Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

FiveX: ‘Winstmarges webshops onder druk’

1 december 20223 minuten leestijdData & AI

De omzetten op Black Friday waren goed, maar de winstmarges van de webshops staan onder druk. Terwijl de kosten voor webshops oplopen, door onder andere hogere inkoopprijzen en stijgende advertentiekosten, daalt de koopkracht van de consument. Webwinkels kunnen hun stijgende kosten niet volledig doorberekenen waardoor de winstmarges dalen, met ruim 11,5 procent in 2022, zo blijkt uit cijfers van FiveX, aanbieder van een businessmanagementtool voor verkopers op online marktplaatsen.

Lag in 2021 de gemiddelde bruto winstmarge per product, na aftrek van alle variabele kosten, nog op 21,7 procent, inmiddels is dat gedaald naar 19,2 procent. Een daling van 2,5 procentpunt, ofwel 11,5 procent.

“Daarbij zien we ook dat de online verkopen als geheel niet groeien dit jaar. Op individueel niveau is het voor webwinkels nog wel mogelijk omzetstijgingen of kostenbesparingen te realiseren, maar voor de sector als geheel leidt de margedruk onvermijdelijk óók tot lagere winsten”, aldus Kevin van der Eijk, oprichter van FiveX.

De rap verslechterde euro-dollarkoers speelt hier sinds het tweede kwartaal van het jaar een grote rol in, omdat veel van de inkoop in dollars wordt afgerekend, terwijl de verkopen in euro’s plaatsvinden.

Consument kritischer: vooral grote, niet-noodzakelijke aankopen worden uitgesteld

De door inflatie geplaagde consument is bovendien kritischer geworden op de grotere luxe-aankopen, getuige de verrichte zoekopdrachten van consumenten op de grootste webwinkelplatforms. Zo is de interesse in de aanschaf van bijvoorbeeld nieuwe airpods (-35%) of een keukenmachine (-30%) sterk afgenomen. Wanneer deze luxeproducten ook veel energie verbruiken, zoals terrasverwarmers (-40%) loopt de interesse nog verder terug. Met de heropende economie zijn dergelijke grote uitgaven voor in en rond het huis ook minder noodzakelijk geworden.

De interesse in dure, maar noodzakelijke producten waarvan een zuinigere variant kan worden aangeschaft, zoals wasmachines, blijft op peil (0%). Producten waarmee bespaard kan worden, zoals een elektrische kachel (+350%) of energiemeter (+175%), zitten daarentegen juist sterk in de lift.

Van der Eijk: “Het wordt voor webwinkeleigenaren nog belangrijker in te spelen op ontwikkelingen aan zowel de (inkoop)kostenkant, als aan de vraagzijde. De vette jaren zijn voorlopig eventjes voorbij.”

Onderzoek onder 500 webshops

Het onderzoek met betrekking tot de winstmarges is uitgevoerd onder 500 aangesloten middelgrote webshops met gemiddeld 500 tot 10.000 maandelijkse bestellingen. De trenddata zijn verkregen aan de hand van gebruikersdata van het verkoopplatform van Bol.com en Google Shopping. De verkopers van kleding zijn buiten het onderzoek gelaten.

FiveX biedt een business management tool voor e-commerce verkopers op onder andere Bol.com, Amazon en WooCommerce, waarmee verkopers efficiënt sturing kunnen geven aan hun onderneming.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    AchtergrondData & AI

    ISO 42001 veelbelovend als standaard voor verantwoorde ai

    Maersk containerschip in de Rode Zee
    ActueelData & AI

    Verbetering nodig bij Digitale Infrastructuur Logistiek

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    ActueelData & AI

    IBM investeert miljarden in VS

    vrouw maakt foto van fiets met ai-tool
    ActueelData & AI

    Deze ai-tool checkt de prijs van koopjes op koningsdag

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs