Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Samenwerken met internationale collega’s, dat doe je zo

Als IT'er zou het maar zo kunnen dat je veel moet samenwerken met mensen die uit alle hoeken van de wereld komen. Zo’n internationaal team presteert over het algemeen minder goed of juist een stuk beter dan de ‘reguliere’ teams. In de meeste gevallen zit er helemaal niets tussen in. Een internationale groep zal dan ook pas zeer succesvol zijn als je het voor elkaar krijgt om de diversiteit te benutten. Hoe je dit doet? Nou, met de tips hieronder natuurlijk!

Maak afspraken over de internationale samenwerking

Het is slim om al vroeg in de samenwerking afspraken te gaan maken. Dit is bij een internationaal team nog een stuk belangrijker dan bij de normale teams, wat met name komt doordat je elkaar minder zult zien en spreken in de meeste gevallen. De afspraken gaan over de werkprocessen, de vergaderingen, de manier van communiceren, de punctualiteit, et cetera. Ook kan er mogelijk een afspraak gemaakt worden met een vertaalbureau. Dit bedrijf kan elk document vertalen in de talen van de internationale teamleden. Dit kan zeer nuttig zijn als bijvoorbeeld niet iedereen even goed Engels spreekt. De documenten in eigen taal zijn dan natuurlijk een uitkomst. Ook moet er besproken worden hoe de diversiteit van de teamleden meer benut kan worden in de taak- en rolverdeling. 

Creëer begrip voor de culturele achtergronden

Als je in een team zit met Nederlanders, Chinezen en Brazilianen bijvoorbeeld dan zal het al snel opvallen dat de mensen uit ons eigen land meestal als enige op tijd zijn. Dit kan natuurlijk voor irritatie zorgen. Het kan zelfs leiden tot vertraging van het project, wat niet de bedoeling is. Dit komt doordat we tijd in Noord-Europa en de Verenigde Staten zien als schaars. De taken worden hier efficiënt afgerond. In Zuid-Europa en Zuid-Amerika is tijd minder belangrijk, de relatie tussen de mensen staat hier namelijk centraal. Als er dan iets wat uitloopt is het geen probleem. De cultuur is in Azië juist reactiever. Alhoewel afspraken en procedures belangrijk zijn in dit continent, moet de manager ermee komen. Je moet dus begrip hebben voor de verschillen in de culturele achtergronden van je internationale team. 

Denk aan de verschillende communicatiestijlen

In een team vol met internationale werknemers zul je al snel ervaren dat er grote verschillen in de communicatie van je collega’s zijn. Met name de mate van directheid in de communicatie kan heel erg variëren tussen de internationale teamleden. Natuurlijk kan dit voor wederzijdse irritatie en zelfs vooroordelen zorgen, wat je zeker niet moet willen. Bovendien bestaan er binnen de landen uiteraard ook nog persoonlijke verschillen in hoe iemand communiceert met anderen. Het is verstandig om deze verschillen niet alleen inzichtelijk te maken, maar ook ze te bespreken met de rest van je team. Probeer dit op een ongedwongen manier te doen. Dit is slim aangezien het natuurlijk best spannend is om hierop te praten. Daarnaast kan het in de meeste gevallen ook nuttig zijn om je teamleden wat communication skills bij te brengen, waar ook jij gebruik van kunt maken.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-12-24T16:37:17.000Z Twenty Four Webvertising
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.