Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Nederlander mist menselijk contact en interactie tijdens virtuele les

23 december 2020Carrière

Bijna 90 procent (87%) van de Nederlanders mist menselijk contact en interactie tijdens een virtuele les. Dit blijkt uit een onderzoek van de Bit Academy, de vernieuwende peer-to-peer opleiding voor ICT-onderwijs. Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van de huidige COVID-19 maatregelen en verricht door MultiScope onder meer dan 1000 Nederlanders.

Uit het onderzoek blijkt dat 44,4 procent van de Nederlanders regelmatig een virtuele les volgt. Naast menselijk contact en interactie, heeft 38 procent last van concentratieproblemen. Dit is niet vreemd gezien deelnemers die lessen vanuit huis volgen vaak last hebben van externe prikkels, zoals social media en familieleden die thuis zijn. Daarnaast wil 11 procent zichzelf kunnen controleren en evalueren tijdens een virtuele les. Uit het onderzoek blijkt dat 16 procent van de Nederlanders een virtuele les graag in eigen tempo wil afronden terwijl dit niet altijd mogelijk is. Andere deelnemers (8 procent) gaven aan dat ze juist individuele opdrachten missen. 

Volgens de Bit-Academy onderstreept dit onderzoek dat reguliere onderwijsmethodes vaak niet goed zijn afgestemd op de technologie, waardoor studenten interactie en menselijk contact missen. Bij virtueel onderwijs is een meer hybride lesmethodiek nodig, waarbij het onderwijs op verschillende locaties kan worden verzorgd. Studenten krijgen hierdoor de mogelijkheid om zelf te bepalen hoe hun onderwijstraject eruit ziet. Bovendien krijgen ze meer keuze waar ze willen studeren, zonder dat reistijd een belemmering vormt. Daarentegen zullen docenten, die volgens een hybride model werken, meer met data werken, meer analyses verrichten en meer als coach optreden. 

“Hoewel COVID-19 onderwijsinstellingen heeft gedwongen om te kijken naar nieuwe technologie, wordt er over het algemeen genomen nog niet goed gekeken hoe technologie aansluit op reguliere lesmethodieken. Hierdoor missen studenten of deelnemers vaak interactie en menselijk contact. Onderwijs op basis van een peer-to-peer of hybride model heeft een meer agile aanpak, waardoor het betere aansluiting vindt met nieuwe technologie,” aldus Dennis Berkhof, mede-oprichter van de Bit Academy. “Daarnaast is het belangrijk dat onderwijsinstellingen gespecialiseerde technologie gebruiken, waardoor docenten en leerlingen beter met elkaar kunnen communiceren. Goede tools om les te geven bevatten niet alleen de mogelijkheid om te videobellen met een groep, maar moeten docenten ook de mogelijkheid geven om randzaken te automatiseren. Op deze manier kunnen docenten bijvoorbeeld zien welke student aanwezig is en welke modules de student heeft afgerond. Daarnaast moet een tool ook interactie van student naar student bevorderen, op deze manier kunnen studenten feedback geven aan elkaar. Kortom, technologie moet onderdeel worden van het leerproces.”

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Kort: Gezamenlijke editie ICT&Logistiek en Logistica Next, opnieuw reorganisatie bij Microsoft (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: Paul Broekhuizen leidt Fsas Benelux, Brink Software verkocht (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: Brunel viert 50ste verjaardag, Wortell wint gunning veiligheidsregio (en meer)

    ActueelSecurity & Awareness

    Vaarwel C++ en C: VS zetten in op memory safe-programmeertalen

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelCarrière

    Kort: reorganisatie bij TomTom, investeringen in ai betaalt zich snel uit (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs