Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Busje komt zo… ux-onderzoek on tour

16 april 2021 - 13:223 minuten leestijdActueelData & AI
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Een pop-up lab, onderzoek vanaf de stoep, de UX Research Bus on tour… Het Rotterdamse onderzoeksbureau Online Department gaat met een busje op pad om doelgroepenonderzoek uit te voeren voor de verbetering van software en websites. Daarbij komen ze naar de mensen toe. Volgens het bureau zijn de eerste ervaringen een succes.

Online Department komt naar je toe deze zomer. Niet met schaarsgeklede promo-dames -hoewel je nooit weet wat er onder die witte jassen zit- maar met laagdrempelig doelgroepenonderzoek voor de verbetering van software en websites.

Rémon van den Bergh, hoofd ux-onderzoek bij Online Department en aanjager van het busje-komt-zo-idee, legt uit: ‘Normaal gesproken nodigen we een doelgroep uit voor onderzoek op een locatie. Maar dat vormt toch een drempel. En je bent al snel gebonden aan een regio, omdat participanten vanwege reiskosten en reistijd vaak geworven worden ‘in de buurt’ van het onderzoek. Als we een doelgroep wel buiten opzochten, hadden we niet altijd de ruimte en middelen om onderzoek uit te voeren en resultaten te documenteren’.

Het team miste vooral in corona-tijd het directe contact met mensen. Nu worden de stoeltjes en luifel uitgeklap voor onderzoek op locatie (zie video onderaan artikel). De dienst is onder meer gericht op de zorg. In plaats van respondenten uit te nodigen op locatie, gaat het bedrijf dus naar hen toe. En dat is geheel coronaproof, is de belofte.

Prototype

Van den Bergh: ‘Voordat we op pad gaan, richten we het onderzoek zo in dat we precies achterhalen hoe digitale producten door gebruikers worden ervaren. Met die data zijn onze klanten in staat beslissingen te nemen over investeringen en it-kosten.’ Op de menukaart staan onder meer: verbetering van de user experience, usability tests, guerilla-onderzoek, card sorting en sessies voor co-creatie.

Online Department, dat inmiddels tien jaar bestaat, werkt voor softwareleveranciers in de zorg, maar ook voor grote bedrijven, start-ups en scale-ups. Van den Bergh: ‘Vraagstukken die bij uitstek geschikt zijn om op pad mee te nemen, zijn bijvoorbeeld: ontdekken hoe een doelgroep reageert op een bepaalde uiting of visuele uitwerking, ideeën genereren, antwoorden krijgen op gerichte vragen of het testen van de gebruiksvriendelijkheid van een digitaal product of prototype.’

De bus gaat langs bij artsen, wordt ingezet voor onderzoek in zorginstellingen en laat gebruikers nieuwe bedrijfsapplicaties testen in hun werkveld. ‘Het is extra interessant voor organisaties als een doelgroep lastig te bereiken is’, verklaart Van der Bergh het succes van de low-tech oplossing voor doelgroepen-onderzoek.

UX Research Bus Online Department

Meer over

Testing

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Een stortvloed aan ai-tools; ServiceNow drinkt zijn eigen champagne

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    AchtergrondData & AI

    ISO 42001 veelbelovend als standaard voor verantwoorde ai

    Maersk containerschip in de Rode Zee
    ActueelData & AI

    Verbetering nodig bij Digitale Infrastructuur Logistiek

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    ActueelData & AI

    IBM investeert miljarden in VS

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs