Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
security

Datalek heeft altijd financiële gevolgen

19 maart 2020 - 10:174 minuten leestijdOpinieSecurity & Awareness
Judith Veenhouwer
Judith Veenhouwer

Een datalek bij een bedrijf krijgt al snel veel aandacht in de media. Het grootste deel van de artikelen gaat over de geleden schade door de slachtoffers. Maar een datalek, en dan met name eentje die breed wordt uitgemeten in de pers, kan verstrekkende financiële gevolgen hebben voor een bedrijf. Dit gebeurt op tal van manieren die vaak over het hoofd worden gezien.

Ten eerste hebben rechtszaken vaak de nodige financiële consequenties. In de eerste periode na een datalek kunnen meerdere klanten rechtszaken aanspannen tegen het getroffen bedrijf. Financiële vergoedingen moeten dan de directe gevolgen van het datalek compenseren. Zelfs als de financiële gevolgen voor slachtoffers niet kwantificeerbaar zijn, zullen ze vaak alsnog proberen een rechtszaak te starten. Voor een adequate verdediging zal het getroffen bedrijf dan juridische kosten moeten maken. Verliest het bedrijf één van deze rechtszaken en moet het een schadevergoeding betalen, dan schieten deze kosten nog verder omhoog.

Ten tweede moeten er kosten gemaakt worden om de benodigde reparaties aan de bedrijfsdatabase uit te voeren. De gemiddelde totale kosten die bedrijven maken vanwege een datalek is zo’n 3,8 miljoen dollar per incident. Verder wordt geschat dat ongeveer een miljoen dollar wordt gebruikt voor de reparatie en het herstel van de database om het netwerk te herstellen van de methodes die zijn gebruikt om het datalek te creëren.

Als een bedrijf een goede backup heeft voor zijn data en dat systeem niet getroffen is, zal het veel makkelijker en goedkoper zijn om de database te herstellen. Mocht er geen backup-systeem zijn, dan kunnen de kosten voor het opnieuw opbouwen van de database erg hoog worden. Bovendien: hoe eerder een datalek wordt ontdekt, hoe lager de kosten.

Tot slot is één van de grootste kostenposten de reputatieschade voor het bedrijf. Tot een derde van de bestaande klanten zal naar verwachting besluiten geen zaken meer te doen met het bedrijf in de periode na het datalek. Hoewel het aantal varieert, afhankelijk van de bedrijfstak en de omvang van het datalek, is de realiteit wel dat bedrijven die last hebben gehad van een datalek meer kosten moeten maken om hun bestaande klanten te behouden.

Daarnaast zullen deze bedrijven ook hogere kosten moeten maken bij het werven van nieuwe klanten. Als je de impact van de kostenstijging van zo’n bedrijf combineert met het verlies aan inkomsten van vertrekkende klanten, is snel duidelijk dat een beschadigde reputatie een bijzonder schadelijk effect kan hebben op de bedrijfsresultaten.

Beperk de schade

IDC schat dat aan het einde van dit jaar een kwart van de wereldbevolking weleens getroffen zal zijn door een datalek. Aangezien het aantal hacks jaarlijks stijgt, wordt het een steeds groter probleem voor bedrijven, onafhankelijk van hun grootte, branche of locatie.

Het goede nieuws is dat de langetermijnschade die veroorzaakt wordt door een datalek, te beperken is. De schade is afhankelijk van de reactie van het bedrijf. In 2016 deed onderzoeksbureau de Rand Corporation een onderzoek waaruit bleek dat 62 procent van de slachtoffers van een datalek gratis diensten voor extra bescherming van het gehackte bedrijf accepteerde. Dit geeft aan dat, zolang het bedrijf de juiste stappen neemt, zoals klanten onmiddellijk op de hoogte stellen en diensten aanbieden om hun identiteit te helpen beschermen, consumenten de bedrijven het voordeel van de twijfel willen geven. Bij bedrijven die hun reactie uitstellen, zal de reputatie waarschijnlijk snel verslechteren en zal het lek op lange termijn ernstige merkschade veroorzaken.

In de afgelopen periode lijkt het wel alsof er elke week een nieuwe hack op bedrijfsgegevens plaatsvindt waarbij miljoenen slachtoffers zijn betrokken. Hoeveel datalekken er ook zijn, het publiek is nog steeds alert op hoe bedrijven hierop reageren. Toch is de harde realiteit dat zelfs een snelle reactie bij een datalek niet kan voorkomen dat bedrijven hoge kosten moeten maken en toekomstige omzet mislopen. Hoe sneller de reactie, hoe beter op alle fronten.

Meer over

DienstenHacking

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    security
    ActueelData & AI

    Covid-19 van grote invloed op datalekken

    OpinieCarrière

    Interne datalekken leiden tot wantrouwen

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs