Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Enterprises kunnen leren van msp’s

 

Service dienstverlening overleg vrouw mannen

Veel it-afdelingen hebben nauwelijks ruimte voor strategische innovatie en andere langetermijndoelen omdat zij teveel tijd kwijt zijn met brandjes blussen door falen van it. Dat kan ook anders. Om de efficiëntie en effectiviteit in it-beheer te vergroten zouden zij lessen kunnen trekken uit de managed service providers-markt.

Managed service providers (msp’s) moeten hun dienstverlening continu optimaliseren om de concurrentie voor te blijven. Proactief, efficiënt en doeltreffend it-beheer is een belangrijke focus omdat ontevredenheid bij klanten al snel leidt tot vermindering van inkomsten. Ervaren msp’s zijn daardoor geoefend it-beheerders die uitblinken in zaken als time management, het voorkomen van tijdrovende it-problemen en het efficiënt uitrollen en beheren van applicaties - zowel on-premise als in de cloud. Genoeg reden voor it-managers om een kijkje te nemen in de keuken van msp’s en successen in te zetten voor hun eigen beheeraanpak.

Eenvoudige, doeltreffende maatregelen

Tijd heb je nooit genoeg, dat geldt voor zowel msp’s als voor it’ers bij organisaties. Een belangrijk verschil is dat msp’s veel verschillende klanten tegelijk bedienen en direct inkomsten mislopen wanneer dit niet goed gebeurt. Goede service bieden aan tien of twintig klanten tegelijkertijd lukt alleen met goed time management.

Met enkele eenvoudige maatregelen valt al veel tijd te winnen. Denk bijvoorbeeld aan het centraal beheren van taken als patchmanagement. Automatiseer ook zoveel mogelijk routinetaken. Anders verlies je iedere dag weer kostbare tijd met eenvoudige klussen die je ook in belangrijkere it-taken had kunnen steken. Maak bovendien gebruik van een servicedesk om vragen van medewerkers overzichtelijk te houden en efficiënt, zorgvuldig en tijdig af te kunnen handelen.

Controle over cloud-diensten

Ruim één op de drie bedrijven met vijftig of meer werknemers gebruikt één of meer applicaties uit de cloud, blijkt uit recent onderzoek door Computer Profile. Vaak worden cloud-diensten - bijvoorbeeld uit Office 365 en Google Apps - nog versnipperd gebruikt terwijl overzicht en controle ervoor zorgt dat het beheer aanzienlijk efficiënter verloopt. Veel msp’s maken gebruik van slimme beheeroplossingen om cloud-diensten centraal uit te rollen. Dit kan per individu of op groepsniveau.

Hierdoor zijn zij per gebruiker weinig tijd kwijt aan het inrichten van de werkplek. Bovendien behouden zij inzicht in welke licenties bij welke eindgebruiker horen. Dit scheelt niet alleen arbeidskosten, het voorkomt ook dat geld wordt verspild aan licenties voor applicaties die wel zijn geactiveerd, maar uiteindelijk niet worden gebruikt. Bijvoorbeeld door een gewijzigd takenpakket van medewerkers of wisselingen in het personeelsbestand.

Voorkomen is beter dan genezen

It-afdelingen zijn doorgaans veel tijd kwijt met ad hoc-werkzaamheden, bijvoorbeeld door uitval van computers of downtime van servers. Op dit gebied valt dus veel tijd te winnen. Door knelpunten op te lossen voordat ze escaleren, zijn veel van deze werkzaamheden te voorkomen. Voor msp’s is dit belangrijk, zij zijn simpelweg niet winstgevend wanneer ze continu op locatie hardware-, software-, en netwerkproblemen moeten oplossen die met goed onderhoud voorkomen hadden kunnen worden. Een geautomatiseerd monitoringssysteem helpt veel msp’s om de performance in de gaten te houden en te voorspellen waar problemen ontstaan. Checks voor zaken als bandbreedte, server performance, gebruikte schrijfruimte, antivirus updates, back-up processen en het functioneren van applicaties en het besturingssysteem kunnen dagelijks automatisch worden uitgevoerd.

Wanneer afwijkingen zich voordoen krijgen beheerders een melding via e-mail, sms of in hun dashboard zodat zij direct kunnen handelen. Zo kunnen veel knelpunten worden verholpen nog voordat de eindgebruiker het door heeft. Dit levert niet alleen tevreden eindgebruikers op, maar ook tevreden management, aangezien er minder tijd nodig is voor ah hoc-klussen.

Maak inspanningen zichtbaar

Wanneer de it-afdeling veel tijd steekt in het blussen van brandjes, zijn de it-activiteiten vaak zichtbaar op de werkvloer en is het duidelijk waarom uren zijn verbruikt. Het voorkomen van it-problemen met goede monitoring en beheer gebeurt daarentegen juist voornamelijk op de achtergrond. Hierdoor zijn activiteiten minder transparant waardoor uren minder eenvoudig te verantwoorden zijn. It-managers moeten ervoor waken dat management zich gaat afvragen waarom er geld wordt gestoken in it wanneer alles naar behoren functioneert.

Msp’s hebben hier een oplossing voor gevonden: zij zijn gewend om it-activiteiten grondig te rapporteren om transparantie naar klanten te vergroten en hun meerwaarde te blijven tonen. Vaak gebruiken zij hiervoor geautomatiseerde rapportagetools, zodat het nauwelijks extra tijd kost. Laat zien wat ervoor nodig is om it naar behoren te laten functioneren. Zorg allereerst dat je alle informatie over activiteiten paraat hebt en ga na welke vorm van rapportage het beste werkt bij je management.

Van kortetermijn- naar langetermijndenken

Het succes van msp’s hangt af van in hoeverre ze in staat zijn om it-problemen te voorkomen, diensten efficiënt uit te rollen en transparant met klanten te communiceren. It-afdelingen die deze vaardigheden onder de knie krijgen, kunnen veel tijd besparen door ad hoc-werkzaamheden te verminderen en een plan te trekken voor de lange termijn. Daar heeft iedere organisatie baat bij.

Alistair Forbes, general manager bij GFI MAX

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5106002). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×