Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Informatieveiligheid afgenomen bij een derde van de gemeenten sinds corona

Dit artikel delen:

Flinke achterstanden (27%) bij gemeenten omdat er niet gewerkt kon worden zoals normaal

Sittard – Bij 36 procent van de gemeenten is de informatieveiligheid afgenomen door de COVID-19 crisis en het massale thuiswerken. 117 hogere ambtenaren binnen Nederlandse gemeenten zijn hierover ondervraagd in het Digitale Overheidsonderzoek: Gemeente 2030, van BCT Software, specialist in Enterprise Information Management, en iBestuur, het platform voor de i-overheid. Daarnaast zegt 18 procent dat de privacy van de burgers minimaal één keer in het geding is gekomen sinds de coronacrisis.     

Hinder en achterstanden door thuiswerken 

Naast de informatieveiligheid had de coronacrisis ook invloed op de continuïteit van het werk van de gemeenten. Ruim een kwart (27%) zegt dat er flinke achterstanden zijn opgelopen aangezien er niet zo gewerkt kon worden als normaal en 28 procent geeft aan dat er veel hinder is ondervonden in het werk, aangezien er op grote schaal thuisgewerkt moest worden.    

Verder zegt twee derde (62%) van de gemeenten bij aanvang van de coronacrisis nog niet ingericht te zijn geweest om volledig digitaal te werken. Inmiddels zegt 47 procent dit wel gerealiseerd te hebben. Daarnaast is digitalisering bij 60 procent van de gemeenten hoger op de agenda komen te staan.

“Als ik de resultaten bekijk, denk ik dat een groot deel van de respondenten de situaties waarin onzorgvuldig digitaal gehandeld werd niet heeft herkend”, concludeert Dimitri Palmen, directeur van BCT. “Zo zegt slechts 1 op de 5 dat minstens een keer de privacy van burgers in het geding is gekomen tijdens de COVID-19 crisis. Ik denk dat dit aan de voorzichtige kant is. We kennen allemaal de verhalen van medewerkers die stukken naar hun privé-mail sturen, om het vervolgens via een onbetrouwbare scan app op de smartphone te delen. Nu blijven dit soort incidenten vaak zonder grote gevolgen, maar waar het om draait is dat men alle richtlijnen loslaat omdat het ‘even niet anders kan’. Dat ‘even’ is nu toch al ruim een jaar en het is zorgwekkend dat dit niet de hoogste prioriteit krijgt binnen veel gemeenten. Laat de struisvogelpolitiek los en zorg dat er digitaal grote stappen worden gezet.”  

Over het onderzoek

Het 'Digitale Overheidsonderzoek: Gemeente 2030' van BCT is uitgevoerd in samenwerking met Markteffect in de periode eind 2020 en begin 2021. In totaal hebben 117 respondenten met een leidinggevende of managementfunctie bij een gemeente (lokale overheid) in Nederland aan het onderzoek deelgenomen. Het rapport is hier te downloaden.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-03-11T17:41:12.000Z BCT
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.