Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Baan ontwikkelt naar wens van Boeing

03 september 1998 - 22:004 minuten leestijdAchtergrondFinanciële dienstverlening
Roy op het Veld
Roy op het Veld

Boeing is in 1994 gestart met een grootschalige herstructurering van zijn bedrijfsprocessen. Onderdeel van deze operatie, die 500 miljoen dollar mag kosten, is de implementatie van de software van Baan. Het aantal gebruikers werd dit jaar opgeschroefd van achttien- naar dertigduizend. In 2000 zullen zelfs 55 duizend Boeing-medewerkers met het nieuwe systeem werken. "Dit is waarschijnlijk de grootste erp-implementatie ter wereld", meent Steve Feller, Strategic Product Manager van Boeings ERP Competence Center.

Het Nederlandse Baan baarde in 1994 opzien door het prestigieuze contract van twintig miljoen dollar bij Boeing in de wacht te slepen. Daarmee vestigde de erp-leverancier een naam op de Amerikaanse markt. Dit mondde uit in een succesvolle beursgang in New York en Amsterdam. SAP had zich teruggetrokken uit het offertetraject omdat het weigerde zijn productontwikkeling af te stemmen op Boeings wensen. Iets waar Baan wel toe bereid was.

Ernstige problemen

Feller legt uit dat het Baan/Boeing-project Dcac/MRM-project (Define and Control Airplane Configuration/Materials Resource Management) tot doel heeft het productievolume op te voeren en de kosten binnen de perken te houden. Boeing kampt namelijk al enige tijd met ernstige productieproblemen. Het bedrijf overschatte zijn productiecapaciteit en sleepte order na order binnen. Inefficiënte en dure investeringen waren nodig om de bestelde toestellen af te kunnen leveren. Feller ontkent dat het business process reengineering-project, dat Dcac/MRM eigenlijk is, de problemen veroorzaakt: "Het project vormt juist een deel van de oplossing om die problemen in de toekomst te voorkomen."
Boeing is bezig met een enorme inhaalslag. "Onze vliegtuigen zijn de modernste ter wereld. Maar onze bedrijfsprocessen en informatiesystemen zijn dat lange tijd niet geweest", geeft Feller toe. Boeing had tot voor kort niet eens een material resources planning-systeem (MRP). "Massa’s medewerkers waren dagelijks bezig met het invoeren en controleren van gegevens in de vierhonderd verouderde systemen, deze worden nu door Dcac/MRM vervangen."

Aan elkaar geknoopt

Baan is niet de enige softwareleverancier van Boeing. Het overkoepelende systeem, dat eveneens de naam Dcac/MRM draagt, bestaat uit vier aan elkaar geknoopte standaardpakketten. Aan de ontwerpkant van het systeem wordt Salesbuilder van Trilogy gebruikt om samen met klanten de gewenste configuratie van vliegtuigen vast te leggen. Boeing gebruikt Baan IVa om, grofweg, de capaciteitsplanning van de productie en het beheer van onderdelen af te handelen. Het systeem bevat momenteel inmiddels meer dan 400.000 onderdelen.
De Linkage Solutions-software van Cimlinc beschrijft de plaats waar de verschillende onderdelen in een vliegtuig terecht komen. Het systeem vertaalt dit naar werkinstructies. Het fundament van het Dcac/MRM-systeem wordt gevormd door de Single Source of Product Data (Sspd); een Oracle-database beheerd door de PDM-software Metaphase van Sdrc. De Sspd bevat alle onderdelen, productiegegevens en onderhoudsbeurten van elk vliegtuig en is momenteel een halve terabyte groot.

Standaardsoftware

Baan beperkt zich in het project tot het leveren van software en het overdragen van kennis via het Aerospace & Defense Solutions Center. Het beleid van Boeing is gericht op integratie van standaardsoftware, zonder daar maatwerk aan toe te voegen. Alle softwareleveranciers nemen de door Boeing gewenste functionaliteit op in toekomstige versies. "Het karige maatwerk dat wij bouwen, is meestal wegwerpcode", aldus Feller.
Volgend jaar migreert Boeing naar Baan Series, de op componenten gebaseerde versie. Baan Series bevat precies datgene wat Boeing wil hebben. "Het mes snijdt aan twee kanten", meent Feller, "Want als wij bepaalde functionaliteit willen hebben, zijn er vast meerdere partijen in de markt die dat wensen."
Boeing en Baan kunnen het goed met elkaar vinden en spreken geen kwaad van elkaar. De negatieve publiciteit rond Baan, over de slechte financiële resultaten en de ondoorzichtige organisatie, hebben volgens Feller geen effect op de samenwerking. "Dat is allemaal ruis. Boeing is een bestaande gebruiker en zolang Baan niet failliet gaat, deren deze geluiden ons niet."

In volle gang

De implementatie van Dcac/MRM is in volle gang, en duurt voort tot ver na het jaar 2000. Momenteel functioneert het systeem alleen nog op het niveau van onderdelen. Na 2000 worden ook geassembleerde vliegtuigcomponenten ondersteund. Dcac/MRM neemt dan het volledige logistieke proces rond de fabricage van vliegtuigen voor zijn rekening. Dat is zeer complex en vindt plaats op meerdere locaties verspreid over de Verenigde Staten. Bij het automatiserings-project zijn tussen de 2000 en 4000 mensen betrokken. Feller noemt dat geen groot en complex project: "Boeing maakt vliegtuigen en heeft 235.000 mensen in dienst. Dcac/MRM mag door de buitenwereld als een groot project worden gezien. Intern valt dat wel mee. Het uitvoeren van complexe en grote projecten is immers één van onze kern-competenties." Technisch verwacht hij dus geen problemen met het systeem. Op het bedrijfsculturele vlak kan dit echter wel een struikelblok vormen. "Mensen die al jaren succesvol zijn, moeten hun werkwijze aanpassen", aldus Feller.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Hoe krijgen we weer grip op cloud-kosten?

    De enorme toename van public cloud gebruik binnen organisaties zorgt voor uitdagingen in de relatie tussen IT en Finance. Samen zijn ze de grip op de cloud-kosten kwijtgeraakt.

    Computable.nl

    Cybercrime Trendrapport 2024

    Een uitgebreide paper over de nieuwste bedreigingen en ruim 50 best-practices in beveiliging.

    Meer lezen

    ActueelFinanciële dienstverlening

    Rechter kraakt falende erp-consultant

    ActueelCarrière

    Kort: reorganisatie bij TomTom, investeringen in ai betaalt zich snel uit (en meer)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: TU/e lanceert nieuw high-tech-onderzoeksinstituut, veel minder cyberincidenten in Nederland (en meer)

    ActueelFinanciële dienstverlening

    Kort: Mollie komt met betaalterminal Tap, Orange Quantum Systems schaalt quantumtesten op (en meer)

    ActueelSoftware & Development

    Kort: 10 miljoen voor Wuunder, TCS kennispartner verzekeraars, Frans factuurplatform naar Benelux (en meer)

    ActueelData & AI

    Kort: Salesforce koopt alsnog Informatica, datacenters openen deuren voor publiek (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs