Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Virtual reality

Tekort VR-skills hindert zakelijke inzet

24 mei 2017 - 08:31ActueelCarrièreAvanade
Suzanne Martens
Suzanne Martens

Het Nederlandse bedrijfsleven onderzoekt de zakelijke toepassingen van virtual reality (vr), augmented reality (ar) en mixed reality (mr). Echter heeft minder dan de helft (44,6 procent) van de organisaties de benodigde capaciteiten en skills in huis om ermee aan de slag te gaan. Bovendien voelen bedrijven zich nog niet klaar om deze nieuwe technologieën te implementeren. Dat blijkt uit onderzoek van ict-leverancier Avanade.

Augmented reality (ar), virtual reality (vr) en mixed reality (mr) breken door in de entertainmentindustrie. Het Nederlandse bedrijfsleven zit echter nog in de beginfase van de toepassing van deze technologieën voor business-oplossingen. De grootste uitdagingen zijn het gebrek aan kennis van mogelijkheden in de markt (39,7 procent), het gebruik aan ervaring met implementeren (38,3 procent) en de softwareontwikkelmogelijkheden (35,1 procent).

3D-ontwikkelaars

Het Nederlandse bedrijfskeven vindt het moeilijk om de juiste mensen te vinden, vertelt Rob Bakkers, vr/ar/mr Lead binnen Avanade Nederland. ‘Voor de ontwikkeling van vr/ar/mr-toepassingen hebben bedrijven multidisciplinaire teams nodig. Niet alleen technische skills zijn belangrijk, maar ook bijvoorbeeld 3D-designers. Een ideale vr-ontwikkelaar heeft daarom een achtergrond in 3D-development of 3D-contentcreatie. Veel game-ontwikkelaars bezitten deze vaardigheid, maar dit type ontwikkelaar is schaars buiten de gamebranche.’

Het onderzoek toont aan dat één op de vijf organisaties het komende jaar de hoogste prioriteit aan de implementatie van ar/vr/mr geeft. De voorkeur gaat bij het Nederlandse bedrijfsleven uit naar virtual reality (55,4 procent), gevolgd door mixed reality (53,3 procent). Iets minder dan de helft (49,5 procent) geeft de prioriteit aan augmented reality. Er wordt door 38,5 procent geëxperimenteerd met vr en 38,5 procent probeert ar uit. Ruim een kwart (26,2 procent) test de mogelijkheden van mixed reality.

Intern of extern

Bedrijven verwachten dat de technologie voordeel biedt richting externe partijen en klanten, zoals hogere klanttevredenheid. Dat is reden dat de meerderheid van de Nederlandse bedrijven ar, vr en mr ontwikkelt voor klanten. Intern gerichte-toepassingen, zoals voor de medewerkers (35,8 procent) en een effectieve bedrijfsvoering (28 procent), komen op de tweede en derde plek.

Gebrek aan ambitie

Eerder deze maand publiceerde de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM) een marktverkenningsrapport naar ar/vr. Zij concludeert dat ar/vr-ontwikkelaars meer focus en ambitie moeten laten zien om het groeikapitaal aan te trekken dat zij nodig hebben om hun potentieel optimaal te ontplooien. Zo niet dan zal de ontwikkeling van deze jonge markt er onder lijden.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    virtual reality in het onderwijs
    ActueelFinanciële dienstverlening

    Groei VR/AR-markt bedreigd door gebrek aan ambitie

    Virtual reality
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    ‘Virtual reality wacht nog steeds op killer-app’

    Oculus Rift
    ActueelCloud & Infrastructuur

    VR-game helpt bij onderzoek naar dementie

    virtual reality in het onderwijs
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Forrester: VR-adoptie laat op zich wachten

    Solliciteren
    ActueelCarrière

    Meer vacatures voor C#- en Python-ontwikkelaars

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs