Van klassikaal lesgeven naar online educatie. Van de ene dag op de andere moesten docenten overschakelen naar een hele andere manier van lesgeven; het digitaal onderwijs. Niet voor elke docent verliep dit even soepel. Wat ging er mis en wat hebben we er van geleerd?
Technische problemen in bestaande systemen kwamen aan het licht en ook een groot gedeelte van de leerstof bleek niet voor digitaal onderwijs geschikt. Daarnaast de problemen met online- toetsen en tentamens. Toch bleek bij een aantal scholen dat bepaalde vakken zich prima lenen voor de online lesmethode. Dit geeft opties maar ook uitdagingen voor de toekomst want er is ook goed nieuws door deze crisis
Geautomatiseerd leren aantrekkelijk maken
Een groot deel van het onderwijs bestaat uit oefenen. Veel oefenen, eindeloos herhalen om zo te automatiseren. Met name bij een aantal taal- en rekenvaardigheden. En juist deze vaardigheden blijken de laatste jaren steeds lastiger te doceren in klassikaal verband. Tijd dus voor softwarepakketten waarmee scholieren en studenten op een individuele, speelse en creatieve manier deze basisvaardigheden eindeloos kunnen oefenen. Een uitdaging voor de ICT branche? Waarschijnlijk heeft de gaming-industrie op dit gebied heel wat te bieden en weet zij hoe ze de aandacht van deze doelgroep kunnen vasthouden.
Zijn er dan nog geen computergestuurde onderwijspakketten op de markt? Jawel maar nog niet genoeg en/of onvoldoende professioneel. Tenslotte had het onderwijs anders direct om kunnen schakelen naar digitaal. Gestopt met gamen is de jeugd tenslotte niet tijdens de corona crisis.
Wat betekent dit voor scholieren?
Net als bij bedrijven hebben we op met name mbo en hbo voorlopig, door de nog steeds geldende maatregelen voor onderwijs, te maken met meer online lessen. De 1,5 meter regel zorgt er voor dat nog maar een deel van de leerlingen tegelijk op school kan zijn. Prioriteiten worden de praktijkvakken. Theorie kan (deels) vanuit huis. Dit betekent dat de laptop of iPad voor leerlingen nog belangrijker zullen worden. De gewone rugzak wordt verruild door een laptoptas 17 inch of een plevier of fjallraven rugzak waarin je niet alleen je laptop maar ook aantekenmateriaal mee kunt nemen. De tas wordt je online klaslokaal waardoor je zowel thuis, op school of bij vrienden kunt leren want een deel van je lessen zul je naar alle waarschijnlijkheid niet meer op school gaan volgen.
Wat betekent dit voor de ICT-branche
Er zijn een aantal goede redenen die er voor pleiten dat scholen meer gebruik zouden moeten maken van ICT-bedrijven. Als eerste zagen we de laatste jaren de ICT-docenten verdwijnen. Jammer want bij leerlingen valt nog veel extra winst te behalen op ICT-vaardigheden (behalve als het gaat om gamen). Ook weten we dat je voor het aanbieden van goede ICT-producten voldoende schaalgrootte nodig hebt, een bedrijf moet dus voldoende scholen als klant hebben om te kunnen renderen. Daarmee sluiten we niet uit dat ICT-bedrijven middelgroot of zelfs klein kunnen zijn of blijven, door zich te richten op een hele specifieke deelmarkt.
Nu er meer aan het licht komt waar de onderwijsstellingen kampen met hiaten, is er voor de ICT-branche een kans hier in te springen. Maar een bloeiende bedrijfstak van kleine en middelgrote bedrijven die in een diversiteit aan ICT-lespakketten aan kan bieden zodat er ook een keuze is voor onderwijsinstellingen, kan alleen ontstaan wanneer onderwijsinstellingen worden verplicht een deel van het budget hiervoor en extern te besteden. Een weg nog te gaan maar de bal is aan het rollen. Wie weet wordt de Coronacrisis later in de geschiedenisboeken herinnerd als de aanleiding voor een omslag in het onderwijs.