Zwitserleven vernieuwt dit jaar de complete automatisering. De verzekeraar zal daarbij zijn maatwerkapplicaties vervangen door standaardpakketten. Het bedrijf is zó trots op het project dat er een heuse brochure is verschenen over ‘het dubbelgevoel van Zwitserleven en CMG’.
Zwitserleven is een dochteronderneming van het Zwitserse concern Swiss Life Concern. Het bedrijf dat werkt met tussenpersonen, is groot geworden als pensioenverzekeraar, maar biedt ook aanverwante producten en diensten aan, zoals hypotheken, beleggingsverzekeringen en spaarplannen. Net zoals vele collega-bedrijven maakt Zwitserleven al jarenlang gebruik van zelf ontwikkelde maatwerkoplossingen in een mainframe-omgeving. Deze complex geworden systemen maken het echter onmogelijk snel in te spelen op ontwikkelingen als Internet en elektronische handel. Daarbij speelt de administratie als onderscheidend element geen rol meer bij financiële instellingen, zoals in vroegere tijden wel het geval was. Verzekeraars moeten concurreren op basis van nieuwe producten en services, zoals beleggingspensioenen en -verzekeringen, en elektronische diensten voor tussenpersonen. Daarbij hoort een stabiele backoffice, waar applicaties makkelijk aangepast of ingevoerd kunnen worden, en een overzichtelijke frontoffice, waar klantgegevens eenvoudig te raadplegen zijn.
Standaardpakketten
In 1998 koos Zwitserleven ervoor de gehele automatisering te vernieuwen. In anderhalf jaar tijd is de nieuwe ICT-infrastructuur opgebouwd. Deze bestaat uit een aantal standaardcomponenten: het financiële administratiesysteem Coda (van ex-Baanonderdeel Coda), het relatiebeheer-softwarepakket Orca Solutions (Truston Groep), het documentmanagementsysteem M-Text (Kühn en Weyh) en het verzekeringsadministratiesysteem ThispasLife (Thispas). De systemen zijn aan elkaar gekoppeld via het middleware-systeem van Neon. De gebruikers kunnen via een intranet en thin clients (op basis van Citrix-programmatuur) de pakketten raadplegen. Oracle levert de databasesoftware. Unix en Windows NT zijn de onderliggende besturingsystemen.
De vernieuwing kostte zo’n 30 miljoen gulden. Er werkten in totaal 140 mensen aan het project, waarvan circa de helft medewerkers van Zwitserleven. De verzekeraar trok als ICT-partners Simac (invoering netwerk) en CMG (projectleiding) aan, waarbij Bakkenist optrad als strategisch adviseur.
Opmerkelijk is de ontstaansgeschiedenis van het verzekeringsadministratiepakket Thispas. Zwitserleven werkte reeds met Unipas, een bestaand product van Thispas Company, een dochteronderneming van Ten Ham Informatiesystemen. Om het pakket aan te passen voor het invoeren van nieuwe beleggingsverzekeringen is Unipas aangepast aan de hand van de gebruikerswensen van Zwitserleven en de implementatieadviezen van CMG. "Het mocht echter geen maatwerkoplossing worden", ligt Jan Uit de Bosch, adjunct-directeur CMG Finance toe. "Het uiteindelijke resultaat is een nieuw standaardpakket dat ook wordt verkocht aan andere verzekeraars."
Einde mainframe?
De functionaliteit die Zwitserleven nodig had, is dus niet geïntegreerd maar over verschillende systemen verdeeld. "In de oude situatie beschikken de systemen over allerlei deelfuncties, zoals relatiebeheer, financiële administratie, polisregistratie en printmogelijkheden", vertelt Arie Zaal, projectmanager van CMG. "In de nieuwe opzet zijn die functies verdeeld over afzonderlijke standaardcomponenten. Dat maakt het totaalbeeld veel helderder. Het beheer is daardoor eenvoudiger. Veranderingen hoeven niet overal te worden doorgevoerd. Zo volstaat het bijvoorbeeld om bij een wetswijziging alleen de printmodule aan te passen."
"Op dit moment gebruikt Zwitserleven de nieuwe automatisering al voor de verwerking van de individuele beleggingsproducten", zegt Zaal. "In de loop van volgend voorjaar zetten we ook de collectieve beleggingsproducten over naar de nieuwe infrastructuur." Het betekent overigens niet dat de verzekeringsmaatschappij definitief afscheid neemt van het mainframe. Voorlopig blijft dit nog het platform voor de traditionele pensioenverzekeringen die pas in een later stadium worden overgezet.
Zwitserleven heeft niet voor een uitbestedingsconstructie gekozen, zoals concurrent Zürich Nederland voor zijn IT-renovatie wel deed met Origin. "Het is niet aan de orde geweest", zegt Uit de Bosch. Wel verzorgen Simac en CMG respectievelijk het technisch operationeel beheer van de infrastructuur en van de applicaties. "Dat gebeurt in samenwerking met de automatiseerders van Zwitserleven, die het functioneel beheer uitvoeren", zegt de adjunct-directeur CMG Finance. "Wij zijn implementatiepartner. Wij nemen hier geen mensen over." Ook in de nabije toekomst is het de bedoeling dat de automatiseerders van Zwitserleven het functioneel beheer van nieuwe systemen blijven verzorgen.
Zwitserleven-gevoel
CMG en Zwitserleven kennen elkaar al vanaf 1969, toen de automatiseerder besloot de pensioenen van medewerkers bij deze verzekeraar onder te brengen. Topman Cor Stutterheim dook later zelfs op in de bekende advertentiecampagne waarbij hij zijn ‘Zwitserleven-gevoel’ etaleerde. Begin ’98 werd CMG IT-partner van de verzekeraar, omdat het naar eigen zeggen een brug weet te slaan tussen verzekeringsproducten en ICT-oplossingen. De samenwerking bevalt beide partijen kennelijk zo goed dat er een kleurenbrochure over is uitgebracht: Het dubbelgevoel van Zwitserleven en CMG. "Er gaan meer dingen goed dan waar je weet van hebt in IT-land", constateert Uit de Bosch van CMG droogjes.