ICT in ziekenhuizen is ook zorg voor verzekeraars

Deel premieverhoging bestemd voor automatisering

Dit artikel delen:

Een substantieel deel van de premieverhoging die de zorgverzekaars voor volgend jaar voorstellen, wordt gebruikt voor ICT-investeringen in ziekenhuizen. Onder meer het invoeren van de zorgpas vraagt aanpassing van de administratieve systemen. Dit verklaarde Willem Bontje, algemeen directeur van de branchevereniging Zorgverzekeraars Nederland.

Bontje sprak op het congres De Zorgrevolutie dat Cap Gemini Ernst & Young vorige week in het Circustheater in Scheveningen organiseerde. Hij pleitte voor meer transparantie in het zorgaanbod. Die transparantie is volgens Bontje te bereiken door meer marktwerking toe te staan en door het gebruik van ICT. "Die transparantie is er eigenlijk op geen enkel terrein. Niet in de relatie tussen de verzekerden en zijn verzekeraar, noch in zijn relatie tot de zorgaanbieders, noch in de relatie tussen de zorgverzekeraar en de zorgaanbieder. ICT kan hierin op een aantal manieren verandering in aanbrengen, omdat door het gebruik van ICT de informatie en de communicatie tussen de spelers beter kan verlopen", aldus Bontje die wees op het Zorgpas-initiatief en de komst van een Zorgportaal.

Zorgpas

Begin volgend jaar start in de regio Eemland een proef met een zorgpas. In de omgeving van Amersfoort krijgen 400.000 mensen een pas waarop zich een chip bevindt die een set van identificerende en administratieve gegevens bevat. Het moet het begin zijn van een landelijk dekkend netwerk waarbinnen verzekeraars, ziekenhuizen, huisartsen, apothekers, tandartsen, fysiotherapeuten en specialisten gegevens over patienten kunnen gaan uitwisselen. Op de chip moet uiteindelijk ook een uniek Zorg Identificatie Nummer (ZIN) komen. Hiervoor pleitte Eelco Brinkman onlangs als voorzitter van het IPZ (InformatiePlatform Zorg).
"De vraag is nu niet meer of we in Nederland met een Zorgpas gaan werken, maar wanneer de pas wordt ingevoerd. De grootste hobbel is het aanpassen van de administratieve systemen van de deelnemers", meent Bontje die ervan uitgaat dat de inrichting van een Zorgportaal ook bijdraagt tot meer transparantie. In het begin van het jaar heeft de Raad voor de Volksgezondheid geadviseerd om te komen tot zo'n 'gecontroleerde' zorgportaal. Het initiatief dat de koepel van zorgverzekeraars en patiëntenorganisaties vervolgens zijn gestart, is overgenomen door het ministerie van VWS. Er wordt al enkele maanden gewacht op een brief van dit departement waarin zijn standpunt hierover staat vermeld. Die reactie wordt volgende maand verwacht. Bontje laakt de traagheid van het ministerie en zegt het te betreuren dat de consument zolang op een zorgportal moet wachten.

Verzekerde betaalt

"Op zo'n Internetsite moet betrouwbare informatie voor de consument komen. Ook moet het mogelijk worden om Internetdokters en medische informatiebronnen te raadplegen en te chatten", aldus Bontje die er geen twijfel over laat bestaan dat het uiteindelijk de verzekerden zijn die de investeringen in de ICT zullen betalen. Een substantieel deel van de voorgestelde premieverhoging zal daarvoor worden gebruikt. Volgens Bontje heeft de zorgsector in het algemeen een forse inhaalslag nodig om efficiencyverbeteringen met behulp van ICT door te voeren. Hij vindt het gerechtvaardigd om die kosten aan de premiebetalers door te belasten.
 
Weinig ziekenhuizen op Internet
 
In Nederland wordt nog weinig gebruik gemaakt van de mogelijkheden van Internet voor de gezondheidszorg. Zo heeft slechts een derde van de Nederlandse ziekenhuizen een website onder eigen naam. Op die website is voornamelijk informatie over bezoek- en spreekuren en bereikbaarheid te vinden. Dit blijkt uit een onderzoek van Ernst & Young en Cap Gemini Ernst & Young.
Het onderzoek, dat in augustus is afgesloten, is uitgevoerd onder 121 Nederlandse ziekenhuizen. Maar enkele ziekenhuizen hebben een website waarop patiënten relevante informatie kunnen vinden; slechts een derde heeft bijvoorbeeld een website onder eigen naam. De meeste ziekenhuizen verstrekken louter informatie over bereikbaarheid en bezoek- of spreekuren. Maar een kwart van de ziekenhuizen biedt via de website informatie over openstaande vacatures of wachttijden. Het maken van een afspraak via Internet is vrijwel onmogelijk; de onderzoekers konden niet meer dan één ziekenhuis vinden met deze digitale faciliteit. Het Oogziekenhuis Rotterdam (http://www.oogziekenhuis.nl) kwam met een rapportcijfer van 6,7 als beste uit de studie naar voren, gevoolgd door het Nederlands Kanker Instituut (http://www.nki.nl) en het Academisch Ziekenhuis Nijmegen St Radboud (http://www.azn.nl).

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2000-10-20T00:00:00.000Z Cok de Zwart
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.