Lag in 2021 de gemiddelde bruto winstmarge per product, na aftrek van alle variabele kosten, nog op 21,7 procent, inmiddels is dat gedaald naar 19,2 procent. Een daling van 2,5 procentpunt, ofwel 11,5 procent.
“Daarbij zien we ook dat de online verkopen als geheel niet groeien dit jaar. Op individueel niveau is het voor webwinkels nog wel mogelijk omzetstijgingen of kostenbesparingen te realiseren, maar voor de sector als geheel leidt de margedruk onvermijdelijk óók tot lagere winsten”, aldus Kevin van der Eijk, oprichter van FiveX.
De rap verslechterde euro-dollarkoers speelt hier sinds het tweede kwartaal van het jaar een grote rol in, omdat veel van de inkoop in dollars wordt afgerekend, terwijl de verkopen in euro’s plaatsvinden.
Consument kritischer: vooral grote, niet-noodzakelijke aankopen worden uitgesteld
De door inflatie geplaagde consument is bovendien kritischer geworden op de grotere luxe-aankopen, getuige de verrichte zoekopdrachten van consumenten op de grootste webwinkelplatforms. Zo is de interesse in de aanschaf van bijvoorbeeld nieuwe airpods (-35%) of een keukenmachine (-30%) sterk afgenomen. Wanneer deze luxeproducten ook veel energie verbruiken, zoals terrasverwarmers (-40%) loopt de interesse nog verder terug. Met de heropende economie zijn dergelijke grote uitgaven voor in en rond het huis ook minder noodzakelijk geworden.
De interesse in dure, maar noodzakelijke producten waarvan een zuinigere variant kan worden aangeschaft, zoals wasmachines, blijft op peil (0%). Producten waarmee bespaard kan worden, zoals een elektrische kachel (+350%) of energiemeter (+175%), zitten daarentegen juist sterk in de lift.
Van der Eijk: “Het wordt voor webwinkeleigenaren nog belangrijker in te spelen op ontwikkelingen aan zowel de (inkoop)kostenkant, als aan de vraagzijde. De vette jaren zijn voorlopig eventjes voorbij.”
Onderzoek onder 500 webshops
Het onderzoek met betrekking tot de winstmarges is uitgevoerd onder 500 aangesloten middelgrote webshops met gemiddeld 500 tot 10.000 maandelijkse bestellingen. De trenddata zijn verkregen aan de hand van gebruikersdata van het verkoopplatform van Bol.com en Google Shopping. De verkopers van kleding zijn buiten het onderzoek gelaten.
FiveX biedt een business management tool voor e-commerce verkopers op onder andere Bol.com, Amazon en WooCommerce, waarmee verkopers efficiënt sturing kunnen geven aan hun onderneming.
Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn: