaren dat persoonlijk contact tussen de uitbesteder en leverancier een belangrijke voorspellende waarde is voor outsourcing/offshoringsucces. Het begrijpen van en omgaan met culturele verschillen wordt in dat kader vaak genoemd en speelt een belangrijke rol.

Dat is echter niet voldoende. Een belangrijk element in de organisatieleer is de motivatie van medewerkers. Om succesvol projecten uit te voeren, is het van belang dat je medewerkers gemotiveerd zijn voor het uitvoeren van hun werk. Een gemotiveerde medewerker is productiever, komt zelf met ideeën en creatieve oplossingen, zoekt zelf naar middelen om zijn taak uit te voeren, straalt meer energie uit en is een inspiratiebron voor zijn collega's. Gemotiveerde medewerkers leveren een onderneming veel geld en succes op. Bij de aanbesteding en contractvorming van outsourcingsdeals en ook tijdens de transformatie daarna, ligt de nadruk op strakke afspraken en minimalisatie van de kosten. Er is nauwelijks aandacht voor het motiveren van het personeel van de leverancier.

Als de leverancier de ruimte krijgt om zelf te mogen meebepalen hoe werk wordt aangepakt, of hoe ze eigen ideeën kunnen inbrengen en ontwikkelen, verhoogt dit de motivatie van medewerkers en daarmee de kwaliteit van geleverde diensten. Je kunt hierbij denken aan het inrichten van werkprocessen of keuzes voor te gebruiken technologie. Natuurlijk kan dit alleen binnen de kaders die door de uitbestedende organisatie worden gesteld.

Stelling: succes van outsourcing/offshoring trajecten verbetert sterk door te zorgen voor een gemotiveerde (offshore) leverancier.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2734089). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×