Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

IT-Award: ‘wat er ook muteert’

13 juni 1996 - 22:003 minuten leestijdAchtergrondSoftware & Development
Ad Mulder
Ad Mulder

Verzekeraar Nationale-Nederlanden bespaart op de administratieve kosten en biedt klanten zoals bedrijven en intermediairs tegelijkertijd meer service. Programmatuur ondersteunt hen bij het doorvoeren van mutaties en biedt meer inzicht in polisgegevens. Door deze extra dienst hoeft niet langer alleen op prijs geconcurreerd te worden. 

Om dubbel werk in de administratie te voorkomen, heeft Nationale-Nederlanden een PC-pakket (MS-Dos, 286 PC) ontwikkeld waarmee klanten (bedrijven, pensioenfondsen en intermediairs) zelf wijzigingen in werknemergegevens kunnen aanbrengen. Daarbij moet gedacht worden aan salariswijzigingen, in- en uitdiensttreding, huwelijk en echtscheiding. Via datacommunicatie worden de gewijzigde gegevens vervolgens naar de centrale computers van Nationale-Nederlanden verstuurd. Het interne gedeelte van de software draait op een IBM 3090-mainframe. Het systeem is geheel in eigen huis ontwikkeld door een projectteam van dertien leden.
Na een geslaagde pilot is in juni 1994 begonnen met de daadwerkelijke bouw van project ‘Connect 2’. In februari 1995 werd het systeem operationeel. Het pakket werd goed ontvangen bij de klanten.
Waren er in juni 1995 nog 471 aansluitingen waarmee 130.533 polissen gemuteerd kunnen worden, inmiddels is dat aantal opgelopen tot 713 aansluitingen en 194.414 polissen.
Het budget voor het project bedroeg anderhalf miljoen gulden. Het merendeel – 87 procent – werd opgesoupeerd aan interne ontwikkelingskosten. Slechts 7 procent werd gereserveerd voor de systeeminfrastructuur. De rest (6 procent) werd besteed aan het inhuren van IT-personeel. Het is niet gelukt om binnen het budget te blijven omdat er – zoals vaak bij software-projecten – tijdens het ontwikkelen aanvullende wensen rezen. Daardoor is twee maanden langer gewerkt dan aanvankelijk was begroot, hetgeen neerkomt op een overschrijding van twee ton.
Het PC-gedeelte van ‘Connect’ is ontwikkeld met behulp van Borland Pascal 7.0, Turbovision en database bTreefiler. Het draait op PC’s onder MS Dos, de Dos-box van Windows (3.11, NT en Win 95) en OS/2. De minimumconfiguratie is een 286 AT. Voor de communicatie is gebruik gemaakt van het pakket Xcom van Legend.
De efficiency-verbetering is aanzienlijk. "5 Tot 10 procent besparing op de directe personeelskosten is haalbaar", aldus Henri Haarmans, projectleider van ‘Connect’. Nationale-Nederlanden hoopt met ‘Connect’ de concurrentiepositie te verbeteren, waardoor marktgroei het verlies aan werk meer dan compenseert.

‘Eén loket’

De conventionele manier van muteren is tijdrovend. Op het moment dat een wijziging op papier binnenkomt, vinden controle-slagen plaats. Wanneer onduidelijkheden en fouten naar voren komen, moet er getelefoneerd worden. Met de nieuwe software worden fouten al bij de invoer zoveel mogelijk onderschept. De programmatuur helpt bij het invullen. "Een voorbeeld daarvan is een huwelijksmutatie," zegt Henri Haarmans. "Als iemand al samenwoont en de gegevens van de partner staan in ons systeem, dan worden die automatisch gepresenteerd. Bovendien krijgt de ‘één-loketgedachte’ vorm. Een wijziging voor de pensioen- en WAO-gat-verzekering werken we nu in één keer af."
Voor de pensioenfondsen, bedrijven en intermediairs levert het gebruik van ‘Connect’ voordelen op. Zij hebben hierdoor meer inzicht in de polisgegevens, die zijn in te lezen in analyse-pakketten. Dientengevolge kunnen tussenpersonen hun klanten beter van advies dienen.
De ‘return on investment’ van het project, uitgaande van een besparing van minimaal 5 procent op de administratiekosten bij Nationale-Nederlanden, ligt op ongeveer tien jaar. Bij een besparing van 8 procent zal de investering in vijf jaar zijn terugverdiend.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Staat van Digitale Connectiviteit binnen de Bouw- en Installatiebranche 2025

    Digitale connectiviteit is de kern van veel processen in de bouw en volgens insiders van strategisch belang voor de toekomst van de sector. Waar sta jij?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Europese beurzen voor grensverleggend UvA-onderzoek in it

    AchtergrondSoftware & Development

    License to bill

    AchtergrondData & AI

    Ai-bedrijf Braincreators stelt de mens weer centraal in nieuwe koers

    ActueelSoftware & Development

    Europese tech hongert naar Navo-orders

    ActueelOverheid

    Gemeente Breda verruilt Centric voor Unit4

    ActueelSoftware & Development

    Kort: Elastique op Sri Lankaans avontuur, Panasonic helpt The AA, Main koopt Carwise-duo (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs