Niet lang geleden werd er door merken voor iedere vraag een ander bureau aangesproken. Zo lag de creatie van een radiocommercial in handen van een reclamebureau en de media-strategie werd keurig gedaan door een mediabureau. Op online marketing gebied is echter een trend waarneembaar dat steeds meer diensten door merken zelf wordt gedaan, mede dankzij slimme SaaS-marketingtools. Voor ‘offline media’ zoals radio en tv moesten kleinere merken tot vandaag zelf de boer op.
Klassieke mediabureaus
Was het dan allemaal zo slecht geregeld? Consultant Agnes Kiela: “Het oude model werkt prima voor merken met een budget van €100.000 of meer. Maar merken met een budget tussen de €10.000 en €30.000 vallen bijvoorbeeld tussen wal en schip. Voor zo’n budget kan een 'klassiek' mediabureau wellicht net een mediaplan opstellen. Gevolg: kleine merken kopen zelf wat in voor de hoofdprijs en regelen nog ergens snel een spotje. Door de magie van radio denkt men nog wel eens dat iedere radiospot direct voor enorme omzetstijging kan zorgen.”
Impactvol vanaf €10.000
De vraag komt op waarom VoiceCowboys dan wél goedkoper kan werken en haar media-adviezen zelfs gratis kan weggeven. Kiela: “Heel simpel. Wij hebben kant-en-klare formats van onze sterkste en efficiëntste mediaplannen gemaakt. Bewezen effectief én betaalbaar. Deze zijn afgestemd op de iets kleinere maar landelijk opererende doelgroep, denk bijvoorbeeld aan webshops. Hierdoor kunnen wij al landelijk impactvol zijn vanaf €10.000 of zelfs minder, want we hoeven niet steeds een campagne en mediaplan vanaf scratch te schrijven.”
Opvallen in 5 seconden
Dat branding en mediastrategie jarenlang altijd separaat werd geregeld vindt nieuwkomer Kiela bijzonder: “Sommige boodschappen kunnen wij zó opvallend maken, dat een 5 seconden commercial mogelijk is waar iedereen over praat. Aangezien reclamezendtijd nog altijd per seconde wordt verkocht, hoef ik niemand uit te leggen wat de besparing is ten opzichte van een standaard 20 seconden spot. Dat heeft ook direct invloed op hoe slim je de mediastrategie kunt voeren.”
Creatie voor underdogs
Creatie en strategie zijn volgens VoiceCowboys elkaars BFF’s: “In de hoofdstad is Mediabureau Amsterdam - vaak voorzien van een hippe naam - nooit ver weg. Maar je kunt op papier nog zo’n sterk mediaplan laten maken, zonder sterke creatie is kostbare zendtijd weggegooid geld. Ik denk dat we met onze focus op ‘slimme’ radiocommercials en mediaplannen voor underdog merken een mooie aanvulling zullen zijn op de bestaande kleine mediabureaus in Nederland.”
Eerder bericht: Engelse voice-overs ook in Nederland gewild
Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn: