Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Digitaal Klantdossier ook inzetten in AWBZ-zorgdomein

13 oktober 2010 - 12:093 minuten leestijdOpinieCloud & InfrastructuurUWV
Willem Beelen
Willem Beelen
Consultancy PS&D, Eviden Expert Community and Chief editor GOV magazine

Het Digitaal Klantdossier (DKD) is ontwikkeld naar aanleiding van de Wet éénmalige gegevensuitvraag werk en inkomen. Deze wet voorziet erin dat burgers die een beroep doen op de keten werk en inkomen maar één keer, tijdens het intake-gesprek, hun gegevens hoeven af te geven. Regie over de keten impliceert hier dat de klant (werkzoekende en werkgever) in de dienstverlening voorop wordt gesteld met als doel een gezamenlijk (keten)resultaat in termen van preventie, doorstroom, uitstroom en klantgerichtheid.

Betrokken DKD-ketenpartijen, het UWV Werkbedrijf, de gemeentelijke sociale diensten en de Sociale Verzekeringsbank, dragen er zorg voor dat gegevens digitaal voor iedere partij in de keten beschikbaar zijn, ofwel het concept van van éénmalige, éénduidige registratie en meervoudige uitvraag. Een concept zoals we dat inmiddels ook kennen in het kader van de Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht (WABO) met als resultaat één (elektronisch) loket voor de omgevingsvergunning en bijvoorbeeld de Verwijsindex Risico's Jeugdigen (VIR), alle overigens deel uitmakend van de bouwstenen van het Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-overheid (NUP). 

Met de invoering, destijds in 2007, van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning – WMO (bestaande uit de Wet voorzieningen gehandicapten, de Welzijnswet en de huishoudelijke hulp uit de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten – AWBZ) zijn, naast de hierboven genoemde, aan de gemeenten gedelegeerde verantwoordelijkheid voor werk en inkomen, taken op het vlak van maatschappelijke ondersteuning en zorg toegevoegd. En dit alles onder het motto betere dienstverlening bij gemeenten in het ondersteunen van de eigen burgers vanuit één loket.

Eén en ander heeft er toe geleid dat het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) niet meer verantwoordelijk is voor de indicering van de taakvelden die vanuit de AWBZ zijn overgaan naar de WMO, maar dat de gemeenten zelf verantwoordelijk zijn voor die toegang.

De betreffende burger, die toch al in een bijzondere doelgroep valt, namelijk ‘zorg nodig' als gevolg van ziekte, een beperking of ouderdom en alleen maar in aantal groeit als gevolg van de vergrijzing, heeft te maken met een zeer divers en uitgebreid werkveld van een groot aantal organisaties binnen zowel het publieke als private domein. En juist dat vraagt om een optimale (keten)samenwerking van de betrokken partijen (CIZ, gemeenten, zorgkantoren, zorgverzekeraars en zorgaanbieders) op het vlak van gegevensuitwisseling en registratie. Juist het voorzien in éénmalige, éénduidige registratie en meervoudige uitvraag van zorgcliënten binnen deze keten, zal bijdragen aan administratieve lastenverlichting en kwaliteit koppelen aan doelmatigheid.

Voor de publieke partijen is de win/win-situatie evident, deze sluit immers aan op de strategie van het NUP om digitaal één overheid te zijn met daarbij de burger centraal en zou hiermee een nieuwe ‘bouwsteen' kunnen toevoegen. Voor de private partijen (de zorgkantoren, zorgverzekeraars en zorgaanbieders) zal de win/win-situatie moeten worden gecreëerd door de voordelen van digitale gegevensaanlevering expliciet te maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan snel inzicht in statusinformatie, proactieve dienstverlening, maar juist ook een goed gebruik en onderlinge afstemming van ict, vermindering van administratieve lasten en een efficiënte bedrijfsvoering.

Meer over

ConsultingDienstenE-overheid

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs