Het gaat goed met SAP en dus ook met de gebruikers van de gelijknamige erp-software. Vandaar dat de Vnsg (Vereniging van Nederlandstalige SAP Gebruikers), die dit jaar zijn tienjarig jubileum viert, in goede verstandhouding met zijn leverancier gebruikersdagen organiseert. Het motto ‘klaar voor de toekomst’ van de bijeenkomst in het Maastrichtse Mecc lokte bij gastspreker Jan Timmer van het Millenniumplatform de vraag uit waarom hij eigenlijk was uitgenodigd.
In zijn jaar 2000-praktijk wordt Timmer dagelijks geconfronteerd met grote tegenstellingen tussen leveranciers en afnemers. Vnsg-voorzitter Michiel Maters schetst de relatie tussen SAP en zijn organisatie op bijna prijzende toon: "Wij streven een harmoniemodel na, en geen conflictmodel. Daar heeft niemand wat aan, want dan gaan bij tegengestelde belangen de hakken in het zand." Dat wil niet zeggen dat beide partijen het altijd met elkaar eens zijn. SAP’s R/3-software is millenniumbestendig, maar dat is volgens Maters, projectleider bij de KLM, niet voldoende. "Ik vind het de taak van SAP om klanten erop te wijzen dat er ook andere componenten in de IT-infrastructuur zijn die problemen op kunnen leveren, zoals maatwerksoftware, hardware, interfaces of bepaalde hulpmiddelen."
Ruim afgebakend
Navraag bij Karin Venverloo, woordvoerster van SAP Nederland, leert dat de softwareleverancier zijn verantwoordelijkheden redelijk ruim afbakent: "Wij zijn er voor de bewustwording van de millenniumproblematiek in het algemeen, maar vooral voor onze eigen producten. SAP gaat niet met andere IT-leveranciers om de tafel zitten om garanties af te geven op de millennium bestendigheid van bepaalde configuraties van IT-componenten."
Echte conflictsituaties lijken niet voor te komen. In het algemeen reageert SAP volgens Maters adequaat op wensen van Vnsg. Als een van de achttien werkgroepen pleit voor uitbreiding van de functionaliteit van het softwarepakket, dan zorgt de consultant van SAP die bij de werkgroepbijeenkomst aanwezig was, dat het verzoek doorgespeeld wordt naar de ontwikkelorganisatie. Terugkijkend op de afgelopen tien jaar is die communicatiestructuur een van de verdiensten van Vnsg, vindt Maters. "Ook de certificering van SAP-partners is iets waar we op hebben aangedrongen. Partners moeten erkend worden door SAP. Dat wekt vertrouwen bij gebruikers." De groei van de vereniging in het algemeen, met inmiddels vierhonderd leden die kennis en ervaringen uitwisselen, geeft aan dat het goed gaat.
Dagelijks contact
Naast terugblikken gaat jubileren gepaard met vooruitzien. Maters noemt het belangrijkste initiatief het leggen van dagelijks contact tussen Vnsg-leden. Alle bijeenkomsten worden regelmatig, afhankelijk van de werkgroep bijvoorbeeld twee, vier, of zes keer per jaar, georganiseerd. "We zijn bezig met het opzetten van een website waarbij de leden elkaar via nieuwsgroepen dagelijks kunnen benaderen. Nu is er wel een informeel circuit, maar daarvoor moet je telkens de telefoon pakken en bereik je slechts één persoon", aldus Maters. Het is efficiënter specifieke vragen over het gebruik van SAP-software aan een nieuwsgroep te stellen, waar misschien dagelijks tientallen mensen op inloggen. De kennismarkt die een gebruikersvereniging eigenlijk is, wordt zo vaker en vooral beter toegankelijk.