Fysieke verkoop
We beginnen met de ‘traditionele’ manier van verkoop, namelijk fysieke verkoop. Denk aan de verkoop van producten in een winkel, op een markt of op een andere verkoopplek waar mensen langs kunnen komen. Digitaal betalen is daarbij de wens voor de meeste klanten. Zorg dus dat je een goed pinapparaat hebt, waarmee betalingen snel en veilig kunnen worden gedaan. Een mobiel pinapparaat is handzaam, en kan altijd en overal worden gebruikt. Dat is dus wel zo praktisch. Op die manier neem je je bedrijf overal mee naartoe! Ook voor jou als ondernemer zijn digitale betalingen prettig, aangezien je deze betalingen goed kunt bijhouden en analyseren.
Online verkoop
Tegenwoordig is online verkoop uiteraard ook erg gebruikelijk. Spring hierop in! Je kunt fysieke verkoop en online verkoop vaak prima combineren, of juist kiezen voor enkel online verkoop. Zeker als je bedrijf wat groter groeit, zijn beide opties mogelijk. Maak een gratis webshop: een belangrijk startpunt om met de online verkoop aan de slag te gaan. Online verkoop heeft verschillende voordelen. Zo kunnen klanten 24/7 aankopen doen. Je hoeft je niet aan openingstijden te houden, zoals met een fysieke winkel het geval is. Ook kun je eenvoudig informatie bieden, in de vorm van productfoto’s en -omschrijvingen. De klant kan thuis vanaf de luie stoel moois bestellen, waarna het product naar hem of haar toekomt. Daarmee bied je je klanten uiteraard ook een stuk service.
Acties organiseren
Het organiseren van acties kan je verkoop stimuleren. Let wel: je wilt uiteraard niet steeds maar korting bieden of producten weggeven, het is zaak om hier een balans in te vinden. Wel kan het de aandacht trekken van (potentiële) klanten. Geef bijvoorbeeld korting op de eerste aankoop. Of organiseer winacties via social media. Geef de eerste producten gratis weg bij de lancering van een nieuwe collectie: wie het eerst komt, het eerst maalt. Er zijn allerlei manieren te bedenken.
Marketing vergroot verkoop
Besteed tijd en aandacht aan marketing. Hiermee bereik je mensen! Van posters en flyers tot advertenties op social media en zoekmachines: er zijn uiteenlopende middelen om aan te denken. Als je het echt goed wilt aanpakken, start je met een doelgroeponderzoek. Wie zijn jouw ideale klanten en hoe kun je ze het best bereiken? Vervolgens richt je de juiste marketinguitingen in, die de klanten weten te overtuigen!
Klanten terug laten komen
Het is vaak eenvoudiger om klanten iets opnieuw te verkopen dan om nieuwe klanten te vinden. Bestaande klanten kennen je onderneming immers al. Zeker als ze tevreden zijn, is de kans vrij groot dat ze nog iets willen kopen. Richt je in je marketingplan daarom niet enkel op potentiële klanten, maar kom juist ook terug bij bestaande klanten. E-mailmarketing en social media marketing lenen zich hier uitstekend voor, mits je het op de juiste manier inzet. Hier kun je natuurlijk de hulp van professionals bij inschakelen.
Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn: