We leven al geruime tijd in een compleet digitale maatschappij. In het zakenleven verloopt veel communicatie via digitale kanalen, de marketing wordt hoofdzakelijk via digitale kanalen gevoerd en ook in het privéleven hebben de digitale kanalen een belangrijke rol ingenomen. De verwachting is dat dit in de toekomst alleen maar verder toe gaat nemen, aangezien het internet nooit stil staat.
Als je zelf een onderneming hebt, is het hierdoor belangrijk om te blijven schakelen. Je moet je continue aan nieuwe veranderingen aanpassen, waardoor je continue de beste prestaties kunt behalen. Om jouw bedrijfsvoering te blijven verbeteren, is het aan te raden om met verschillende software programma’s aan de slag te gaan.
Meerdere software programma’s zijn tegenwoordig van onmisbaar belang voor elk bedrijf. Met dank aan deze programma’s ben je niet alleen in staat om nú de beste prestaties te leveren, maar ben je ook nog eens in staat om jouw onderneming mee te laten bewegen met de nieuwe veranderingen. Maar, welke software programma’s zijn nou écht van cruciaal belang? Welk softwareprogramma heb jij – en heeft elk bedrijf – hard nodig? Wij bespreken de vijf belangrijkste software programma’s voor elk bedrijf in dit artikel!
1. Boekhoudsoftware
Voor elke onderneming is goede boekhoudsoftware van cruciaal belang. Met de juiste boekhoudsoftware ben je in staat om altijd het overzicht over de financiële status te behouden. Je voorkomt dat rekeningen te lang open staan, je verstuurt makkelijk facturen naar je klanten en je stelt ook nog makkelijk offertes op.
Dankzij hoogwaardige boekhoudsoftware ben je bovendien een stuk minder tijd kwijt aan de boekhouding. Voor veel ondernemers is het voeren van de boekhouding namelijk niet de meest favoriete hobby. Door gebruik van een hoogwaardig boekhoudprogramma te maken, voorkom je dat je nog veel tijd aan de boekhouding moet besteden. Dit programma neemt namelijk veel werk voor je uit handen én geeft je overal toegang tot jouw boekhouding. Je hebt daardoor áltijd overzicht over jouw financiële status en dat is een geruststellende gedachte!
2. Urenregistratie software
Ook is het voor alle ondernemers van belang om de gewerkte uren bij te houden. Mocht je een controle van de Belastingdienst krijgen, is het namelijk noodzakelijk om te bewijzen dat je een x.xxx aantal uren aan jouw onderneming besteed hebt. Voldoe je niet aan dit urencriterium? Dan heb je óók geen recht op de ondernemersaftrek.
Logischerwijs wil je wél van dit belastingvoordeel genieten. Sluit daarom een abonnement af voor urenregistratie software, waardoor je dagelijks jouw uren bij kunt houden. Mocht je een controle van de Belastingdienst krijgen, kan je hiermee direct onderbouwen dat je wel degelijk aan het urencriterium voldoet. Door urenregistratie software te gebruiken, kan je op termijn veel geld besparen; de ondernemersaftrek is immers een zeer interessant belastingvoordeel voor alle ondernemers.
Handige tip: combineer de boekhoudsoftware en de urenregistratie software met elkaar. In veel boekhoudprogramma’s is een functie ingebouwd waarmee je de urenregistratie bij kunt houden; hiermee van je dus twee vliegen in één klap!
3. Projectmanagement software
In elke onderneming heb je te maken met meerdere processen en meerdere projecten. Des te harder je groeit, des te meer projecten je met jouw bedrijf uit gaat voeren. Maar, hoe zorg je er nou voor dat deze projecten op een gestroomlijnde manier lopen en stuk voor stuk op de juiste manier uitgevoerd worden? Dat kan je op de juiste manier coördineren met projectmanagement software.
Met dank aan een dergelijk softwareprogramma behoud je eigenlijk altijd het overzicht. Je kunt per project de actuele status zien én je kunt per project zien wat er nog moet gebeuren. Ook kan je binnen dit programma taken toewijzen aan collega’s en kan je rapportages uitdraaien. Aan de hand van deze rapportages kan je – indien noodzakelijk – bepaalde processen aanpassen, waardoor je op termijn de verschillende projecten nóg efficiënter uit kunt voeren.
4. Helpdesk software
Heb je met jouw onderneming regelmatig met klantcontact te maken? Je krijgt ongetwijfeld wel eens vragen of klachten binnen; deze vragen en/of klachten wil je uiteraard op de best mogelijke manier in behandeling nemen. Daar kan je perfect helpdesk software voor gebruiken.
Met behulp van helpdesk software kan je alle contactmomenten met klanten op de gewenste manier notuleren. Per contactmoment kan je een ticket aanmaken, waarna je dit ticket aan de betreffende klant kunt koppelen. Zelfs jaren later kan je daardoor nog terugvinden wat je op bijvoorbeeld 1 augustus 2020 met een klant besproken hebt.
Met dank aan de helpdesk software kan je ook jouw interne processen continu blijven verbeteren. Je kunt namelijk aan de hand van de tickets terug zien over welk onderwerp/product veel klachten of vragen binnenkomen. Door hier vervolgens iets aan te doen, kan je het aantal contactmomenten naar beneden bijstellen; daar bespaar je een hoop tijd mee.
5. CRM systeem
Heb je een onderneming met meerdere werknemers en afdelingen? Wil je dat deze afdelingen op een efficiënte manier met elkaar samen kunnen werken? Dan heb je behoefte aan een CRM systeem. Volgens veel experts is een hoogwaardig CRM systeem anno 2020 zelfs onmisbaar.
Met dank aan een CRM systeem ben je in staat om alles met betrekking tot jouw relaties te beheren. Dit heeft niet alleen betrekking op jouw klanten, maar ook bijvoorbeeld op jouw leveranciers. Door alles omtrent je relaties in één systeem te verwerken, weten al jouw medewerkers het overzicht te behouden. Bovendien hebben alle medewerkers toegang tot dezelfde informatie, waardoor de best mogelijke service verleent kan worden.
Binnen een onderneming kan eigenlijk elke afdeling gebruik maken van een CRM systeem. Voor de helpdesk is dit systeem ideaal voor het bijhouden van alle contactmomenten, terwijl een accountmanagement direct al dit klantcontact in kan zien. Indien gewenst kan hij tijdig aan de bel trekken of zich perfect voorbereiden op een toekomstig bezoek aan de klant.
Kortom; met een CRM systeem beheer je alle (klant) informatie in één systeem, waardoor de gehele organisatie efficiënter kan werken. Indien gewenst is het mogelijk om een CRM systeem te combineren met bijvoorbeeld de helpdesk software of de projectmanagement.
Hoe vind je de juiste software pakketten?
In dit artikel heb je de voordelen van de vele verschillende soorten software kunnen lezen. Hierdoor weet je dat het gebruik van bovenstaande software programma’s jou in staat brengen om veel efficiënter te werken.
De vraag is nu alleen nog, welke software heb je dan nodig? Wat zijn de voor- en nadelen van de software en wat zijn de kosten?
Met behulp van desoftware-vergelijker.nl kun je gemakkelijk verschillende soorten software naast elkaar neerleggen en zo bepalen wat voor jou de beste keuze is. Vergelijken is geheel gratis!