Managed hosting door True
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Assen geeft antwoord met ArcGIS

Dit artikel delen:
Assen geeft antwoord met ArcGIS

Gijsbert Pap van de gemeente Assen werkt graag met Arcgis van Esri.

Wie wil er niet meteen informatie kunnen vinden? Burgers willen steeds meer meebeslissen en meedenken over het beleid, ervaart de gemeente Assen. Daarvoor is een goede informatie-voorziening cruciaal. Gijsbert Pap, geo-adviseur bij de gemeente Assen, onthult hoe Assen met Arcgis-informatieproducten invulling geeft aan het communiceren van overheidsinformatie richting burgers en bedrijven.

Tot twee jaar geleden werkte Gijsbert Pap met geo-informatie in een viewer met oneindig veel kaartlagen. 'Er stond te veel informatie bij elkaar. Dat leidt tot zoeken naar de juiste informatie in een grote hooiberg. We moeten de juiste informatie overbrengen, zodat mensen gerichter informatie kunnen zoeken en vinden.' De geo-adviseur nam zelf het initiatief voor het gebruik van Arcgis Online en pionierde intern met zijn ideeën. 'Overheidsinformatie is gemeengoed geworden, waaronder ook geo-informatie. Ik vind dat geo-informatie voor iedereen toegankelijk moet zijn. Dit geldt voor mijn collega’s, maar ook voor onze burgers en bedrijven.' Pap zocht daarom een snelle en eenvoudige oplossing, die geheel afgestemd is op doelgroepen. 'Zo willen we de burgers nog meer deelgenoot maken van hun stad Assen.'

Meteen open data

Esri Nederland biedt met Arcgis Online gemeenten de mogelijkheid om datasets beschikbaar te stellen, hier meteen open data van te maken en de maatschappij pro-actief te informeren via een portaal met gerichte informatieproducten. 'Een geo-team bestaat bij ons uit gegevensbeheerders, niet uit traditionele tekenaars. Arcgis sluit daarop aan door de open structuur, toegankelijkheid van de data en de krachtige gis-functionaliteit.'

Inmiddels biedt de gemeente Assen meer dan 110 verschillende informatieproducten aan voor hun burgers en bedrijven via hun portaal . Dit varieert van kaarten over rioolhuisaansluitingen, ondergrondse containers voor huisvuil, strooiroutes, vuilnisophaalroutes, grasmaairoutes tot luchtfoto’s en beleidstukken. 'De kaarten in het portaal roepen herkenning op, het is visueel aantrekkelijk, maar ook overzichtelijk. Het leidt tot interactie.'

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2015-12-24T10:36:00.000Z externe partij
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.