Slechts een kwart van de Belgische ondernemingen heeft AI strategisch verankerd
Uit Europees onderzoek van TOPdesk onder 6.000 IT-professionals, waaronder 1.000 in België, blijkt dat slechts 26 procent van de Belgische organisaties AI al volledig heeft geïntegreerd in hun processen en strategie. Daarmee doet België het beter dan Nederland (16%), maar blijft het achter op het Verenigd Koninkrijk (36%) en Zwitserland (30%). Nog eens 43 procent gebruikt AI in meerdere domeinen, maar zonder organisatiebrede toepassing.
Opvallend: in meer dan de helft van de gevallen (52%) is het de IT-afdeling die de adoptie van AI aanstuurt, terwijl het senior-managementteam slechts in 30 procent van de organisaties als drijvende kracht optreedt.
AI biedt opportuniteiten op alle niveaus
De meeste IT-managers zien AI als een gouden kans voor de hele organisatie. Zo’n 42 procent ziet vooral kansen voor de optimalisatie van processen en teams en gelooft dat de technologie een echte hefboom kan zijn voor IT en andere service teams. Maar bijna de helft (45%) gelooft dat AI ook strategische opportuniteiten biedt op organisatieniveau. Toch gaat het volgens IT-professionals niet zonder uitdagingen. Ongeveer een derde (30%) beschouwt het gebruik van AI in hun organisatie als een belangrijk risico waarvoor gerichte maatregelen nodig zijn. Ze maken zich vooral zorgen over dataprivacy en beveiliging (31%).
IT-professionals zien AI vooral als hulpmiddel in hun werk
Ondanks deze zorgen voelt de meerderheid van de Belgische IT-professionals zich zeker in het gebruik van AI bij hun dagelijkse taken (76%). Een meerderheid (64%) ziet AI bovendien niet als een bedreiging voor hun rol binnen de organisatie. Ook zegt bijna vier op de vijf (77%) enthousiast te zijn over de toekomstige voordelen van AI voor hun vakgebied. Zo helpt AI hen bijvoorbeeld om efficiënter te werken (80%) en zich meer te richten op de betekenisvolle aspecten van hun rol (77%).
Belgische IT-professionals verwachten de grootste positieve impact van AI op data-analyse en inzichten (37%), gevolgd door hogere productiviteit (32%) en kostenbesparing (23%). Over het algemeen overheerst een positief beeld: driekwart van de IT-professionals ziet de impact van AI binnen hun organisatie als gunstig. Daarbij vallen wel generatieverschillen op. Zo ervaart 80 procent van de Millennials de impact van AI als positief, terwijl dit bij de Babyboomers slechts de helft is.
Jarich Verachtert, Consultancy Manager bij TOPdesk: “In veel organisaties komt de inzet van AI vooral van onderuit, vanuit de IT-afdeling. Dat is logisch en positief, omdat daar de kennis en ervaring aanwezig zijn. Maar tegelijk toont het aan dat AI vaak nog ontbreekt op de strategische agenda. Managementteams hebben nu eenmaal veel prioriteiten en daardoor krijgt AI niet altijd de aandacht die nodig is. Terwijl IT-professionals een sleutelrol spelen in het veilig en verantwoord toepassen van AI, is een volwassen implementatie enkel mogelijk in nauwe samenwerking met het management. Zeker met de komst van de AI Act – en de verplichting om AI-toepassingen te toetsen op veiligheid en compliance – wordt die samenwerking cruciaal. De IT-afdeling kan de juiste tools selecteren en implementeren, maar richting en steun vanuit het management blijven noodzakelijk.”