Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Nederlanders doen bijna nooit melding van valse sms-berichten

8 oktober 20213 minuten leestijdCloud & Infrastructuur

Uit onderzoek van G DATA, de innovatieve pionier op het gebied van IT-beveiliging, blijkt dat maar liefst 79 procent van de Nederlanders geen melding doet van valse sms-berichten. Het melding doen van valse sms-berichten en andere vormen van cybercrime is cruciaal omdat op deze manier onderzoek kan worden gedaan naar de daders. Alle aangiftes samen maken het mogelijk informatie te combineren en geven inzicht in de handelswijze van cybercriminelen. Hoe meer informatie, hoe groter de kans dat een onderzoek succesvol kan worden afgerond.

Uit het onderzoek, dat is verricht onder 1500 Nederlanders en Belgen, blijkt dat de meeste Nederlanders die een vals sms-bericht ontvangen weinig tot geen actie ondernemen. 52 procent wist alleen het bericht en 17,5 procent van de ontvangers doet zelfs helemaal niets. Opvallend is dat jonge mensen vaker geen actie ondernemen vergeleken met ouderen. Maar liefst 40 procent van de mensen tussen de 18 en 24 jaar doet helemaal niets, terwijl dit bij oudere doelgroepen (55+ jaar) slechts 11 procent is. Op de vraag of deelnemers een vals sms-bericht zouden herkennen is er ook een groot verschil. Van de jongeren en middelbare leeftijdsgroepen (18-44 jaar) denkt ruim 80 procent dat ze een vals sms-bericht zouden herkennen. Bij de oudere leeftijdsgroep (45+ jaar) is dit slechts 41 procent.

Aan de deelnemers is ook gevraagd hoeveel nep-sms berichten ze het afgelopen jaar hebben ontvangen. De meeste deelnemers (57%) hebben tussen de 1 en 4 berichten ontvangen, waarvan 34% tussen de 2-4 berichten en 22 procent één bericht. Sommige deelnemers kregen meer dan 4 valse sms-berichten, 16 procent ontving tussen de 5-10 berichten en 6 procent gaf aan dat ze meer dan 10 valse sms-berichten hebben ontvangen. Gelukkig waren er ook deelnemers (26%) die geen nep sms-bericht hebben ontvangen.

Bijna 20% gaf aan dat ze een nep-sms bericht (waarschijnlijk) niet zouden herkennen. De meeste nepberichten die de Nederlandse deelnemers ontvingen waren uit naam van een bank (61%), de post (55%), de Belastingdienst (29%), creditcard maatschappij (16%) of incassobureau (14%). In België lagen deze verhoudingen anders. Zij kregen de meeste berichten uit naam van de post (95%), bank (55%), of Belastingdienst (35%). Opvallend is dat de Belgische deelnemers (17%) meer valse sms-berichten over COVID-19 kregen. In Nederland ontving maar 4% van de deelnemers een dergelijke sms. 

“Nep sms-berichten zien we steeds vaker opduiken en zijn de perfecte tool voor een phishing aanval. De smartphone is tenslotte een onmisbare schakel in ons digitale leven en bevat veel kostbare data voor cybercriminelen. Toch onderstreept dit onderzoek dat we mobiele cyberrisico’s nog altijd flink onderschatten,” aldus Eddy Willems, security evangelist bij G DATA CyberDefense. “Met name voor organisaties is het cruciaal om de juiste beveiligingstechnologie te gebruiken en medewerkers continu te trainen op de risico’s. Daarnaast is het belangrijk om altijd aangifte te doen van nep sms-berichten en de organisatie waarvan de naam is misbruikt op de hoogte te stellen. Via fraudehelpdesk.nl is het mogelijk om aangifte te doen. Gebrek aan inzicht in de omvang van cybercriminaliteit maakt het immers moeilijker voor de politie en securitybedrijven om trends te herkennen en de daders op te sporen.” 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Europese Unie
    AchtergrondData & AI

    Wake-up call voor inkopers ai

    Vrouwe Justitia
    ActueelCloud & Infrastructuur

    VMware haalt bakzeil bij Haagse rechter om Rijkswaterstaat

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Overname E-Storage is voor PQR strategische zet in bescherming klantdata

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: PQR lijft E-Storage in, Fox-IT en Xerox it-partners van de Navo-top (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs