Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Corona geeft ICT nieuwe kansen

De totale impact van de coronacrisis is nog altijd niet ten volle te bevatten. Wel weten we inmiddels dat de invloed heel wat groter is dan we die eerst dagen konden vermoeden. En dat geldt niet alleen voor ons land. Waarschijnlijk kunnen we pas over een paar jaar een goede inschatting maken op de gevolgen. Dat er veranderingen zijn, dat is wel duidelijk en de ICT branche had het drukker dan ooit.

Weken lang thuis zijn, vroeg om creatief denken en handelen. Meer thuis gaf niet alleen meer tijd voor familie maar ook in huis en tuin werden klussen opgepakt en afgemaakt. Thuis werd door het telewerken niet alleen je nieuwe werkomgeving, je schoolklas maar ook je sportschool, je kroeg, je restaurant en ga zo maar door. Skype en zoom werden het nieuwe “meeten” en diverse apps gaven uitkomst in digitaal ontmoeten.

 

Omdenken

De omslag die veel mensen trof, was de omslag van kantoor naar het massaal telewerken. Dat vroeg om omdenken, meer en betere verbindingen, continue inloggen, delen en vooral beveiligen van data. Nog steeds wordt gevraagd om daar waar het kan, te blijven telewerken. In (grote) ondernemingen zien we deze omslag ook voor de toekomst steeds duidelijkere vormen aannemen en zelfs waar op afstand werken voorheen geen optie was, wordt het nu verplicht. Het kantoor krijgt een nieuwe functie, de ICT afdelingen en medewerkers nieuwe uitdagingen en meer dan genoeg werk.

 

Ook  in het onderwijs zien we een verschuiving. Vakken als taal en rekenen blijken goed geschikt om van klassikaal naar online te verschuiven waardoor er meer ruimte komt op scholen voor de praktijklessen want nog altijd hebben scholen te kampen met veel nieuwe regels. Een uitdaging aldaar op ICT vlak waar de kansen zowat voor het oprapen liggen.

 

Bestellen in plaats van er op uit

Daar waar veel restaurants, kroegen, bioscopen, schouwburgen, theaters en ga zo maar door, in de problemen kwamen of zelfs moesten sluiten, ging de online branche in een sneltreinvaart. Nog meer werden er films gedownload, muziek geluisterd maar bovenal werd veel online geshopt. Niet overal was het stil. Supermarkten hadden bij het bijvullen handen te kort, met name in de eerste weken. In de eerste weken door paniek maar ook later omdat het thuis extra gezellig werd gemaakt in plaat van er op uit te trekken. Menig restaurant schakelde om naar bezorgen want de overwinning zat in inspringen op de anders vragende markt. Nog nooit waren er zoveel restaurants met een website of bestelmogelijkheid. Van snacks tot nu ook complete 3, 4 of 5 gangen diners.

Met het niet of beperkt naar de winkels kunnen gaan, kwam er in de online shopping een piek. Daarmee hadden vervoerders het drukker dan ooit en ook de al bestaande online shops deden goede zaken. Maar hoe zit het met de lokale winkels? Gaan we weer terug naar de winkel of zijn we gewend aan online bestellen? In eerste instantie gedwongen maar nu ook het voordeel van het gemak? Een grote markt voor de ICT is dan ook het goede van beide combineren voor de kleine lokale ondernemer die de kennis op online ondernemen (nog) niet in de vingers heeft en het zwaar heeft in deze tijd.  Kansen dus te over… voor de ICT bedrijven die meer kunnen en de link kunnen leggen tussen deze nieuwe vraag en het ICT aanbod

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-07-01T16:00:08.000Z 24 marketing bv
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.